20.12.06

Com enllaçar la via verda del Ferro i el Carbó i la del Carrilet (Ripoll-Olot)

Actualitzat a febrer de 2024

Per enllaçar les dues vies verdes, el Consorci de les vies verdes de Girona proposa un itinerari des de Sant Joan de les Abadesses agafant la carretera GI-522 fins al Coll de Sentigosa (1.064 m) i el de Coubet (975 m) i continuar per l'N-260a fins a Olot, però també hi ha algunes alternatives més. Les descric totes d'oest a est perquè tenen menys desnivell, però es poden fer en els 2 sentits i des de l'aparició de la ruta Pirinexus ara segurament es fan més en sentit invers.

La ruta oficial

Des del centre Sant Joan de les Abadesses s'agafa la GI-522 fins al coll de Sentigosa ( a 1.064 m, vegeu la foto de la dreta realitzada des de la Serra de Puig d'Estela) i després sense perdre gaire altura s'arriba al coll de Coubet (975 m) on enllacem amb l'antiga carretera general, ara l'N-260a que en ens porta fins a Olot. És la ruta més curta i feta en aquest sentit té poc desnivell i força baixada.

Una ruta amb menys asfalt

Fins fa poc una altra alternativa oficial era fer la pujada fins al coll de Sentigosa i agafar una pista de terra que descendeix cap a Santa Llúcia de Puigmal i Sant Pere Despuig. Després, anant cap a Santa Margarida de Bianya i Hostalnou de Bianya podríem enllaçar amb la Via Verda de la Vall de Bianya que ens durà a Olot.

Aquest alternativa també permetria anar cap a la N-260 a Ca l'Enric i enllaçar amb la següent alternativa que us proposo.

Per Sant Pau de Segúries i la vall de Bianya, una alternativa força interessant:

Des del centre de Sant Joan de les Abadesses podem continuar per carrils bici i via verda cap a Sant Pau de Segúries. Al meu entendre, és la manera de fer el desnivell de forma més suau. A Sant Pau s'agafa una carretera secundària amb poc trànsit, arribem de seguida al coll (960 m) i comencem (vegeu foto) una bonica baixada per dins d'un bosc fins a Sant Salvador de Bianya i després fins a la carretera nacional (N-260). Seguim la N-260 en baixada durant uns 3,5 km fins a trobar un restaurant (Ca l'Enric), llavors podem continuar per pistes entre camps de conreu i pastures fins a Llocalou, ja molt a prop d'Olot.

Podríem evitar quasi tota la N-260, seguint l'antiga calçada romana i agafant el trencall de Sant Martí del Clot. No farem gaire desnivell més, però sí més distància.

Per Sant Pau de Segúries i la vall d'en Bac:

Aquesta alternativa fa una mica més de volta, però dóna molt de joc per si es vol continuar cap a l'Empordà o enllaçar amb la via verda del Carrilet a Olot.
A grans trets, fem el mateix que en la ruta anterior i des de Sant Pau de Segúries anem a buscar el Mas Mariner (uns 3 km) i descendim per la pista asfaltada de la vall d'en Bac fins a l'Hostal de la Vall d'en Bac, després pujarem un collet per tornar a baixar fins a la carretera d'Oix. Girarem a la dreta cap a Castellfollit de la Roca i anirem fins a Llocallou per anar cap a Olot, vegeu un mapa i la següent ruta:

Ep! No confongueu la Vall d'en Bac amb la Vall d'en Bas!