8.7.25

Amb les noves senyals de trànsit desapareixen els carrers residencials

El passat 1 de juliol de 2025 va entrar en vigor un nou catàleg de senyals de trànsit que esmena part del Reglament General de Circulació existent, és a dir, no canvien solament algunes senyals, canvien també alguns articles del RGC, canvien el noms d'algunes senyals i/o el seu significat i s'introdueixen noves senyals.

Dins de tots aquests canvis n'hi ha tres que em semblen d'especial rellevància en zones urbanes:

D'entrada, desapareix el que fins ara anomenàvem carrer residencial, la mateixa senyal (S-28) ara s'anomena zona d'estada i joc i introdueix alguns canvis rellevants:

  • La velocitat es limita a 10 km/h (abans eren 20 km/h) i la senyal sempre haurà d'anar acompanyada de la senyal R-301 limitant la velocitat a 10 km/h.
  • Les bicicletes i els VMP poden circular en ambdós sentits si no s'indica el contrari. El nou redactat ho deixa molt més clar i prepara el camí per al propers canvis del RGC.
  • No calen passos de vianants perquè els vianants poden usar tota la via (el nou redactat ho deixa més clar).
  • Es manté la prohibició d'aparcar (si no és en zones senyalitzades). Un aspecte que s'oblida sovint. 

 

S'introdueix una nova senyal zona de coexistència (S-47) que ve a substituir d'alguna manera l'antiga senyal de carrer residencial en el sentit que manté la limitació de velocitat en 20 km/h:

  • En aquest cas, desapareix l'estada i el joc en el carrer, és una zona de circulació amb prioritat per als vianants on el joc i l'esport no estan permesos. La resta es manté com a la nova S-28.
  • Les bicicletes i els VMP poden circular en ambdós sentits si no s'indica el contrari. El nou redactat ho deixa molt més clar i prepara el camí per al propers canvis del RGC.
  • No calen passos de vianants perquè els vianants poden usar tota la via (el nou redactat ho deixa més clar).
  • Es manté la prohibició d'aparcar (si no és en zones senyalitzades) 

 

Finalment, hi ha una nova senyal de zona de vianants (S-30a) que indica una zona o carrer reservat per als vianants. 

 

 

Conclusions

Aquests 3 canvis venen a respondre a les necessitats de la mobilitat urbana i van en la línia de l'esborrany de nou Reglament que fa temps que estem esperant. En general, una de les principals crítiques al codi de circulació era que no regulava la circulació urbana adequadament i tampoc deixava que les ordenances municipals ho fessin. El nou RGC hauria de donar unes pautes bàsiques de circulació urbana com la circulació ciclista pel centre del carril (que regulen la majoria d'ordenances) o obrir la porta a la circulació en doble sentit en carrers d'un sol carril per sentit, entre molts altres aspectes. De fet, alguns municipis, en les seves ordenances, inventaven nous termes per establir jerarquies de carrers o parlaven de carrers de plataforma única (els que tenen la vorera i la calçada al mateix nivell) i en regulaven la circulació a l'ordenança. Alguns no hi posaven l'S-28, només informaven de la velocitat màxima i així podien permetre l'aparcament (desvirtuant la plataforma única i impedint la circulació dels vianants).

Al meu entendre, tots els Ajuntaments hauran de revisar la senyalització dels carrers de plataforma única i decidir si mantenen l'S-28 i afegeixen la limitació de velocitat a 10 km/h o si prefereixen incorporar la nova senyal de zona de coexistència, l'S-47. També caldrà repassar els redactats de les ordenances de circulació perquè no entrin en contradicció amb la nova normativa.

Mentre no es realitzin canvis, la meva interpretació és que les senyals S-28 que hi ha per tot arreu, des de l'1 de juliol de 2025, limiten la velocitat a 10 km/h tot i que s'indiqui 20 en alguns llocs. 

Resumint, ara tenim 3 categories de carrers pacificats on els vianants tenen prioritat: les zones de vianants (on teòricament no hi poden circular vehicles), els carrer d'estància i joc on els cotxes només poden anar a 10 km/h i els carrers de coexistència on els vehicles poden circular a 20 km/h.

Més informació: