8.10.11

Ruta per la Bal de Barrosa (Bielsa)

Poques vegades una ruta tant curta ens permet l'accés a un escenari pirinenc tant impressionant com el circ de Barrosa on s'alcen cims tant emblemàtics com la Munia o el Robiñera.

Distància i desnivell: 4 km i +300m aproximadament

Aproximació: Ascendint la vall de Bielsa cap al túnel amb França, passada l'antiga aduana i abans de creuar el riu, trobem a mà dreta una pista que ascendeix la vall de Barrosa.

Descripció: La pista ascendeix passant per les restes d'un antic complex miner i continua fins a una captació d'aigua. A partir d'aquest punt la pista està abandonada i trobarem herba i roques que dificultaran la ciclabilitat, però el paisatge compensa les dificultats almenys fins a trobar el riu. La continuació fins al refugi la deixo pels més agosarats, però pot ser interessant caminar 10 minuts per tenir una vista més completa del circ de Barrosa.

El descens es fa pel mateix camí. Si esteu interessats en explotacions mineres trobareu diversos plafons que us explicaran el seu funcionament. El bany al riu Barrosa pot ser un bon complement pels que no els hi faci por el fred!

7.10.11

Rutes sobre asfalt al vessant nord del Canigó

Us proposo unes quantes carreteres locals de muntanya pels peus del Canigó amb paisatges excepcionals. Sembla mentida que tot i tenir-ho tant a prop, es vegin pocs catalans per aquesta zona de la Catalunya Nord. Per fer ciclisme (cicloturisme d'alforges, BTT o ciclisme de carretera) la zona està molt bé.

De Vinça fins a Vallmanya i els Masos (17 km +800 m)
Aquesta vall és molt bonica i es pot fer un ascens suau gaudint del paisatge i de com canvien els estatges de vegetació. Sortim de Vinça (262 m) en direcció al Canigó cap a Finestret, però poc abans d'arribar-hi (a uns 3 km de Vinça) ens desviarem cap a Baillestavy i Vallmanya. Entrarem en una carretera més estreta i començarem l'ascens per boscos més secs. Als 12 km arribarem a Ballestany (646 m) i continuarem l'ascens canviant de cantó de la vall i ja amb una vegetació més alpina. Vallmanya és un nucli de poques cases no massa juntes. Travessant el poble trobarem un trencall i agafarem la carretera de la dreta per arribar fins al nuclis dels Masos (1020 m) on s'acaba l'asfalt i on comencen algunes rutes a peu i per pista. Us recomano un bany al riu abans de tornar!
Per cert, no confongueu els Masos amb el poble de "los Masos" també proper a Vinça direcció Prada.
 
De Vinça a Estoher (9 km +140 m): també sortint de Vinça (280 m) podem anar fins Estoher (380 m) passant per Finestret i Espirà. És una ruta fàcil que ens permetrà conèixer uns quants pobles
 
Prada - Mosset - coll de Jou (26 km +1000 m): aquesta carretera comunica el Conflent amb l'Aude i potser té una mica més de trànsit, però no gaire més perquè no deixa de ser una carretera de muntanya. A partir de Mosset és més ombrívol i el paisatge és espectacular. Un cop al coll hi ha rutes de BTT per continuar o la baixada cap a l'Aude és preciosa.
 
Prada, Sant Miquel de Cuixà, Taurinyà, Fillols (11 km): a només 3 km de Prada trobem el monestir de Sant Miquel de Cuixà (visita obligatòria), continuant cap a Taurinyà, Fillols o fins i tot fins a Vernet podem recórrer un bon tros de la falda del Canigó. Des d'aquesta zona surten algunes de les pistes forestals que pugen cap al Canigó.
 
I per la zona de Vernet del Banys i Castell: pujar al Monestir de Sant Martí del Canigó en bici és tot un repte, crec que hi ha almenys dues rutes ciclables, no n'estic segur (vegeu).
 
