L'evidència científica afirma que fer carrils bici és una de les millors polítiques de promoció de la bicicleta, perquè la seva construcció atrau nous ciclistes. Ara, un estudi afirma que els carrils bici protegits (és a dir segregats de la circulació de cotxes) atrauen més ciclistes que no pas els carrils bici sense segregació o els itineraris senyalitzats compartits amb cotxes.
El nou estudi realitzat als Estats Units quantifica exactament quan ciclistes es guanyen de més si es fa un carril bici segregat (o protegit com diuen el americans) respecte a un carril bici sense segregació (un carril amb pintura) i respecte a un itinerari ciclista senyalitzat, però compartit amb cotxes.
Les conclusions són bastant lògiques, els itineraris ciclistes que percebem com a més segurs són els més utilitzats i els que atreuen més ciclistes. I això és lògic que sigui més així quan parlem de llocs on no hi ha especial cultura ciclista o poc ús de la bicicleta com és el cas d'Estats Units. Per tant, la quantificació probablement no és traslladable a altres llocs, però és una bona referència.
Què entenem per un carril bici protegit? Doncs d'entrada, nosaltres els anomenem normalment carrils bici segregats (en anglès sovint protected bike lane), és a dir, que tenen una separació física de la resta del trànsit, però no és el mateix un separador de cautxú com la majoria de carrils bici de Barcelona o una zona ampla amb verd urbà o una tanca de ciment.
La seguretat és una qüestió de percepció. Si l'itinerari ciclista està allunyat del trànsit i és ample, prioritari, sense encreuaments perillosos, recte, amb ombra i amb elements de verd urbà o paisatge, ja ho tindríem tot. Per això, moltes vies verdes són utilitzades també per a desplaçaments quotidians entre barris o municipis propers. I és que el factor seguretat és molt determinant, sobretot per a desplaçaments amb infants, però la qualitat de la infraestructura i l'entorn del carril bici també són factors que acaben determinant si una persona agafa la bicicleta o no.
![]() |
Les vies verdes atrauen desplaçaments |
Uns exemples pràctics:
- A l'estiu, amb sol i calor, un desplaçament a ple sol en bici o a peu pot no ser molt agradable, però aquest mateix desplaçament per dins d'un parc amb ombra o pel costat d'un riu pot ser molt fresc i agradable. En canvi, agafar el cotxe per un trajecte curt pot ser també molt calorós i haver de fer voltes per trobar aparcament i haver de deixar el cotxe al sol tampoc sembla la millor alternativa de mobilitat.
- Tornant de la feina, un carril bici agradable o una via verda poden convidar a fer un a ruta més llarga per plaer, per realitzar encàrrecs o per esport.
- Un pares que els agradaria anar en bicicleta amb el seu fill a l'escola decidiran finalment si ho fan segons si hi ha carrils bici, carrers pacificats o l'entorn escolar és segur.
Més informació:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada