M'han arribat diverses crítiques d'entitats ecologistes a projectes de vies verdes fluvials arreu del territori i en concret al projecte de vies blaves que impulsa la Diputació de Barcelona. No crec que la creació de camins alteri sensiblement els ecosistemes i crec que pot ajudar a millorar-los. Evidentment, si es fa amb un mínim de seny. M'explico.
El riu Besòs a Montcada. Per falta d'un camí habilitat continu els ciclistes van per la llera. |
- Es pot restringir l'accés de vehicles motoritzats prop dels cursos fluvials.
- Es pot dirigir el trànsit de ciclistes cap una de les dues ribes, poden mantenir meandres, aiguamolls o boscos de ribera com a petites reserves naturals.
- Els camins es poden allunyar convenientment del curs de l'aigua i es poden afegir tanques que impedeixin que la gent circuli per zones inundables.
- Ponts i passarel·les existents o de nova creació es poden usar com a elements per ordenar l'entorn.
Criticar genèricament un projecte de recuperació de camins fluvials per a la circulació a peu i en bicicleta sense tenir un projecte damunt de la taula crec que és frívol perquè la recuperació de camins fluvials pot ser una oportunitat per la restauració i la correcte gestió d'espais molts cops ja humanitzats i degradats. La clau crec que és lligar els projectes de camins fluvials a la recuperació ambiental dels riu.
En aquest blog, podeu trobar ressenyes de camins pedalables paral·lels a rius com el Llobregat, el Besòs, el Mogent, la Tordera, el Ter, el Fluvià o l'Ebre. A la Catalunya Nord, trobareu vies verdes paral·leles al Tec, la Tet o l'Aglí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada