3.9.25

Per què els ciclistes no fan servir el carril bici?

Hi ha diverses situacions que fan que les persones que anem en bicicleta no utilitzem el carril bici. No totes són fàcils d'entendre sense profunditzar una mica o sense posar-se en la pell del ciclista, però explicaré diversos casos.

Quan el carril bici no és d'ús obligatori

Comencem amb la normativa general. El senyal vertical d'obligació R-407a (cercle de fons blau amb una bici) indica obligació d'usar aquell carril bici, però quan no hi ha aquest senyal o hi ha la versió quadrada (S-35) no és obligatori usar-lo. Hi ha també diverses interpretacions del senyal d'obligació, perquè també indica el seu ús exclusiu per part de les bicicletes i prohibeix l'entrada a altres vehicles i aquest és el motiu més habitual de posar-lo, sobretot perquè l'S-35 fa pocs anys que existeix. El problema d'interpretació és quan el carril bici no està adossat a la calçada, llavors segons l'article 160 del RGC, els ciclistes poden continuar usant la calçada. Per posar un exemple, un carril bici a la vorera no seria d'ús obligat perquè no està adossat a la calçada.

Quan el carril bici és més lent

Aquest motiu inclou una munt de casuístiques més. Si un carril bici és més lent pel motiu que sigui, els ciclistes avaluem els riscos que hi ha i decidim quin camí prenem. Quins motius fan que el carril bici sigui més lent? Que sigui estret i no permeti avançaments entre ciclistes, que no sigui recte, que el paviment estigui en malt estat, etc.

Aquest és un dels motius habituals que fa que molt ciclistes de carretera no usin els carrils bici.

Quan el carril bici és més perillós

Els carrils bici no són segurs per definició, és el disseny i altres factors el que fa que siguin segurs. Sovint trobem un munt d'interseccions on es produeixen situacions de risc i, en canvi, a la calçada, sovint l'únic risc és un xoc per darrere que és un dels accidents amb ciclistes més poc freqüents en zones urbanes.

Quan hi ha obstacles

És molt habitual trobar obstacles als carrils bici: branques dels arbres, vegetació crescuda, obres, contenidors, vehicles aparcats, vianants que creuen, vianants que no tenen voreres accessibles, corredors, etc.


Quan el carril bici és més llarg o menys recte

És molt habitual que els carrils bici tinguin una trajectòria menys recte i que calgui recórrer una distància més llarga que no pas la calçada per on circulen els cotxes. El motiu és un mal disseny, una baixa inversió i que els carrils bici es construeixen en molts casos a posteriori.

Quan el carril bici és estret

Els carrils bici no tenen amplades mínimes, hi ha recomanacions i trobem de tot. Hi ha bicicletes que són més amples o més llargues (per exemple les de càrrega) i senzillament no passen pel carril bici o hi ha ressalts que no poden superar sense aixecar la bici.

Quan al carril bici hi ha bonys

Un cas massa habitual és quan les arrels dels arbres o el pas de vehicles pesats han afectat el paviment del carril bici. És molt incòmode circular contínuament amb aquests bonys. L'experiència ens diu que els carrils bici han de tenir la mateixa resistència que una carretera perquè també hi passen (el travessen) i hi estacionen vehicles pesats i perquè normalment tenen arbres propers.

Quan el carril bici és de terra

La pols i el fang embruten i no tothom està disposat a embrutar-se.

Quan al carril bici hi ha bassals d'aigua

Per la seva situació, els carrils bici són molt més propensos a acumular aigua ja sigui de pluja, de rec o d'una averia.

Quan el rec d'una zona verda també rega el carril bici

Conec casos de carrils bici que es veuen afectats pel rec per aspersió de la zona verda per on passen. Quan el rec està en marxa, també rega als ciclistes.

Quan no és fàcil incorporar-se al carril bici

Sembla mentida, però això passa. Estàs circulant per la calçada i t'adones que tens un carril bici paral·lel, però no hi ha manera fàcil o legal d'accedir-hi. A vegades, és perquè el carril bici és de doble sentit i està a l'altre costat de la calçada. El mateix passa quan el carril bici no té continuïtat cap a la calçada quan acaba, per tant si el coneixes, potser prefereixes sortir del carril bici abans o directament no entrar-hi en cap moment.

Articles relacionats: