11.1.13

Barcelona i les bicis (V): les places i les rotondes

Les places i les rotondes de Barcelona continuen sent un obstacle per la bicicleta i és on es veu clarament a qui es dóna prioritat a la ciutat.

El tortell de Glòries
El Pla de Foment de la Bicicleta no canvia la situació. La bicicleta continua sense ser prioritària en l'urbanisme i la mobilitat barcelonina. Quan el Pla assenyala punts negres de la xarxa ciclista existent, oblida moltes de les places i rotondes de la ciutat i dubto que les solucions que apliqui el pla donin prioritat i seguretat a la bicicleta.

Quins són els problemes de les places o sobretot de les rotondes? 
La plaça Espanya
  • Ofereixen trajectòries més llargues (quan volem anar rectes o girar a l'esquerra) per a tots els mitjans de transport.
  • Pels vehicles més lents, com els vianants i les bicicletes, això suposen un increment del temps de viatge superior.
  • Els vianants i els ciclistes sovint fan un recorregut exterior i per tant recorren una major distància.
  • Són punts que acumulen més accidentalitat.
  • Són cruïlles amb més espai, però sovint l'espai central queda inutilitzat i inaccessible.
  • Sovint tenen 2 o més carrils i les trajectòries de sortida no queden clares.
  • Hi ha molta confusió sobre les normes de circulació que regulen les rotondes.
  • Són perilloses pels ciclistes: els angles morts, les maniobres de canvi de carril i la velocitat excessiva dels vehicles motoritzats posen en perill al ciclista.
Solucions? Poques. Trencar les places i rotondes perquè les bicis i els vianants puguin seguir una trajectòria recta i si cal mantenir carrils exterior per a bicicletes pels canvis de direcció. Utilitzar semàfors, catifes vermelles, segregar el trànsit o fer zones d'aturada avançada per a ciclistes són algunes solucions més que es poden combinar. Però tot això s'ha de fer posant-se en el lloc del ciclista, fomentant la mobilitat sostenible i la protecció del més dèbil, coses que encara no veiem a Barcelona.

En els apunts anteriors ja he parlat una mica de la plaça Catalunya o de Francesc Macià. Són només 2 exemples diferents de places on la bicicleta no ho té fàcil per falta d'infraestructura o per una infraestructura deficitària, però la llista és molt més llarga.

Vegeu també:

1 comentari:

Jordi ha dit...

Afegeixo la plaça Letamendi: si segueixes el carril bici, en el moment de travessar el carrer Aragó et trobes que pràcticament topes amb els vehicles motoritzats (ells s'incorporen a Aragó i tu segueixes recte per continuar per Enric Granados), i això tant per la vorera de dalt com per la de baix.

Per cert, el carril bici sol estar ocupat per vehicles diversos, a vegades algun de la Urbana i tot.