18.4.13

Els articles del codi de circulació més oblidats

Un repàs d'alguns punts de la normativa que crec que donen peu a més confusions.

Avançament de bicicletes

Per avançar bicicletes només cal deixar 1'5 metres de distància lateral, que hi hagi visibilitat i assegurar-se que no vingui ningú en sentit contrari i, per tant, que l'avançament es pugui fer sense perill. Tampoc es pot avançar una bici si en ve una altra en sentit contrari, tot i que aquesta última circuli pel voral.

Molts conductors s'obliden que les bicicletes es poden avançar en línia contínua o quan està prohibit l'avançament (article 37).

També hi ha dubtes en la circulació de bicicletes en grup i en paral·lel, es pot fer legalment en carretera (articles 15 i 20, respectivament).

Ciclistes que circulen en grup

Quan els ciclistes circulen en grup se'ls ha de considerar un sol vehicle, tot i que hi hagi petits espais entre ells. Això s'ha de tenir en compte en cruïlles i rotondes i respectar la prioritat de pas de tot el grup, tot i que es tingui prioritat o que el semàfor hagi canviat haurem d'esperar que tot el grup acabi de passar.

Prioritats en les rotondes

Les rotondes donen força maldecaps i són especialment perilloses pels ciclistes, per tant intentarem facilitar la seva circulació i no tallar la trajectòria del ciclista.

Si no s'indica el contrari, els vehicles que circulen dins de la rotonda tenen prioritat per sobre dels que hi volen accedir.

Si la rotonda té 2 carrils de circulació (o més) qui té prioritat? El que circula per dins o el que circula per fora? La pregunta està mal formulada, ningú té més "prioritat", el que hi ha són dues maniobres diferents: la d'entrada/sortida a la rotonda i la de canvi de carril quan es circula per un carril intern.

Per l'entrada a la rotonda ja sabem que la prioritat és per qui ja circula per la rotonda. A la sortida, si anem per fora sortirem també pel carril de més a la dreta.

Si anem pel carril intern de la rotonda, hem de tenir clar que realitzarem una entrada, un canvi de carril i per sortir realitzarem un altre canvi de carril i la sortida. Per tant, al sortir (i per tant al canviar de carril) no podem tallar el pas als vehicles que ja circulen pel carril exterior. D'altra banda, al sortir de la rotonda haurem de situar-nos al carril de l'esquerra (si n'hi ha 2).

Si al sortir de la rotonda no ho fem pel carril que toca, haurem de cedir el pas als vehicles que circulen per aquell carril.


Finalment, en rotondes de 2 carrils, per facilitar la circulació, es recomana circular pel carril extern per anar a la dreta i per l'intern per girar a l'esquerra o fer un canvi de sentit. Si es va recte els 2 serien correctes, però el de la dreta ens o facilita més.

Si anem en bici:
  • és recomanable usar el carril extern i senyalitzar amb els braços tant la sortida com que anem a continuar
  • la resta de conductors estaran pendents de nosaltres si usem els braços i estaran a punt per frenar.
  • si podeu, entreu a la rotonda abans que la resta de vehicles perquè us vegin millor.
  • travesseu la rotonda ràpid, si cal, poseu-vos de peu, us veuran més i anireu més ràpid.
Com ja sabeu, el codi de circulació s'està revisant i els canvis que es proposen estan lluny dels que els col·lectiu ciclista reclama, però dins dels aspectes positius hi ha una regulació més clara de la circulació en bicicleta.

Llegiu també:

1 comentari:

Ernest ha dit...

Per mi les rotondes són un gran maldecap. Es cotxes entren a una velocitat massa alta.

Un altre cosa que cap conductor de cotxe sap és la prioritat de les bicis en les "zones 30"

Bon article!

Vegeu també