23.11.17

Nou mapa del cicloturisme a les Terres de l'Ebre

Les Terres de l'Ebre volen potenciar-se com a destí de cicloturisme i de fet ja fa temps que hi treballen. No els hi falten atractius, el Delta de l'Ebre ofereix des de fa anys un munt d'itineraris molt planers, la via verda ofereix un llarg i atractiu itinerari i enmig de tot això els massís dels Ports ofereix la versió més BTT del cicloturisme. Ara el Consell Comarcal del Baix Ebre ha editat un interessant mapa que inclou rutes de cicloturisme en el sentit més ampli per totes les comarques de les Terres de l'Ebre que segur que serà una bona eina per donar a conèixer aquesta terra a cop de pedal i tot el seu patrimoni:

Més informació:

Biciclot estrena oficialment nova seu

La històrica cooperativa de la bicicleta Biciclot compleix 30 anys i ho fa de manera sonada estrenant una nova seu al barri del Poblenou.

La inauguració començarà amb una pedalada des de l'antiga seu i fins al nou edifici de Can Picó. Continuarà amb activitats diverses, inclosa una paella popular (cal inscripció) i finalitzarà amb focs artificals i una actuació musical.

Biciclot és una cooperativa de treball que promou la bicicleta com a mitjà de transport i que ha centrat molt la seva activitat en la formació: cursos de circulació segura per a escoles i per adults, cursos de mecànica, formació ocupacional i inserció laboral en aquest camp, organització d'esdeveniments relacionats amb la bici, servei d'auto-reparació, ús de materials reciclats, botiga, lloguer de bicis i un llarg etcètera!

El nou edifici també obre la porta a un projecte més ambiciós, el Bicihub, o un hub o centre de serveis entorn de la bicicleta. I si Biciclot ja és un Bicihub, encara ho pot ser més si amb la rehabilitació de tot l'edifici de Can Picó (que continuarà els propers anys) es poden allotjar altres cooperatives i entitats relacionades amb la bicicleta.

17.11.17

Itinerari circular entre Gavà i Viladecans

Volta circular en bicicleta per la plana deltaica pels termes de Gavà i Viladecans. Molt recomanable a la tarda quan la llum baixa dóna un to molt interessant al paisatge agrícola.

Itinerari: Gavà (estació de tren) - Gavà Mar - Estany de la Murtra - Camí del Mar - Centre de Viladecans - Rambla de Gavà - Estació de tren de Gavà.

Distància i dificultat: 18 km pràcticament plans que transcorren majoritàriament per carrils bici i camins agrícoles sense trànsit. Pavimentat amb algun petit tram de terra compactada. Fàcil.


6.11.17

Infraestructures ciclistes de Viladecans: molta feina per fer!

Aprofitant els meus últims passos per Viladecans he fet un petit recull (no exhaustiu) de l'estat de les infraestructures ciclistes d'aquesta ciutat. La prolongació del Camí del Mar cap al centre ha deixat entreveure el que podria ser un canvi qualitatiu en els carrils bici, s'ha fet un petit tram de carril bici a la calçada i no a la vorera com ens tenia acostumat aquest municipi. Esperem que els carrils bici vagin baixant a la calçada per tal de millorar la infraestructura i donar prioritat a vianants i ciclistes.
Recull fotogràfic comentat:

El nou enllaç amb el camí del Mar a la zona de l'outlet. A les cruïlles es dóna prioritat als cotxes i les bicis han de fer girs. Tampoc hi ha gaire consistència, hi ha 5 o 6 trams de carril bici totalment diferents en poca distància en aquesta avinguda que té una gran amplada.
L'enllaç entre el centre i l'Outlet té moltes discontinuïtats (per exemple dues rotondes) i no hi ha senyalització clara per saber per on continuar.

L'aparcament de bicicletes de l'outlet és un dels millors que he vist a casa nostra en un centre comercial. Està a la porta, ben situat, ben visible i amb un ancoratge adequat per lligar la bici.
Detall del nou carril bici que fa ús de la rigola tot i l'amplada de l'avinguda.
La foto és davant de l'Outlet i s'ha de valorar positivament la barana que impedeix
que els cotxes facin aturades per recollir gent.

30.10.17

Els carrils bici augmenten la seguretat dels ciclistes tot i les seves mancances

Es coneguda la premissa força demostrada que a més ciclistes més seguretat, en diuen "safety in numbers". Com sempre cal aclarir, que en nombres absoluts els accidents poden augmentar, però la taxa d'accidentalitat baixa perquè augmenten molt més els desplaçaments en bici.

Representació gràfica de diversos
models de regressió lineal
Ara, un cop més, això es demostra amb un nou estudi fet a Sevilla amb dades de 2000 a 2013, però aquest cop es relaciona amb la creació d'una xarxa ciclista i deixeu-me afegir que es tracta d'una xarxa ciclista imperfecta, perquè estem parlant d'uns carrils bici que deixen molt a desitjar i que per tant en termes de seguretat es podrien millorar molt. Ho dic perquè hi ha gent que critica que els carrils bici són insegurs i ho són, però és difícil quantificar si ho són més que anar per la calçada. En tot cas, com que els carrils bici atrauen nous ciclistes, la sinistralitat disminueix i anar en bici es converteix en més segur.

Les principals conclusions de l'estudi són:
  • El risc d'accident en bicicleta va caure després de la creació de la xarxa de carrils bici segregats.
  • La connexió d'itineraris ciclistes va incrementar l'efecte positiu que aquests tenen en la seguretat.
  • La teoria de "safety in numbers" es confirma quantitativament i qualitativament.
  • La causalitat entre el risc, la infraestructura i el nombre de ciclistes sembla bidireccional.
Les xarxes d'itineraris ciclistes són el principal incentivador de l'ús de la bicicleta. Treballar en tenir xarxes més ben connectades, més segures i que donin més sensació de seguretat és treballar per augmentar el nombre de ciclistes i per la disminució del accidents. A part d'això, hi ha moltes altres tasques que ajuden a fer créixer la bicicleta de forma segura.
Font:


29.9.17

Diumenge, pots fer aquesta passejada, tu ja m'entens!


Diumenge, 1 d'octubre, a part de fer aquesta ruta en bici en forma d'urna (creada de forma brillant per en Benjamí Aguilar), tens una nova oportunitat de decidir, ho pots aprofitar o no. Jo crec que la democràcia és alguna cosa més que votar cada 4 anys i igual que vull models de mobilitat d'altres països, també vull models de democràcia de països com Suïssa on quan voten, també decideixen sobre moltes altres coses. En aquest cas, se'ns planteja un referèndum i se'ns planteja de l'única forma que ha estat possible.

Aquests dies hem vist aflorar la pitjor part de l'estat espanyol, una part que molts negaven, però que ara és evident. No m'allargo més, fa un parell d'anys vaig escriure la possibilitat de canviar, on només parlant de mobilitat us explicava perquè tenir un estat propi, al meu entendre, era el que més ens convé, ho continuo pensant, continuo pensant que canviar Espanya és impossible i que amb Catalunya tenim una oportunitat. De vida només en tenim una, gaudim-la sense por.

26.9.17

Curiositats ciclistes japoneses

He volgut dedicar un segon apunt (vegeu el primer) a coses que des de la nostra cultura occidental (i encara poc ciclista) ens poden semblar curioses, però la veritat és que no hi ha res aquí que no hagi vist abans en altres països. Aquí teniu les fotos comentades:
Els suports per paraigües o para-sols als manillars de les bicis no són estranys.
Suport per transportar una taula de surf a la bici
Suport per portar el cafè al manillar

Vegeu també