Vegeu també les rutes en BTT de la zona:
Vinça - Marqueixanes - Arboçols - Marcèvol (9 km): una ruta a la solana per anar a visitar el priorat de Marcèvol. També es pot continuar la carretera i fer una circular i tornar per la zona de l'embassament de Vinça (uns 21 km). Tot i ser una mica pelat, les vistes del Canigó són molt bones.

6.10.11

Quad elèctric per a nens i nenes

No he pogut amb aquest anunci de l'Hipercor:
  1. Enlloc de fer anar els nens amb bici, els hi comprem un quad i que agafin hàbits sendentaris!
  2. Hello Kitty rosa per la nena i l'Spider-Man pel nen, el primer pas per discriminar per raó de sexe.
  3. Quan s'espatlli, a les escombraries perquè això no ho arregla ningú. I un munt de residus inclosa la bateria.
Si el pares trien una bici fomentem hàbits saludables, es pot arreglar i amb una mica de sort podrem triar un model que no sigui ni de princeseta ni de super-heroi.

5.10.11

Brompton Docks

La intermodalitat tren+bicicleta es promou al Regne Unit amb bicicletes molt particulars, les plegables d'alta gama de la famosa marca britànica Brompton. Les bicicletes es troben a dins de consignes que s'obren operant amb una targeta intel·ligent. Com que estan plegades, ocupen molt poc espai ben bé vora l'andana de l'estació.

Es tracta d'un programa pilot que acaba d'encetar el propi fabricant amb la companyia de ferrocarril. Aquest programa s'inicia a Guildford, població situada a 50 km al Sud-Oest de Londres, dins la xarxa de South West Trains. L'abonament anual costa uns 58 euros, al que s'ha de sumar cada ús que se'n faci. Quants més dies seguits es tingui llogada la bicicleta, més barat és el cost per dia (oscil·lant entre els 4,6 euros per només un dia i els 1,8 euros per dia quan es lloga la bicicleta per tot un mes). Les tarifes podrien semblar una mica excessives, però no oblidem que estem parlant de Bromptons, bicicletes que costen a partir de 850 euros, aproximadament.

El curiós és que la que us escriu va fer servir una d'aquestes bicicletes, abans que el sistema es posés en marxa, durant unes jornades de cultura de la bicicleta a Leicester (UK). La vaig estrenar!

A veure com evoluciona aquest particular projecte quant a intensitat d'usos, tipus de demanda, tipus d'usuari... pot ser una bona manera de provar una Brompton. També se m'acudeix que el programa podria funcionar simplement com una xarxa d'aparcaments tancats per a Bromptons, com el nostre Bicibox, però de butxaca! (o gairebé...)

Més informació a Brompton Docks.

Per: Esther Anaya

4.10.11

Baròmetre de la bicicleta 2011: creix el nombre de ciclistes i la freqüència d'utilització de la bici

El baròmetre de la bicicleta 2011 (PDF) ens confirma les sensacions que tenim: que cada cop es fa servir més la bicicleta en tots els seus àmbits (desplaçaments quotidians, oci i esport) i que la cultura ciclista va avançant a poc a poc.

Algunes fonts critiquen la fiabilitat de les dades, en tot cas, es tracta d'una estadística amb una mostra relativament reduïda. No sé si han augmentat els ciclistes diaris en un milió en 4 anys, però el que veig és que els accidents mortals han disminuït lleugerament i ho atribueixo principalment a l'efecte massa crítica.

Algunes tendències dels últims anys:
  • En 4 anys hi hagut un augment proper al milió de persones que utilitzen la bici diàriament. Uns 2 milions en els últims 10 anys (segons DGT).
  • La mortalitat de ciclistes ha disminuït una mica (segons DGT)
  • Ha augmentat significativament la percepció que els conductors de vehicles a motor són més respectuosos amb els ciclistes.
  • Ha augmentat una mica la percepció que els ciclistes són respectuosos amb els vianants.
  • Augmenta la gent que pensa que el principal avantatge de la bici és la mobilitat (inclou el medi ambient), augmenta una mica els que espontàniament diuen la salut i baixen molt les respostes relacionades amb l'oci i el temps lliure.
  • Disminueix significativament la gent que creu que el principal desavantatge de la bici és la seva perillositat, tot i ser l'inconvenient més habitual. Augmenten els que diuen que falten facilitats pels ciclistes.
  • Augmenta els ciclistes que utilitzen la bici pels desplaçaments quotidians i augmenta la freqüència d'ús. Augmenta una mica també els que l'utilitzen per fer esport.
  • Hi ha un augment de la gent que considera que els espais per les bicis són insuficients.
El baròmetre de la bici va començar a Catalunya i després amb la participació de la DGT es va estendre a Espanya, per això tots els baròmetres espanyols tenen una sobremostra per Catalunya. Espero que es publiquin aquestes dades abans del proper Congrés Català de la Bici que s'hauria de cel·lebrar el 2012.

En parlen a:
Vegeu també:

Ara resulta que el límit de 80 km/h sí que serveix

Després d'eliminar el polèmic límit de 80 km/h i haver-lo de tornar a recuperar al cap d'una setmana, ara ens trobem que el nou pla contra la contaminació tampoc contempla el límit de 80, però ara, després de 8 dies d'anticicló, sembla que és l'única solució per no pujar més les concentracions de contaminants.

Per què no van limitar la velocitat fa una setmana? Per què no limiten la velocitat cada vegada que la contaminació augmenta? Per què el govern de la Generalitat juga així amb la nostra salut?
Per cert, l'Ajuntament de Sabadell tallarà els subministres a l'estació que mesura la contaminació perquè la Generalitat no s'ha avingut a negociar el seu trasllat. El consistori sabadellenc diu que l'estació no és representativa de la contaminació del municipi. Segur que no representa tot el municipi, però les seves dades són reals i representatives d'una part important de la ciutat. Avui a les 6 del matí ja es duplicaven els límits de NO2 i a les 8h ja es triplicaven.

Per cert, a l'eixample avui l'NO2 tripliplica el límit amb puntes que el quintupliquen i les partícules PM10 estan en uns percentatges similars respecte els límits.

30.9.11

Repàs de les curses del Transport

La bici com ja sabem és el mitjà de transport més ràpid a la ciutat. Comprove-m'ho i mirem que ha fet la bici en les curses del transport que s'ha cel·lebrat aquests dies arreu de Catalunya:
  • A la cursa de 16 municipis de l'àrea metropolitanan de Barcelona amb destí a Barcelona no hi participava la bici (més info). Una llàstima perquè des d'alguns municipis més propers la bici hauria guanyat.
  • A l'Hospitalet de Llobregat ha estat el primer mitjà (més info). La cursa era circular amb tres punts de pas i s'ha fet en ambdós sentits i amb 20 participants. Força fiable!
  • A Girona i Salt la bici ha obtingut la segona posició perquè la moto ha pogut agafar vies ràpides (més info). El trajecte simulava tràmits administratius a l'estil de la de l'Hospitalet.
  • A la cursa d'Altafulla, Cambrils, Reus, Salou, Tarragona i Valls el ciclista ha estat el vencedor (més info.).
  • A l'àrea de Lleida la bici ha arribat primera o dels primers en els itineraris on ha participat (més info).

29.9.11

Gamma 2013 de Monty

Monty presenta alguns dels seus futurs models pel 2013 quan tot just acaba de presentar la gamma del 2012. Les novetats seran una BTT de fibra de carboni de 7,5 kg (la M8XX), una plegable lleugera de fibra de carboni amb disseny renovat o una bicicleta encarada a flotes de lloguer, entre d'altres models.

28.9.11

10 bicis més per l'Ajuntament de Badalona

L'última entrega de bicicletes de la Diputació de Barcelona va ser al juny. Ara n'arriben 10 més pels treballadors de l'Ajuntament de Badalona.

Europa diu que cal limitar la velocitat a 30 km/h en zones residencials

En zones residencials i en carrers d'un únic carril i sense carril bici segregat, la velocitat màxima permesa no hauria de superar els 30 km/h. Fa temps que molts experts ho diuen i ara ho diu també la Unió Europea. L'esborrany de reforma del codi de circulació espanyol ja ho inclou, però com us comentava, no s'aprovarà aquesta legislatura.

Fa temps us explicava a Per què reduir la velocitat a les ciutats? els efectes de la velocitat en els atropellaments urbans.

Diverses enquestes a conductors mostren que aquest col·lectiu es veu majoritàriament favorable a la implantació de zones 30.

Vegeu la nota de premsa de la ECF (27/9/2011), també un article a el Punt/Avui (28/9/2011).

27.9.11

Una nova cooperativa de Manresa dóna serveis en bicicleta

Manresana de Serveis amb Bicicleta (@MbiciCat) és una cooperativa manresana que ofereix serveis de missatgeria en bici, repartiment de cistelles amb productes del Bages, sortides guiades en bici, formació, tallers de mecànica, etc.

Han començat recentment la seva activitat i els hi desitjo molta sort!

Parlen d'ells a:

Primeres impressions del pla contra la contaminació

El nou pla de la Generalitat contra la contaminació sembla molt decepcionant d'entrada, perquè les informacions que ens arriben pels mitjans de comunicació (Ara 22/9/2011) no parlen de bicicleta ni de transport públic ni de reduir i restringir el cotxe, l'essència de la mobilitat sostenible. En plena setmana de la mobilitat sostenible i segura, aquest pla és com una broma de mal gust.

Els meus punts de vista ràpids a l'espera de llegir-me el pla sencer són que:
  • El pla incentiva que la gent es canviï el cotxe i això no és gaire sostenible.
  • Vol promocionar la moto elèctrica, però si ho fes amb la bici, ni que fos elèctrica, estalviarien energia i guanyaríem salut.
  • D'on traurem aquesta electricitat pel cotxe i la moto elèctrica? Quants anys més prorrogarem les centrals nuclears? Ara acaben de prorrogar Ascó 10 anys més tot i tenir nombrosos accidents cada any.
  • La Generalitat passa el marró de restringir el trànsit als Ajuntaments.
  • Qui pagarà la rebaixa dels peatges als cotxes verds? S'ha de finançar fent pagar més a la resta de cotxes, es farà així, però cap mitjà de comunicació diu que es pujaran un 2% els peatges.
  • La premsa no és tant crítica amb aquest govern. Amb el tripartit hauríem vist uns altres titulars i no s'haurien limitat a transcriure les notes de premsa o les paraules del Conseller de torn.
  • Només es pretén complir amb el límits de la UE pel 2010, no amb els límits que l'OMS diu que no hauríem de superar.
Actualització 28/9/2011:

23.9.11

Barcelona la tercera ciutat més ciclista del món?

Fa uns dies es va presentar The Copenhagenize Urban Cycling Index 2011 on Barcelona ens ha sorprès en una tercera posició després d'Amsterdam i Copenhagen. L'índex es basa en 13 criteris que es mesuren en grans ciutats de tot el món. Llegiu l'informe de Copenhagize i segur que hi teniu coses a dir, però en les millores que proposa, crec que hi podríem estar tots bastant d'acord. Aquí en teniu la traducció aproximada:
L'informe de Copenhagize:

Fa 5 anys no hi havien pràcticament bicicletes a Barcelona, però ara la ciutat s'esforça per tornar la bici al paisatge urbà i fer una publicitat positiva i supera a moltes altres ciutats on la bici emergeix. La inversió en infraestructures ciclistes i el sistema de bicicletes públiques han fet augmentar l'ús de la bici i la ONG local està decidida a millorar-ne les condicions. Amb la implementació de les zones 30 en molts barris, i amb els resultats brillants de disminució d'accidents amb vianants i ciclistes, Barcelona és el model amb el que moltes altres ciutats s'haurien de mesurar.

