5.5.15

Si vas en cotxe, millor amb casc!


Tots sabem que els cotxes són perillosos i que els accidents de trànsit són encara molt nombrosos. El que potser no sabíem és que la meitat de les lesions craneoencefàliques greus es produeixen dins d'un vehicle a motor. Moltes d'aquestes morts i greus lesions es podrien evitar amb l'ús del casc dins del cotxe. Ni que fos per salvar només un vida ja valdria la pena, al cotxe, posa't el casc!

I si entre tots ho impulsem, podem aconseguir que l'obligatorietat del casc dins del cotxe es reguli per llei!

Això no és una broma.  És real. El risc en cotxe és més gran. Amb dades d'un estudi dels anys 2000-2002, el 53% del ingressats per traumatismes al cap greus eren conductors de cotxe, el 22% motoristes, el 3% vianants atropellats, el 19% accidents laborals (2,5% dels quals en desplaçaments a la feina), un 1,8% per accidents esportius i un 2% per agressions.

Aquesta setmana ha començat una campanya del RACC i l'Ajuntament de Barcelona per impulsar l'ús del casc a la ciutat. Els ciclistes estem indignats perquè el lobby del cotxe fa una campanya que desincentiva l'ús de la bicicleta amb diners públics!

Unes quantes dades per entendre per què ens oposem al casc obligatori i a les campanyes exclusives de promoció del casc:
  • Perquè s'ha demostrat en tots els llocs on s'ha fet obligatori, que l'ús de la bici ha disminuït i la taxa d'accidentalitat ha augmentat.
  • Perquè no hi ha evidències científiques que l'ús del casc redueixi l'accidentalitat.
  • Perquè està demostrat que amb un major ús de la bici, la taxa d'accidents disminueix.
  • Perquè es culpabilitza la víctima.
  • Perquè hi ha més risc de lesió craneoencefàlica en cotxe o anant a peu.
  • Perquè el casc està pensat per caigudes a 15 km/h i no per atropellaments.
  • Perquè a Espanya ja fa anys que és obligatori a les carreteres i això no ha fet disminuir els accidents, les víctimes o les lesions craneoencefàliques.
  • Perquè les campanyes del casc associen una perillositat a la bicicleta que no és real.
  • Perquè els accidents a la ciutat de Barcelona han crescut, però han crescut més els desplaçaments en bicicleta.
  • Perquè la bicicleta urbana no és un esport i cal distingir mobilitat i esport.
  • Perquè a Europa ningú ho ha legislat així.
  • Perquè els països més ciclistes, Holanda i Dinamarca, són els que tenen accidentalitats més baixes, i en canvi, Espanya és el 4t país d'Europa en accidentalitat ciclista.
  • Perquè les associacions d'usuaris de la bicicleta i de ciclisme hi estant en contra.
  • Per que cal promoure la seguretat activa, construint xarxes de carrils bici de qualitat i pacificant el trànsit.
  • Perquè cal entendre que les asseguradores són les principals beneficiàries del casc obligatori, perquè desincentiva la bicicleta i perquè s'estalviarien indemnitzacions en cas que el ciclista atropellat no porti casc.
La fotografia que il·lustra aquest apunt és una adaptació d'aquesta i que avui he vist llegint aquest article de la Saboga que explicava el seu posicionament sobre el casc ara fa un any quant es debatia el Reglament de Circulació.

Més informació: