31.3.07

Més ofertes ciclistes del Lidl

A partir d'aquest dilluns al Lidl podeu trobar uns quants productes ciclistes d'oferta: maillots, compta-quilòmetres, bosses per a la bici de diversos tipus, mitjons, llanternes, eines variades etc. Els preus són molt baixos i hi ha coses molt cridaneres, però aneu en compte amb la qualitat!

Aprovada la proposta de portar els llums encessos tot el dia

Llegeixo al web del RACC (7/2/2007) que ja s'ha aprovat aquesta proposta al senat i que això comportarà un pròxim canvi de normativa. Les entitats ciclistes sempre han estat contràries a aquesta proposta ja que al·leguen que fa encara més invisibles les bicicletes.

30.3.07

L'Hospitalet de Llobregat posa bicicletes a disposició dels treballadors municipals

L'Ajuntament de l'Hospitalet ha adquirit 11 bicicletes (entre elles dues d'elèctriques) per a facilitar desplaçaments més sostenibles als seus treballadors municipals. Les bicis estaran repartides entre diversos edificis municipals i portaran un portamaletes per a transportar documents.

Aquesta és una iniciativa que esperem que tingui èxit i que haurien de copiar moltes organitzacions. No estaria malament pagar als treballadors un abonament anual al Bicing i que els Bicing arribés a més poblacions!

29.3.07

Assegurança de responsabilitat civil

Si circulem normalment en bici pot ser convenient tenir una assegurança de responsabilitat civil. Imagineu-vos que ratlleu accidentalment un cotxe, atropelleu un vianant o feu caure un altre ciclista. Realment són coses que no passen cada dia, però mai se sap!

Les entitats adherides a Coordinadora Catalana d'Usuaris de la Bicicleta ofereixen als seus associats una assegurança inclosa a la quota soci, el preu de l'assegurança és molt baix, però després depèn del preu que fixi cada entitat.

Algunes de les entitats que al seu web informen de que ofereixen assegurança són Amics de la Bici i el BACC, ambudes tenen una quota de soci de 25 Euros que inclou l'assegurança que cobreix fins a 60.000 Euros amb una franquícia de 150.

Si a més a més voleu una assegurança que us cobreixi accidents en la pràctica esportiva potser un convé federar-vos a la Federació Catalana de Ciclisme o la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya, ho haureu de fer a través d'un club. De fet, d'assegurances en vaig parlar en un apunt fa un parell d'anys.

28.3.07

Aeroport i societat civil

Aquests dies el tema de l'aeroport em fa pensar i llegint l'article Aeroport i societat civil amb el qual estic molt d'acord i que us recomano profundament no puc deixar de recalcar i d'afegir-hi:
  • Rodalies és molt més prioritari.
  • Fer possible anar en bicicleta d'un municipi a un altre és molt important, penso en l'àrea metropolitana i la impossibilitat d'anar a peu o en bici entre municipis veïns.
  • L'aeroport sí, però no oblidem el trauma que ha suposat pel territori la tercera pista, la nova terminal i la seva zona logística. Tampoc no oblidem els problemes de contaminació acústica que pateixen els veïns del voltant. I no ho hem d'oblidar perquè aviat ens vendran la quarta pista!
També en la mateixa zona no puc deixar de pensar en l'ampliació del Port de Barcelona i el desviament del riu Llobregat. També en la fragmentació del territori que està causant el Tren d'Alta Velocitat. Podria continuar amb el Quart Cinturó o la MAT o tantes altres infraestructures que defensa el poder econòmic i que donen peu a molt de debat, però si alguna cosa tenen en comú -i així ho acabo de lligar amb la bici- és que han empitjorat la mobilitat a peu i en bicicleta.

La contaminació va en augment a l'àrea metropolitana

A l'àrea metropolitana de Barcelona cada any se superen més vegades els límits de contaminació. Les normes europees fixen un límit de 50 microgr/m3 de partícules en suspensió i com a màxim es pot sobrepassar aquest límit 35 vegades a l'any. Vegeu-ne el detall per poblacions a la notícia que publica La Vanguardia del 27/3/2007.

A El Periódico (27/3/2007) se'n parla a l'editorial i també en una notícia. A l'editorial es comenta el límit de 80 Km/h, però no s'hi mostra ni a favor ni en contra. De fet, va ser el Departament de Medi Ambient qui ho va proposar i va ser desestimat pel conseller Nadal i va rebre les opinions contràries del RACC entre d'altres.

També hi ha una notícia a El Punt del 28/3/2007 que parla de contaminació (també acústica) causada per la mobilitat.

La "batalla" del Casino de Sant Pere de Ribes

He trobat aquesta divertida narració d'un "pique" entre ciclistes: La "batalla" del Casino de Sant Pere de Ribes.

Reconversió de la N-340 a Torredembarra i altres municipis

Torredembarra convertirà l'antiga N-340 en un passeig amb carrils bici, voreres més amples, zones ajardinades, trànsit rodat amb velocitat limitada a 30 o 40 Km/h i passos de vianants amb ressalts. En la notícia podeu trobar més informació sobre aquest projecte i sobre la transformació de l'N-340 entre Torredembarra i l'Hospitalet de l'Infant. Aquesta carretera a més a més, transcorre en molts trams per l'antiga Via Augusta.
Font: El Punt 26/3/2007

L'Ajuntament de Reus proposa fer 27 Km de carrils bici en 4 anys

L'Ajuntament planteja fer 27 Km de carrils bici en els propers 4 anys. Primer es farien carrils bici a les rondes per facilitar la sortida de la ciutat i el ciclisme d'oci i es donaria una visió més de mobilitat posteriorment. La notícia va acompanyada d'informació addicional (notícies relacionades) com una explicació de la campanya En bici per Reus que permet llogar gratuïtament una bici durant un mes per provar-ne el funcionament per la ciutat.
Font: El Punt 25/3/2007

Fa un dies també us comentava una proposta de crear una via verda a Reus.

27.3.07

La bicicleta pot ser cosa de dos: tàndems

En Carles publicava fa uns dies un apunt sobre els tàndems: la bicicleta pot ser cosa de dos. Ens explica unes quantes coses que almenys jo desconeixia: diversos models, clubs de tàndem etc.

26.3.07

Bicing i la competència amb les empreses de lloguer

Inicialment s'havia dit que el bicing no entraria en conflicte amb les empreses de lloguer de bicicletes, un negoci que crec que estava en alça a la ciutat i que a més estava sent innovador: empreses innovadores que ofereixen bicicletes plegables i te les porten fins a l'hotel, lloguer de flotes de bicis per a activitats, trixies (bici taxi turístic) etc.

Sí que és veritat que el preu del bicing és molt baix fins a les dues hores i que l'abonament setmanal és molt barat. Es diu que l'ajuntament vol impulsar un bon inici del sistema, però també s'ha de pensar que per a un bon funcionament convé que hi hagi sempre bicicletes disponibles i que per tant s'usin poc temps i no per oci.

D'altra banda, el lloguer de bicicletes fins ara no arribava a tots els barris de la ciutat i també penso que el bicing ni que sigui per oci o per turisme és important per recuperar la ciutat per a la bicicleta, en definitiva per aconseguir una mobilitat i una societat més sostenible. De fet, algunes de les traves (o barreres d'entrada) per a l'ús de la bicicleta a la ciutat són els robatoris i l'aparcament i la dificultat de transportar-la, el bicing dóna una solució a aquests problemes.

Convivència entre ciclistes i vianants al Japó

Segons aquesta notícia (El Periódico 26/3/2007) al Japó hi ha poques infraestructures per a ciclistes, per això des de fa molts anys hi hagut certa permissivitat per a deixar circular les bicicletes per les voreres, però sembla que aquesta permissivitat ha desencadenat en que els ciclistes exigeixin a cop de timbre una prioritat a la vorera que no tenen. Ara sembla que es regularà. Tot plegat sembla, tot i que no conec la realitat d'aquest país, que en un país amb una alta densitat de població el cotxe hi té massa presència.

25.3.07

Bicing, recull de premsa etc.

Què diuen els mitjans de comunicació del bicing? Aquí teniu un petit recull de diaris, webs, blocs i el que trobi, ja que intentaré actualitzar-ho aquests propers dies. M'ha sobtat la poca cobertura mediàtica del primer dia de funcionament i els titulars crítics del Grup Godó (la Vanguardia i l'Avui, però em refereixo a la Vanguardia...) :

22.3.07

Entra en funcionament el Bicing

Avui ha entrat en funcionament el Bicing, ho explica en Marc Belzunces amb aquest vídeo i també ahir ens mostrava la documentació rebuda:

19.3.07

Aparcaments de bicicletes inclinats

Havia vist aparcaments de bicicleta en forma d'U invertida mal instal·lats: no deixant passar els vianants o massa aprop d'una paret. En aquest cas els aparcaments estan col·locats en una zona on el terra no és pla i queden inclinats. Em temo que lligar una bicicleta en una aparcament així deu ser una mica emprenyador, de moment les motos han aprofitat l'espai pla que queda a peu de l'aparcament...

Ciclo Times de març de 2007

Ja tenim disponible el Ciclo Times corresponent al mes de març. Hi trobareu algunes de les notícies que he anat comentant aquests dies i alguna d'interessant que se m'ha escapat com la reducció del límit de velocitat fins els 90 Km/h a Bèlgica.

El llibre "En bicicleta por los puertos" es presenta a Probike

L'altre dia us comentava que s'havia presentat aquest llibre de Frederic Ràfols a Vilanova, ara m'assabento que el proper dimecres 28 a les 19h es presentarà a la botiga Probike de Barcelona (c/ Viladomat, 310) amb la intervenció d'en Sergi Lopez Egea, cronista de ciclisme de El Periódico i prologuista del llibre.

2a edició del Bike Show Barcelona i turisme en bicicleta

Del 13 al 15 d'abril al Palau Sant Jordi es cel·lebra la segona edició d'aquesta fira de la bicicleta. Aquest any sembla que es vol apostar pel turisme relacionat amb la bici. Segons Turisme de Catalunya el 32,4% del "turisme actiu" fa activitats relacionades amb la bici i sembla que Catalunya disposa de 4.000 Km de rutes de BTT senyalitzades i durant aquest any impulsaran la redacció d'un catàleg de rutes cicloturistes.

Més informació:

Cerdanyola inaugura un tram del camí verd

La setmana passada us anunciava la festa d'inauguració simbòlica d'un tram del camí verd. El diari El Punt (19/3/2007) en fa un article i explica que el tram d'1,2 Km que es va inaugurar (entre l'estació de FGC de Bellaterra i el turó de Sant Pau de Cerdanyola) segueix el traçat del vial interpolar, una infraestructura que la plataforma que promou el Camí Verd no vol que es faci.

4500 Km amb una Brompton

Com ja he anat fent prèviament a l'apartat de bicicletes plegables he enllaçat l'informe dels 4500 Km d'en Marc Belzunces i la seva bicicleta plegable Brompton. En aquest informe a part de narrar-nos les seves últimes incidències mecàniques també fa un petit estudi econòmic del cost i l'amortització d'aquesta bicicleta en relació a un cotxe o al transport públic.

17.3.07

Mesurar la inclinació de les rampes

Arran de l'apunt d'en Carles Rampes de ciment , plaer o tortura ? he conegut l'existència d'un nou aparell/gadget per la bicicleta, l'inclinòmetre. Sí que ho havia vist en cotxes 4x4, però per a bicicleta no.
Cercant per internet he trobat una bloc que en parlava, un test i dades d'un aparell:

15.3.07

Es presenta el llibre "En bicicleta por los puertos"

El passat dia 13 es va presentar a Vilanova i la Geltrú el llibre de Frederic Ràfols "En bicicleta por los puertos". Aquest llibre combina la narració d'un viatge de quatre ciclistes pel nord de la península Ibèrica amb una guia dels 500 ports més populars del món del ciclisme.

Més informació:

Diferències de preu en el tranport públic de rodalies entre Barcelona i Mardrid

Un carta al director de l'Avui del 8/3/2007 posa de manifest les diferències de preu entre el transport públic de Barcelona i el de Madrid. Les rodalies de Renfe és un dels transports que té diferències substancials entre Barcelona i Madrid, diuen que a Madrid tampoc és que funcionin de meravella, però no estan tenint els problemes que tenim aquí.

