3.5.22

Pirinexus. Tram Arles - Els Banys i Palaldà - Ceret - El Voló

Tram de la Pirinexus que segueix l'antiga via ferroviària Elna - Arles. L'antic tren entre Elna i Arles data de 1889 i deixà de funcionar el 1939. Actualment, s'usa com a línia de mercaderies entre Elna i el Voló.

La via verda actual està recuperant ponts, alguns túnels i part del traçat original.

Distància, desnivell i dificultat: 40 km si es torna pel mateix camí, i uns 300 m de desnivell positiu que s'acumulen a la tornada. 20 km si només es fa la baixada. La major part del recorregut és via verda amb ferm de ciment, però hi ha també trams compartits (urbans i rurals) que eviten la carretera. El traçat està en evolució i s'estan tornant a obrir els antics ponts del ferrocarril. Apte per tot tipus de bicicletes.

Accés i connexions: el tram de via verda neix al sud d'Arles (si feu la Pirinexus del coll d'Ares fins a Arles es va per carretera), però podeu començar en qualsevol punt del traçat accedint en cotxe. La ruta forma part de l'anella Pirinexus i des del Voló es pot continuar cap a el Pertús per la Pirinexus o cap a Argelers per l'Eurovelo 8 (la ruta mediterrània).

Descripció

La ruta segueix la vall que forma el riu Tec que és la comarca del Vallespir. Al sud d'Arles (Arles-du-Tech), seguint la carretera (D115), trobem un trencall a mà dreta que baixa cap al riu amb la senyalització de Pirinexus. Passem per sota el pont de la carretera i tornem a pujar per travessar un carrer i un nucli urbà. Darrere les cases, ja trobem un tram segregat (fotos). Com serà habitual tota l'estona, combinarem trams sense trànsit amb trams urbans residencials pràcticament sense trànsit. En 2 km, arribarem als Banys i Palaldà (Amélie-les-Bains-Palaldà).

Passarel·la i senyal de la Pirinexus entre Arles i els Banys i Palaldà

Continuarem per un tram urbà compartit per la riba esquerra del riu. Agafarem un carreró una mica més allunyat del riu si volem menys trànsit, però de seguida ens retrobarem amb una pujada i una baixada i un gir a la dreta per agafar un dels antics ponts del ferrocarril que ara també usen el cotxes. Un semàfor amb polsador per a ciclistes ens donarà el pas (és un pont estret d'un sol carril, si premem el botó ens donarà una mica més de marge de temps). Ja a l'altre cantó del riu baixarem i després d'una rotonda i pujant lleugerament, retrobarem la via verda.

Continuarem i creuarem la carretera i el riu altre cop per deixar definitivament el nucli urbà i entrar en una zona més rural. El següent cop que creuem el riu ja serà per un pont metàl·lic cobert espectacular (vegeu foto) i un pont més modern ens ajudarà a creuar la carretera.

Seguirem l'antic traçat ferroviari, però per falta de ponts haurem de pujar i baixar (i potser posar un peu a terra com diuen els senyals en algunes baixades). Al cap d'un tros, entrarem en una zona residencial i aquí us proposo deixar el traçat oficial per anar a buscar el pont del ferrocarril de Ceret que ha estat restaurat. Encara hi falta alguna actuació i per això encara no hi ha un enllaç ben definit cap al pont. El que us proposo és prou bo.

Ceret té 3 ponts damunt del riu, el del ferrocarril, el de la carretera i el pont del Diable. Fins ara s'usava el del Diable per passar en bici, però l'arranjament del pont del ferrocarril i els seus accessos fa pensar que aviat canviarà l'itinerari oficial.

Si encara no us heu aturat a mirar el paisatge, recordeu de mirar el massís del Canigó o la serra de les Alberes!

Un 200 metres després del pont, la intuïció ens durà a continuar pel ferm encimentat per on anem, però la senyalització i el meu consell és girar a l'esquerra per seguir el tram actualment oficial i que després de travessar una petita zona residencial s'endinsà per un camí rural que avança entre camps de Cirerers (Ceret diuen que és la capital de la cirera), vinya, boscos i altres cultius.

El castell d'Aubiri i un molí

La gràcia d'aquest ruta és que passa per la porta del Castell d'Aubiri (vegeu la foto amb el massís del Canigó a darrera) i un poc més endavant per aquest antic molí.

La nova ruta encimentada (no sé si acabada), sembla que vagi paral·lela a la carretera (més lleig), però sembla més recte i probablement més fidel al traçat ferroviari original perquè la presencia d'una via morta més enllà de l'estació de Sant Joan de Pladecorts (Saint-Jean-Pla-de-Corts) així ho indica. En tot cas, passem per l'antiga estació (que ara sembla un aparcament de trens) i travessem el poble per acostar-nos altre cop al riu Tec. Passarem per 2 estanys molts populars a la zona i que sobretot a l'estiu ofereixen moltes activitats aquàtiques i poder-se banyar!

Continuem per la riba esquerra del Tec i sense adonar-nos-en entrarem al terme municipal del Voló i per tant deixarem la comarca del Vallespir per entrar a la del Rosselló. Més notòria serà la frontera que forma l'autopista A9. Hi passarem per sota, i després de dos ponts més, girarem a l'esquerra per sortir de la riba i dirigir-nos al nucli urbà. Aquí podem continuar cap al centre del Voló o travessar el riu Tec pel pont i continuar cap a:

  1. El coll de Panissars i el Pertús continuant per la Pirinexus i també a partir d'aquest moment de l'Eurovelo 8 (ens espera una mica de pujada).
  2. Argelers seguint el curs del riu Tec i l'Eurovelo 8 (és un tram que travessa forces carreteres i per tant menys amable que el que hem fet).

I ara toca desfer el camí!

Vídeo d'alguns dels trams recorreguts:


Més informació:

Rutes properes: