7.10.11

Rutes sobre asfalt al vessant nord del Canigó

Us proposo unes quantes carreteres locals de muntanya pels peus del Canigó amb paisatges excepcionals. Sembla mentida que tot i tenir-ho tant a prop, es vegin pocs catalans per aquesta zona de la Catalunya Nord. Per fer ciclisme (cicloturisme d'alforges, BTT o ciclisme de carretera) la zona està molt bé.

De Vinça fins a Vallmanya i els Masos (17 km +800 m)
Aquesta vall és molt bonica i es pot fer un ascens suau gaudint del paisatge i de com canvien els estatges de vegetació. Sortim de Vinça (262 m) en direcció al Canigó cap a Finestret, però poc abans d'arribar-hi (a uns 3 km de Vinça) ens desviarem cap a Baillestavy i Vallmanya. Entrarem en una carretera més estreta i començarem l'ascens per boscos més secs. Als 12 km arribarem a Ballestany (646 m) i continuarem l'ascens canviant de cantó de la vall i ja amb una vegetació més alpina. Vallmanya és un nucli de poques cases no massa juntes. Travessant el poble trobarem un trencall i agafarem la carretera de la dreta per arribar fins al nuclis dels Masos (1020 m) on s'acaba l'asfalt i on comencen algunes rutes a peu i per pista. Us recomano un bany al riu abans de tornar!
Per cert, no confongueu els Masos amb el poble de "los Masos" també proper a Vinça direcció Prada.

De Vinça a Estoher (9 km +140 m): també sortint de Vinça (280 m) podem anar fins Estoher (380 m) passant per Finestret i Espirà. És una ruta fàcil que ens permetrà conèixer uns quants pobles

Prada - Mosset - coll de Jou (26 km +1000 m): aquesta carretera comunica el Conflent amb l'Aude i potser té una mica més de trànsit, però no gaire més perquè no deixa de ser una carretera de muntanya. A partir de Mosset és més ombrívol i el paisatge és espectacular. Un cop al coll hi ha rutes de BTT per continuar o la baixada cap a l'Aude és preciosa.

Prada, Sant Miquel de Cuixà, Taurinyà, Fillols (11 km): a només 3 km de Prada trobem el monestir de Sant Miquel de Cuixà (visita obligatòria), continuant cap a Taurinyà, Fillols o fins i tot fins a Vernet podem recórrer un bon tros de la falda del Canigó. Des d'aquesta zona surten algunes de les pistes forestals que pugen cap al Canigó.

I per la zona de Vernet del Banys i Castell: pujar al Monestir de Sant Martí del Canigó en bici és tot un repte, crec que hi ha almenys dues rutes ciclables, no n'estic segur (vegeu).

Vegeu també les rutes en BTT de la zona:
Vinça - Marqueixanes - Arboçols - Marcèvol (9 km): una ruta a la solana per anar a visitar el priorat de Marcèvol. També es pot continuar la carretera i fer una circular i tornar per la zona de l'embassament de Vinça (uns 21 km). Tot i ser una mica pelat, les vistes del Canigó són molt bones.