Una altra diferència substancial és l'horari de transport de bicicletes a rodalies, mireu-lo a Madrid i a Barcelona! Per què aquesta diferència? L'únic motiu és que els trens aquí van massa plens i que per tant el servei aquí és pitjor. Resumint s'inverteix menys, estem en les de sempre, és el debat de la inversió estatal a Catalunya, el finançament i les competències. No hi entraré, però això ens perjudica com a persones i com a societat.

Campionat Mundial Brompton 2007

Aquest dissabte 17 de març es cel·lebra el Campionat Mundial Brompton 2007. És una cursa de bicicletes plegables Brompton que es cel·lebra al recinte del Fòrum de Barcelona. En total seran 16 km que es faran en 7 voltes a un circuit, ep, cal portar americana, camisa i corbata (tant homes comdones) i s'accepten pantalons curts!

14.3.07

Bicing a partir del 22 de març

Fa uns dies us comentava que no sabíem res del nou sistema de transport públic individual en bicicleta, avui gràcies a l'apunt d'en Marc he descobert la nova web del servei www.bicing.com!

El nou servei començarà a funcionar el 22 de març a les 14h i les incripcions es podran fer a partir del dia 16.

A la web de Bicing podeu trobar:
  • un plànol de carrils bici (PDF 9,7 MB) actualitzat i amb les estacions de recollida de les bicicletes, també inclou els carrils bici projectats i les estacions en colors segons la data d'entrada en funcionament.
  • un mapa d'estacions en temps real on podreu consulta la disponibilitat de bicicletes. El mapa utilitza el plànols i la tecnologia del Google Maps.
  • una zona d'usuaris on ens podem donar d'alta (preu promocional 6 Euros/any) i d'informació sobre el servei.
Notícies sobre el Bicing al Bici-Vici.

12.3.07

Bicicletes per a la neu

Tot i que aquesta temporada no és molt propícia per esquiar us passo aquest enllaç a ktrack que fabrica bicicletes per a la neu. La roda de davant la substitueixen per un esquí i la roda de darrera la canvien per un roda amb un sistema d'eruga per millorar la tracció sobre la neu. A la web podeu trobar fotografies i vídeos, sembla que és únicament per descens.

Més informació sobre els futurs carrils VAO d'entrada a Barcelona

Sembla que seran 3 els carrils per a Vehicles d'Alta Ocupació que es construiran a les entrades de Barcelona, el primer d'ells serà el de la C-58 entre Cerdanyola i la Meridiana.
Jo em pregunto si no seria més pràctic i eficaç convertir un dels carrils existents en carril VAO mitjançant senyalització lluminosa temporal i permetre-hi la circulació de cotxes amb diversos ocupants? I amb el diners que ens estalviem millorem el transport públic i creem camins que ens permetin anar en bici entre les poblacions d'una comarca?
El País 11/3/2007

Festa d'inauguració del Camí Verd del Vallès

Aquest diumenge 18 hi ha una festa d'inauguració simbòlica del Camí Verd del Vallès.

11.3.07

30 minuts perduts en un embús televisiu

Una carta al director d'El Punt 9/3/2007 critica el reportatge de 30 minuts sobre mobilitat:
[...]Més enllà de fer un retrat de la qüestió, des d'una perspectiva reduccionista i parcial, aquest reportatge no va aportar res d'interessant ni gaire positiu[...]

[...]Per què no es diu que no existeixen camins a peu o en bicicleta per anar i tornar de les poblacions de la zona, sinó que tothom ha de passar per una carretera o per un tren?[...]

Aparcaments de bicicleta mal colocats

Amb la instal·lació massiva d'aparcaments per a bicicletes que ha de fer l'Ajuntament de Barcelona en els propers mesos esperem que no es produeixin coses com aquesta, però em temo que si ja passa ara en veurem més exemples aviat.

20minutos.es 9/3/2007

L'ocupació il·legal del carril bici de la Meridiana

Al diari AVUI 9/3/2007 parlen de l'ocupació del carril bici de la Meridiana arran de les denúncies que en Marc Belzunces n'ha fet reiteradament, l'última ha estat per carta a aquest diari que s'ha posat en contacte amb ell.

