3.5.12

Dades de contaminació del 2011

Com que fa un parell de setmanes Barcelona ja havia publicat les seves dades de contaminació del 2011 (vegeu apunt) ja sabíem per on anirien els trets. A l'àrea metropolitana el 2011 la contaminació ha pujat respecte el 2010. Els motius:
  1. No haver fet cap política de restricció del cotxe.
  2. Els vehicles dièsel en conducció urbana continuen contaminant tant com ho feien els cotxes dels anys 90 (vegeu la xacra dels dièsel).
  3. La meteorologia de 2011 ha propiciat que la contaminació no es dispersi tant.
Alguns mitjans de comunicació han donat titulars donant a entendre que amb la crisis circulen més vehicles antics i això dóna peu a confusions perquè aquests vehicles no han sortit de sota les pedres. La gent compra menys cotxes i per tant el ritme de renovació és més lent. Els vehicles que han circulat durant el 2011 per força són més moderns que els de 2010 i teòricament més respectuosos amb el medi ambient.

La Conselleria de Medi Ambient ha donat a entendre que el cotxes que no tenen un manteniment correcte contaminen més basant-se en una prova pilot que es va fer a Granollers. Segons sembla, un 5% dels vehicles ("els més bruts") emeten el 25% de les emissions de tot el trànsit i per tant la Generalitat facilitarà aparells de mesura als Ajuntaments perquè ho controlin (vegeu aquí).

La Generalitat ha dit que el principal culpable de l'increment de la contaminació al 2011 han estat aquests vehicles bruts, però jo em continuo preguntant si han augmentat tant els vehicles bruts en un sol any i continuo creient que els 3 motius que he donat són els principals responsables de l'augment.

Què hi poden fer els nostres governants?
  • Modificar l'impost de matriculació per no basar-se només en les emissions de CO2 i tenir realment en compte quins són els vehicles bruts. En general, els dièsel que no compleixin encara amb la normativa EURO6 (en vigor el 2015).
  • La velocitat variable de l'àrea metropolitana hauria de funcionar en el moment que es detecten pics i no 5 dies després d'estar en anticicló com fins ara. El pic de contaminació segurament estarà a l'Eixample, però caldria limitar la velocitat a tots els voltants.
  • Restringir el trànsit. Qualsevol política que restringeixi els trànsit a les ciutats ajudarà a millorar la qualitat de l'aire i és imprescindible fer-ho quan es superen certs límits de contaminació que són científicament molt perjudicials per la salut.
Vegeu més apunts sobre contaminació.