27.1.13

Preparant la marató (2): reflexions sobre el pla d'entrenament

Seguint les recomanacions d'altres corredors, jo també em vaig fer el meu pla d'entrenament per la marató. El vaig fer adaptat al nombre de dies que podia entrenar i al ritme que volia fer.

Comparant plans d'entrenament veus que tots funcionen d'una forma similar. S'entrena 3, 4 o 5 dies a la setmana sumant de seguida més de 42 km setmanals. Sempre hi ha un dia a la setmana que es fa un tirada més llarga que es va allargant durant l'execució del pla. Hi ha també setmanes de descans intercalades en que la tirada llarga s'escurça un 30% i el pla finalitza amb 2 setmanes amb menys intensitat per no acumular cansament.

El primer que sobta dels plans d'entrenament és que per córrer 42 km no s'entrena mai aquesta distància, sinó que s'arriba a fer com a màxim als 32-36 km i segurament només una vegada en els mesos previs a la cursa. També hi ha una tendència en els últims anys d'acumular menys distància de la que s'acumulava antigament.

Personalment, ja vaig veure de seguida que per mi seguir el pla d'entrenament no seria massa fàcil perquè m'era difícil trobar unes hores fixes a la setmana, però intentaria anar seguint el pla com pogués. Mantenir una tirada llarga a la setmana, sumar els km, el nombre de sessions, etc.

Suposo que si la marató és la teva primera prioritat a la vida i tens temps per entrenar de forma regular, llavors tot és molt fàcil. Sinó pots caure amb una sèrie d'errors: voler recuperar l'entrenament perdut amb el risc de sobreentrenar, enganxar massa els entrenaments, no descansar, etc.

Alguns errors a l'entrenar
Un dels meus errors a l'entrenar és no haver-me hidratat bé. No he tingut problemes aparentment, però acostumat a córrer distàncies més curtes m'oblido de portar aigua i deshidratar-se fa que rendeixis bastant menys. En general, aquest error ja l'he corregit i bec més abans, durant i després de l'entrenament.  També és important l'alimentació, però això em sembla que ho porto controlat, tot i que afegiré algun gel en les tirades llargues de cara a portar-ne a la marató.

Una altre error en la preparació de la marató és córrer per muntanya més del necessari. En sóc conscient, però en gaudeixo molt i segurament després de la marató de les Vies Verdes cercaré alguna cursa de muntanya.

La falta de temps m'ha portat ha dedicar els meus esforços a córrer i només he canviat a altres disciplines quan he notat molèsties o les inclemències meteorològiques no m'han donat cap altra sortida. Amb tot, he descuidat bastant fer exercicis per enfortir la musculatura de les cames. La bici m'hauria anat bé, però no he fet cap sortida (que no sigui urbana).
Ja falta menys
El gran repte és d'aquí 4 setmanes. Veig que hi arribaré justet. No em vull passar perquè he vist que el meu cos s'està adaptant a aquests esforços i per tant és fàcil lesionar-se. Em preocupen els últims 10 km, però crec que me'n puc sortir, això sí, l'endemà m'hauran de recollir amb pinces!

Alguns enllaços:
Vegeu també: