16.5.25

Volta per la plana del Vallès Oriental

Itinerari circular que explora els límits de les planes del Vallès Oriental i les seves valls i rius cercant els espais naturals, bons paisatges i les connexions segures i planeres entre municipis.

L'itinerari connecta aquestes poblacions:  Cardedeu - Corró de Dalt - La Garriga - L'Ametlla del Vallès - Santa Eulàlia de Ronçana - Caldes de Montbui - Palau-Solità i Plegamans - Gallecs - Mollet i Riu Mogent per Montornès - Vilanova del Vallès - La Roca del Vallès i fins a Cardedeu.

Distància i dificultat: 66 km i 740 m de desnivell positiu acumulat, majoritàriament per camins de terra, però també per alguna carretera local. També hi ha algun tram de camí més estret i amb arrels, però no és un tram curt i que amb traçat es supera prou bé. Ideal per a bicicletes Gravel i BTT. Dificultat mitjana per la distància i el desnivell que es va acumulant.


Descripció
:

Sortim de l'estació de tren de Cardedeu (Rodalies R2) travessant el seu centre històric i resseguint un tram de la Riera de Cànoves o Vallforners. Continuem per carenes i valls fins a Corró de Dalt i després fins la urbanització els Gorgs. Gaudim d'un paisatge agroforestal amb vistes del Montseny i del Cingles de Bertí. Travessem la Garriga i fem un tram de pujada creuant la C-17 per sota i fent un tram de carretera, primer per voral i després sense. Per sort el tram és curt i de seguida arribem al nucli de l'Ametlla i girem a l'esquerra en un semàfor per agafar un carril bici que ens portarà paral·lels al Torrent de Can Reixac. Canviarem de marge del torrent travessant una urbanització i continuarem per una pista forestal.

Ens endinsarem al terme de Santa Eulàlia de Ronçana i pel costat d'una urbanització arribarem al riu Tenes que creuarem (deixem per un altre dia el descens d'aquest riu que també és molt bonic!). Continuarem per un camí asfaltat (Camí del Gual) fins a travessar una carretera local (on podem trobar cert comerç). Deixarem a mà dreta una escola i continuarem en pujada i ja per terra altre cop i travessarem pel mig una masia. Continuarem cap a l'oest per terreny agrícola i després de travessar una urbanització per un terreny forestal amb certes pujades i algun camí més estret. Anirem atents als girs i travessarem una urbanització i un terreny que no s'ha acabat d'urbanitzar per fer tota una volta al turó gros. Estarem a atens al GPS per agafar algun camí forestal amb arrels i acabar sortint al camí antic entre Caldes i Santa Eulàlia. Passarem per un camp de Golf i farem un gran descens fins al cementiri de Caldes on agafem un pas subterrani (vegeu la foto) per entrar dins del nucli de Caldes de Montbui.

Navegarem pels carrers de Caldes i passarem pel Passeig del Remei per "gaudir" d'un tram de llambordes. No entrarem al centre (tot i que és recomanable visitar-lo!), anirem cap a la zona esportiva creuant la riera de Caldes i a la rotonda girarem cap al sud per un zona agrícola per camins de terra. Després d'una baixada i una pujada sobtada acabarem sortint a la carretera de Sentmenat per on només circularem uns 250 metres abans d'agafar una carretera cap a la Torre Marimon (un equipament de la Diputació de Barcelona). A la Torre, deixarem la carretera per continuar cap a la Riera de Caldes que resseguirem durant una bona estona pel seu marge dret.

A Palau-solità i Plegamans, canviarem de costat i continuarem pel marge esquerre de la riera. Sortirem del camí de la riera per un polígon per girar després cap a l'est a la carretera C-155. Farem un petit tram recte de carretera amb trams de voral per passar per sota la C-59 i continuarem cap a Parets del Vallès fins a trobar el trencall cap a l'Espai Natural de Gallecs i deixarem enrere aquest tros de més trànsit. A Gallecs anirem a visitar l'església i continuarem per la riera de Gallecs compartint el camí amb vianants (no correu i cediu el pas) fins a creuar l'autopista AP-7 i entrar a Mollet.