Més aparcaments, aquests dissenyats a casa nosatra

Modular® Bicycle Parking Solutions sembla que és una empresa de Rubí que es dedica al disseny i fabricació d'aparcaments per a bicicletes. Feu una ullada al seu catàleg i veureu alguns dissenys interessants com per exemple la gamma armazon. Afegiré l'enllaç al recull que us feia l'altre dia.

8.3.07

Proposen una via verda a Reus

ICV-EA proposa crear una franja verda en forma de V al voltant de Reus. Aquesta franja tindria una amplada d'uns 300 metres i seguiria el traçat de dues rieres. L'objectiu seria marcar un límit al creixement de la ciutat, oferir un espai natural i d'oci on si pugui anar a peu i en bicicleta.

Més informació: El Punt 8/3/2007

Per què els ciclistes no respecten les normes de circulació?

Avui m'he adonat que al Ciclotimes tradueixen un article força interessant que analitza el perquè del fet que els ciclistes no respectin les normes de circulació. L'article també dóna a conèixer algunes característiques i funcionament de com es circula en bicicleta per França i altres països europeus.

6.3.07

Aparcaments per a bicicletes

Tot i que a Catalunya el model més estès (potser per pràctic) és el de forma d'U invertida, hi ha molts altres models:






































Les característiques desitjables d'un aparcament d'aquest tipus és que es puguin lligar bé les dues rodes i el quadre amb l'aparcament, que la bicicleta si aguanti bé i que l'aparcament estigui ben fixat al terra!

5.3.07

Bicing: sistema de transport públic individual en bicicleta de Barcelona

Com ja sabíem des de fa cert temps i com us comentava a principi d'any al març comença el sistema públic de bicicletes de Barcelona. Aquest servei conegut amb el nom de Bicing hauria de començar aquest mes, algú en sap alguna cosa?

A l'espera de notícies us enllaço un document de l'Ajuntament que explica el funcionament del sistema i que conté alguns dels documents que us enllaçava: Bicing (PDF).

30 minuts sobre mobilitat

Ahir van fer una 30 minuts sobre mobilitat i tal i com comenta en Marc Belzunces no van fer esment a la bicicleta. Tot i que el documental anava clarament encarat als problemes del trànsit, calia esmentar que la bicicleta és part de la solució, també per a la mobilitat de l'àrea metropolitana i no solament per a la mobilitat dins les ciutats, la clau està en la intermodalitat, en combinar la bicicleta amb el transport públic, ja sigui transportant la bicicleta o aparcant-la a les estacions.
En canvi si que es va parlava del transport públic i si era necessari el quart cinturó.

2.3.07

Producció de bicicletes mundial 1950-2003

En Marc Belzunces ens fa un apunt basat en dades del World Watch Institute i ens obsequia amb un gràfic on compara la producció de bicicletes i de cotxes entre 1950 i 2003. També apunta que la fabricació de bicicletes actualment es fa a Àsia i que els Europeus en som els principals consumidors, i curiosament, a la Xina amb el seu "progrés" abandonen l'ús de la bicicleta.

El carsharing s'implantarà a 8 ciutats més de l'àrea metropolitana

Fins ara només hi havia aquest servei a la ciutat de Barcelona i havia arribat als 850 socis en 2 anys, ara sembla que hi haurà més punts de Carsharing i que a la llarga s'intentarà fer-ho arribar a altres punts de l'Estat.

Si no coneixeu el Carsharing és un servei de "lloguer" de cotxes ideal per a la gent que fa menys de 15.000 Km/any. Per agafar un cotxe s'ha de reservar, si et surt més a compte llogar un cotxe o agafar un taxi des de Carsharing t'ho diran i et faran la reserva.

1.3.07

Bilbao promociona aparcaments per a bicletes a garatges entre d'altres mesures

La ciutat de Bilbao posa en marxa un pla especial de vies ciclistes que multiplicarà per 6 els carrils actuals, s'arribarà fins als 75 Km. Entre les mesures més innovadores hi ha la creació d'aparcaments per a bicicletes en garatges de vivendes, hotels, centres comercials entre d'altres. El número d'aparcaments és proporcional als metres quadrats i varia segons el tipus d'edifici.
Deia 9/2/2007