22.12.12

Barcelona i la bici (II): el passeig de Gràcia i la plaça Catalunya

El centre de Barcelona és un gran punt d'atracció de desplaçaments i resulta que no hi ha cap carril bici direcció mar-muntanya al passeig de Gràcia ni als seus voltants. La solució més tranquil·la sovint és anar per la vorera tot i la gran presència de vianants. El Pla de Foment de la Bicicleta no preveu cap acció pel Passeig de Gràcia, la Plaça Catalunya o els seus voltants.

Anem per pams: 
  • Estem parlant de zones on i ha molts vianants i on les voreres, tot i ser amples, són força conflictives.
  • La plaça Catalunya és d'entrada un punt negre ciclista perquè està envoltada per carrers de diversos carrils sovint amb carrils exclusius per autobusos i taxis.
  • La plaça no és fàcil de travessar pel mig perquè hi ha accessos amb escales.
  • El Passeig de Gràcia en sentit ascendent t'obliga a anar per la calçada central de 4 carrils perquè el primer tram de lateral està reservat per a bus i taxi.
  • En sentit descendent, com que la bici agafa certa velocitat, la baixada pel lateral és força còmoda.
  • La Rambla de Catalunya teòricament és l'alternativa, tot i que s'hagi de conviure amb el cotxes. Però no està massa ben connectada a nivell ciclista amb la plaça Catalunya i no et soluciona res quan has d'anar al passeig de Gràcia.
  • Aquesta foto del passeig de Gràcia sense bicicletes resumeix una mica el problema i ens fa preguntar: com és possible que un eix principal com  aquest on hi ha fins a 7 carrils de circulació no hi hagi carril bici?
Vegeu també:

21.12.12

Barcelona i la bici (I): l'avinguda Josep Tarradellas

Aquesta avinguda que connecta l'estació de Sants amb la Diagonal a la plaça Francesc Macià disposa de 2 carrils bici unidireccionals. En Pla de Foment de la Bicicleta es diu que aquest tram és correcte, però jo hi veig diversos problemes:
  • D'entrada falten diverses "catifes vermelles" que marquin més clarament el pas de bicicletes perquè la resta de vehicles puguin cedir el pas reglamentàriament.
  • A la cruïlla amb Entença es fa donar una volta a la bici quan podria anar recte si l'Ajuntament tingués clar que els mitjans més sostenibles han de ser els han de tenir més prioritat!
  • A la cruïlla amb l'avinguda de Sarrià hi ha una sortida de pàrquing paral·lela al carril bici i falta almenys catifa vermella o prohibir el gir a la dreta dels cotxes que surten.
  • Els enllaços pels 2 extrems són un desastre. Hauria d'enllaçar amb el carrer Tarragona i l'estació de Sants, però l'enllaç no és clar, ni recte, ni marcat. I a la plaça Francesc Macià, l'enllaç amb el carril bici de la Diagonal té molts conflictes amb els vianants.
Pel que fa als voltants de l'avinguda, el Pla de Foment de la Bicicleta sí que detecta que falta un enllaç directe entre l'estació de Sants i la Diagonal, però aquest carril bici que teòricament es situaria al carrer Numància dista molt del carril bici del carrer Badal que és l'altre carril bici de les Corts, això em porta a parlar de que les zones 30 s'estant fent només amb senyalització i això no és suficient. Penso en carrers llargs de les Corts o carrers amb més d'un carril dels voltants de l'av. Tarradellas o de l'Eixample. Els ciclistes, especialment els novells, no es senten segurs si tenen constantment cotxes a darrera o passant a més velocitat pel carril del costat. Quan la bicicleta circula en pujada per Barcelona, rarament agafa més de 15 km/h. Suposant que els cotxes circulin a 30, la diferència de velocitat es situa com a mínim entre els 15 i els 20 km/h.

Vegeu també:

Barcelona i la bicicleta: anàlisi de la situació

Amb aquesta apunt introductori vull encetar una sèrie d'apunts per analitzar la situació de la bici a Barcelona amb exemples pràctics. Com ja he anat explicant, crec que el Pla de Foment de la Bicicleta és insuficient, que encara falta millorar i estendre la xarxa ciclista molt més i que encara és molt d'hora per prohibir completament la circulació de bicicletes a les voreres.

Ens els apunts que us aniré escrivint analitzaré diverses zones, carrers i carrils bici que necessiten millores que no estant previstes en aquest Pla de Foment.


Últimament, he parlat del Pla de Foment de la Bicicleta en aquesta apunts:
Tots els apunts d'aquesta sèrie:

17.12.12

Nova BTwin Elops 9 2012

He descobert que aquest any la gama de bicicletes de ciutat de Decathlon ha crescut amb l'Elops 9 i que també el model Elops 5 s'ha redissenyat i ambdues porten l'any en la referència del model.

L'Elops 9 introdueix un canvi intern Shimano Nexus de 7 velocitats  i ve completament equipada incloent una tanca de seguretat de quadre per assegurar la roda de darrera, un accessori que molts fabricat d'aquí obliden.

El punt negatiu potser és el pes, 18,5 kg i la diferència de 200€ amb la seva germana Elops 5 que amb un canvi intern de 3 velocitats i un equipament aparentment similar faria el fet per circular per Barcelona.

12.12.12

De Planes de Son fins al refugi del Pla de la Font

Us proposo una ruta a peu per l'esplèndida vall que s'alça damunt del poble de Son (Pallars Sobirà) on hi ha el Centre MónNatura Pirineus (visita o estada molt recomanable) també conegut com les Planes de Son.
Lo Tésol (2700m) a trenc d'alba

Us faig una petita ressenya (tot i que he fet la ruta parcialment), però així també tinc una excusa per mostrar-vos fotos d'aquests dies. Us enllaço diverses ressenyes perquè pugueu acabar de triar l'itinerari que més us convingui.

Distància i desnivell: 12 km i +500 m

Accés: en cotxe des de la C-28 a prop de València d'Àneu trobarem el trencall que puja a Son i al centre del poble agafarem una altre trencall fins a les Planes de Son.

Descripció:
Sortim de la porta del centre MónNatura Pirineus a les Planes de Son cap a la depuradora seguint un camí i ja trobem un primer pal indicador del Refugi del Pla de la Font (1h40') i diversos senyals i estaques grogues durant tot el camí. Creuem un riuet per un pont i continuem cap al sud fins a creuar la riera del Tinter per un altre pontet. Arribem a un trencall i deixem a mà esquerra el camí que va a Son i agafem la pista de la dreta que s'enfila lleugerament pel bosc.
Ascendint amb raquetes
La pista acaba i continuem recte per tornar a travessar la riera i ascendir pel seu costat. Acabarem sortint a una pista que és el camí que us proposo de tornada. Però primer deixarem la pista per ascendir fins al refugi del Pla de la Font i des d'allà és recomanable arribar almenys fins al coll de Fogueruix per gaudir d'unes vistes encara més completes.

El coll de Fogueruix i el Milpotros
De tornada desfarem el camí i agafarem la pista en direcció nord-oest enlloc de baixar per la riera del Tinter. Deixarem la pista que puja a la collada del pas del Coro i tornarem per l'altre cantó de la vall i sortint al punt d'inici.

Alternatives:
  • Des del coll de Fogueruix podem carenejar per fer diversos cims.
  • Des de les pista de les Estanyeres hi ha rutes més directes per arribar al cim de lo Tésol, el cim més alt de la zona.
  • De tornada pujar al pas del Coro i tornar cap al punt d'inici pel tossal de la Cabana dels Caçadors.
  • De tornada podem anar al Pas del Coro sense perdre altura seguint la ressenya del Palau Robert i els senyals grocs que trobarem.
En bicicleta:
En BTT podem anar i tornar pel camí que proposo de tornada o bé, fer una circular i tornar per la pista d'accés al refugi i sortir a la carretera entre Jou i Son.
Des de Planes de Son, d'esquerre a dreta veiem el coll de
Folgueruix, el Milpotros, lo Pinetó, el Roca Blanca, lo Tésol, el
Cap de la Pala del Tésol i fora de la foto el pui de la Bonaigua

4.12.12

La Brompton dins d'una bossa Monty

He provat una bossa de transport de bicicletes plegables Monty que tenia, però no pas amb una Monty, sinó amb la Brompton!

Podeu veure el resultat en aquesta foto.

Algunes observacions:
  • La bossa de Monty està pensada per les plegables d'aquesta casa que són més grans, però també pot transportar una Brompton sense problemes.
  • L'espai addicional de la bossa, permet, si es vol, embalar o protegir una mica més la bici.
  • La bossa sembla feta d'una tela força resistent.
  • El plegat de la bossa és una mica entretingut i cal fer força per poder tancar la cremallera.
  • La bossa plegada ocupa bastant, aproximadament com un paquet de 500 fulls A4.
  • No sé si Monty encara comercialitza aquesta bossa. Antigament anava inclosa en comprar alguns models de bici plegable. Ara veig que en donen una amb rodes pels models elèctrics plegables.

3.12.12

Reflexions després de la Jornada sobre la Bici a Barcelona

Divendres hi va haver una jornada de reflexió i participació sobre la bicicleta a Barcelona organitzada principalment per l'Ajuntament de Barcelona. El subtítol de la jornada era un estrany: La seguretat de la bicicleta en entorns urbans. Noves fites per a un horitzó de creixement sostenible.

Hi vaig anar. El títol era una mica estrany, seguretat? Seguretat jurídica? Seguretat vial? Encara no ho tinc massa clar. D'altra banda, la segona part d'aquest títol induïa a pensar que el creixement de la bici podia ser insostenible. És això possible?

Deixant això del títol, la jornada va transcórrer sense cap novetat. Cadascú va dir la seva, però no sembla que ningú reflexionés sobre res, tothom va dir el que ja havia dit. En general, crec que tothom pot estar d'acord amb l'anàlisi del Regidor Freixedes, però els desacords estan en els tempos i en la qualitat de les infraestructures ciclistes.

Ara comencem una nova setmana i sembla que començo a entendre de que anava la cosa. Feia falta escenificar una mica de diàleg abans de començar a aplicar el Pla de Foment de la Bicicleta. Diumenge ja s'anunciava que aquesta setmana es crearien 3 nous trams de carril bici i avui dilluns ja s'han començat a pintar bicicletes en les zones 30. Al Febrer podríem tenir ja un primer esborrany de la nova ordenança.

Ja he expressat la meva opinió sobre el Pla de Foment de la Bicicleta. És insuficient: falten més connexions, hi ha molts més punts negres i carrils pèssims a millorar, no hi ha prioritat per la bici, etc.


 

1.12.12

La Via Verda del Baix Ebre es prolonga fins al mar

Després de sentir-ne parlar durant anys, sembla que l'any vinent podríem tenir finalment la prolongació de la via verda del Baix Ebre fins al mar o almenys el tram Tortosa - l'Aldea - Deltebre.

Aquesta connexió permetria unir els parcs naturals dels Ports i el del Delta de l'Ebre i potenciaria dues zones que ja són pols d'atracció de cicloturistes.