Creuar Mollet per dins és una mica caòtic, sobretot els trams compartits amb vianants o no queda molt clar si es pot passar o no, sigueu curosos respectant els vianants i baixeu de la bici o cerqueu rutes alternatives si trobeu aglomeracions. Per orientar-vos, heu de creuar primer la via del tren de la línia R3 i després arribar a l'estació de Mollet de la línia R2, és aquí on creuarem la via per un pas subterrani per agafar després un carrer que ens durà a una passarel·la que ens creuarà l'autopista C-33 i el riu Besòs.

2.5.25

Orientar-se quan no es té cobertura o durant una apagada elèctrica

Com orientar-se quan no hi ha possibilitat de connectar-se a Internet? Repassem algunes de les situacions que es van produir en el recent tall d'electricitat.

Mentre tinguem bateria al mòbil hi ha almenys un parell d'aplicacions que ens poden ajudar a orientar-nos, però que cal haver instal·lat i preparat abans:

  • Maps.me és una app basada en els mapes oberts d'Opentreetmapg.org i que et permet descarregar mapes per zones. Té molta informació i et permet traçar rutes tot i no tenir cobertura. És molt pràctic també per quan travesses països on no tenim el roaming telefònic.
  • Catalunya Offline és una app basada en els mapes de l'Institut Cartogràfic de Catalunya i hi trobarem uns mapes topogràfics molt precisos i diverses funcionalitats, però no incorpora un enrutador. D'entrada, hi podeu descarregar un mapa de tot Catalunya, però els mapes per zones tenen molt més detall.

Per estalviar bateria, recordeu que podeu usar el mode avió i és recomanable treure tot el que no fem servir (Wifi, Bluetooth, etc.) i també podem connectar el GPS només quan sigui necessari.

En bicicleta

Conec més d'un cas de gent que combinen tren i bicicleta i que van decidir lligar la bicicleta i tornar en bus, perquè no sabien tornar a casa en bicicleta. Possiblement les aplicacions anteriors haurien ajudat, però per conèixer quina és la ruta més adient, més segura, més plana o més recta per tornar cap a casa cal haver-ho pedalat abans algun cop i cal conèixer mínimament el territori i conèixer el nom dels pobles, dels rius i de les carreteres, entre d'altres, i me n'adono que jo tinc certa passió per conèixer el territori i descobrir camins, però que hi ha molta gent que no ho ha fet gaire això de conèixer l'entorn i que per tant ho va tenir molt complicat per tornar a casa en bici.

23.4.25

Girona - Anglès per les ribes del Ter

Ruta circular, bonica, planera i sense dificultats que remunta el riu Ter des de Girona pel marge esquerre per Sant Gregori, Bonmatí i Anglès on creua el riu per tornar pel marge dret per la Via Verda Olot-Girona.

Distància i dificultat: 38 km i 125 m de desnivell positiu acumulat, fàcils i aptes per tot tipus de bicicletes majoritàriament per camins de terra, carrils bici i via verda amb algun petit tram de carretera local.

Descripció:

Sortim del Pavelló de Fontajau a la riba esquerra del Ter per començar a remuntar el riu pel carril bici del carrer de Roberto Bolaño. Girem a l'esquerra per acostar-nos al riu i agafar un camí de terra. Passarem la fàbrica de la Nestlé i després per un Club de Tir Olímpic abans de creuar l'autopista per sota. Agafem el camí Ral fins a Sant Gregori.

11.4.25

La contaminació atmosfèrica, un problema que no desapareix

Passen els anys i el problema persisteix. Ara sembla que ja complim els nivells de contaminació que la UE va establir a principis de segle i ara tindrem uns nous límits legals que continuaran estant lluny del que seria bo per la salut, el que fixa l'OMS. La lluita és similar a la del canvi climàtic, perquè els combustibles fòssils són en bona part els que generen directa o indirectament els contaminants. Són lluites germanes que estem perdent i que perjudiquen molt la nostra salut, perquè cada cop sabem més clar  que aquesta mala qualitat de l'aire ens està causant moltes morts i moltes malalties i perquè sabem que el canvi climàtic ens en causarà més.

I la solució no és el cotxe elèctric com molts polítics pensen, perquè els seus pneumàtics i els seu frens continuaran generant partícules i perquè encara tindrem vehicles de combustió durant molts anys. La solució passa per canviar la mobilitat, perquè aquest és un canvi que fins a cert punt poden forçar tots els governs locals.
 
Donar més espais als vianants i a la bicicleta i al transport públic en detriment del cotxe ho poden fer tots els Ajuntament i amb això farem que desplaçar-se amb aquests mitjans sigui molt més ràpid, segur i convenient per als ciutadans. I aquí hi ha molt a treballar perquè l'última milla de repartiment de paquets sigui en bicicleta i no en furgonetes.
 
Possiblement, arreglar el caos de Rodalies no sigui fàcil i ràpid ni a l'abast d'un govern local, però totes les pressions sumen. El transport públic i sobretot el tren i les seves versions lleugeres com els tramvies són part de la solució per transportar passatgers i mercaderies, perquè són elèctrics, amb molta capacitat i molt més eficients energèticament que els busos.
 
Cal planificar noves línies de tren urgentment per tot el territori i desdoblar moltes de les existents per donar espai al transport de mercaderies. Cal superar el bloqueig i boicot polític al corredor mediterrani (Barcelona - València) i continuar treballant en una millor connexió ferroviària amb Europa.
 
Tot i així, els nostres polítics continuen en una altra òrbita i tenen damunt de la taula invertir centenars de milions en ampliar carreteres sense fer-hi carrils bici (les carreteres 2+1 que són una ampliació encoberta en nom de la seguretat), ampliar carrils a les autopistes o ampliar l'aeroport del Prat.

3.4.25

En cas d'emergència, tigues una bicicleta a mà!


Ara que es parla de tenir un kit d'emergència a casa que hauria d'incloure menjar i aigua per a 3 dies, entre d'altres, crec que no està de més incloure en el kit una o diverses bicicletes a punt per a ser utilitzades!

Com tots els elements d'aquest kit, la bicicleta pot tenir més sentit en unes emergències o en unes altres, però com s'ha demostrat en molts desastres naturals, la bicicleta pot garantir una mobilitat eficaç en moltes situacions on la resta de vehicles i mitjans de transport no són vàlids o deixen de funcionar.

I finalment, permeteu-me  demanar-vos que no us deixeu endur per les pors i la cultura de la guerra. El millor kit per evitar la guerra és l'educació i la cultura i part de l'antídot per aturar l'autoritarisme i l'extrema dreta és la justícia, la justícia social i la transparència, entre d'altres.
 

19.3.25

Com anar en bici i tren a Osona, al Ripollès i a la Cerdanya durant el tall de la línia R3 de Rodalies

A partir del setembre de 2025 la línia R3 de Rodalies estarà tallada entre Mollet del Vallès i La Garriga durant aproximadament un any. El servei alternatiu de busos no acostuma a deixar pujar bicicletes. Una alternativa senzilla és arribar a Granollers amb la línia R2 de Rodalies (preferiblement baixar a Les Franqueses - Granollers Nord) i pedalar 12 km fins a l'estació de la Garriga.

Les línies R2 i R3 segueixen traçats paral·lels fins a Granollers, llavors una bona alternativa és usar la línia R2 per anar a Granollers i després pedalar pels carrils bici del riu Congost fins a l'estació de la Garriga i així poder continuar el trajecte en tren cap a Osona, el Ripollès o la Cerdanya segons ens convingui.

L'enllaç en bici és un trajecte majoritàriament pla i pavimentat que suma 120 metres de desnivell positiu en 12 km. La major part del trajecte transcorre pel carril bici paral·lel al riu Congost que hi ha al marge dret del riu i travessar Granollers i les Franqueses i després la Garriga són les úniques dificultats d'orientació i de més trànsit que trobarem.

A Granollers Centre trobarem més trens, però l'estació de les Franqueses - Granollers Nord ens estalviarà més o menys 1 km.

19.2.25

4 coses que molen del ciclisme

El que més m'agrada del ciclisme ho puc resumir en 4 punts:
 
El confort: la confortabilitat del seient de la bicicleta i de la posició que adoptes damunt de la bici en especial a l'esquena, al coll i a les espatlles. I com més temps t'hi estàs més en gaudeixes!

L'estil: se'ns veu tan guapos damunt de la bici, amb aquella roba ajustada, el culot encoixinat, el casc, les ulleres i aquells mitjons!

La Rapidesa: de seguida estàs damunt de la bici i amb quatre pedalades ja notes una gran millora de la forma física!

És molt econòmic: tot l'equipament és molt econòmic, la bicicleta, el casc, les sabates, la roba, les ulleres, el manteniment, els accessoris... A l'abast de tothom!

I si no us agrada alguna d'aquestes coses, recordeu que també hi ha moltes altres formes de ciclisme i d'entendre la bicicleta!