9.4.13

El turisme en un escenari de petroli car

En un escenari econòmic i energètic proper desplaçar-se serà més car i això pot tenir repercussions molt importants en el model actual de turisme. És una una reflexió que faig des de fa temps en àmbits privats i que encara no havia compartit al blog.

El final del petroli barat

La majoria d'experts apunten que ja hem sobrepassat el "peak-oil" i que la demanda de petroli al món continuarà creixent pel desenvolupament de països com la Xina i en canvi l'oferta a mig termini no creixerà ni decreixerà, però sí augmentaran els costos d'extracció. Resumint, es pot preveure un augment significatiu del preu dels carburants a mig termini.

Una mobilitat basada en el petroli sense alternatives

La mobilitat s'emporta la part més important del nostre consum energètic i aquesta es basa casi exclusivament en el petroli. L'alternativa del cotxe elèctric per si sola no és viable energèticament (d'on treiem l'electricitat?) ni tecnològicament (autonomia, emmagatzemament, etc.).

El turisme i l'oci basat en el cotxe i l'avió

El model turístic català es basa en un turista que es desplaça majoritàriament en vehicle privat (turisme intern) o en avió (turisme estranger). Amb un augment significatiu del preu dels carburants tot els transports es poden veure afectats i aquest augment de cost dels desplaçament pot alterar sensiblement els hàbits de consum en el turisme.
 Quins canvis es poden produir?
  • Disminució de les estades de curta durada en destins "llunyans", per exemple el ciutadans de l'àrea metropolitana de Barcelona reduiran les sortides d'un dia per esquiar o les estades de cap de setmana al Pirineu.
  • Disminució del turisme estranger, especialment el de curta durada.
  • Augment de l'ús del transport públic (bus i tren) per fer turisme.
  • Disminució de la viabilitat econòmica dels punts d'atracció turística que no tinguin una bona comunicació en transport públic.
  • Desplaçament de la població cap a ciutats, capitals i pobles importants.
  • Augment del turisme no motoritzat, especialment el basat en la bicicleta i els desplaçaments a peu.
  • Els pobles i ciutats amb tren entenc que tenen més possibilitats de creixement econòmic.
  • Les xarxes/rutes cicloturístiques (vies verdes) tindran un augment del seu ús.
  • Els destins turístics bastats en l'excursionisme i el senderisme augmentaran també el seu ús.
  • L'oci i el turisme proper a l'àrea metropolitana experimentarà un augment.
  • Els negocis basats en la bicicleta experimentaran un creixement (lloguer, venda, reparació, serveis turístics, etc).

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Article El Pais:

http://sociedad.elpais.com/sociedad/2013/04/09/actualidad/1365534581_039586.html

"El estudio demuestra que las estrategias de prevención de estas enfermedades no solo deben aplicarse a la población de riesgo, sino al conjunto de los ciudadanos,.... Otra de las conclusiones que se pueden extraer es que "las políticas de transporte son importantes", y menciona como ejemplo la promoción de la bicicleta. "

nuresma ha dit...

Totalment d'acord amb tu! Llàstima que no tothom faci aquest tipus de reflexions.
Jo n'estic ben convençuda, d'aquest model, i fa temps que només vaig de vacances si puc arribar-hi amb tren+bici (això a Europa, perquè a Catalunya desgraciadament és ben difícil aconseguir aquesta convinació i el cotxe s'imposa).

Vegeu també