Millores de Copenhagize:

El que Barcelona necessita ara més que mai és un lideratge polític i una visió política per prendre decisions. Continuar la inversió en infraestructures per fer la bicicleta el camí més ràpid d'A a B, així i com un maketing modern encarat a que més ciutadans triïn la bici, són els camins a seguir. Un disseny més uniforme de la xarxa ciclista i acabar amb les discontinuïtats de la xarxa és molt important. No hi ha raó per creure que Barcelona no pugui ser la següent gran ciutat ciclista. La ciutat es podria beneficiar dels enormes avantatges de convertir-se en una marca i model de centre de ciutat per tot el planeta. Saludem els plans de la ciutat de construir zones 30 als 80% de la ciutat, però cal fer més per gestionar la cultura del ciclomotor.

Vic tancarà el seu Bicing, el Vicki.

Sembla ja bastant decidit. El nou regidor de Medi Ambient de l'Ajuntament de Vic sembla decidit a tancar el servei de bicicletes públiques. Ara estan en negociacions amb Granollers per què aquest segon municipi es quedi les bicicletes, que són les fabricades per Urbikes.

La història és força curiosa i sembla que només hi ha 15 bicis, com pot triomfar un servei així?

22.9.11

Timbre del Winnie the Pooh

El més divertit és que el portava una persona gran.
Què tingueu un bon dia europeu "sense cotxes"!!

Actualització: poc després de publicar això vaig veure aquest altre del Mickey Mouse que teniu a l'esquerre.

21.9.11

Nou carril bici a Gavà a l'avinguda Joan Carles I

Després de mesos d'obres, ja es veu el traçat d'aquest nou carril bici que sembla que serà de tipus "banda ciclable", ja que sembla que no hi haurà cap tipus de segregació. En el sentit contrari al de la foto hi hauran cotxes aparcats en cordó que hauran de travessar el carril bici per aparcar i desaparcar.

No em sembla la millor solució tenint en compte l'amplada de l'avinguda i el fet que s'ha reformat completament. Em recorda el carril bici de l'avinguda Bertran i Güell de Gavà on em preguntava si hi havia carril bici.

Actualització, un parell de fotos més de finals de setembre:

20.9.11

Actualitat

Últimament comento moltes coses pel Twitter però no em dóna temps de comentar-les gaire extensament. Aquí van alguns comentaris de coses que estan passant:
  • La Vanguardia 20/9/2011 ens diu que les càmeres de trànsit vigilaran l'ocupació del carril bici i que es revisaran els carrils bici de la ciutat. El titular "made in la Vanguardia" diu que la càmera mòbil de la Guàrdia Urbana vigilarà també als ciclistes, però crec que això és anecdòtic. També aquests dies l'Ajuntament deia que consensuaria les decisions amb el col·lectiu ciclista.
  • Aquests dies també s'estan sabent detalls del nou pla contra la contaminació. Sembla com si es filtressin de moment les mesures menys pol·lèmiques. De moment s'autoritza a la policia local a multar els excessos de contaminació i enviar els cotxes a la ITV per comprovar-ho. També es bonificarà un 20% els cotxes menys contaminants en els peatges i espero que això es faci pujant els peatge a la resta d'usuaris i no traient-ho dels impostos, però sembla que de moment ningú ha preguntat d'on sortiran els diners.
  • La tant esperada reforma del codi de circulació sembla que continuarà sent esperada perquè no crec que s'aprovi abans de les eleccions. L'únic cantó positiu és que m'han dit que el PP tiraria endavant la reforma igualment, però suposo que s'allargarà molt més.
  • Ja està aquí la nova setmana de la mobilitat, a Europa ja ha començat i a Catalunya comença el dijous 22 (Dia Europeu Sense Cotxes). Aquí podeu veure els lemes i uns enllaços als webs Europeus i Català. Pel que fa la bici es fan nombroses pedalades, curses del transport i a l'Hospitalet fan el BiciEsmorza! i a Girona una operació Ring-Ring (que ve a ser el mateix).
  • El BiciBox, la xarxa d'aparcaments segurs, arriba a Cornellà amb 11 mòduls i 147 places aparcament. Abans han estat 7 mesos fent proves a Sant Joan Despí i sembla que ja comença la implantació. A Sant Boi també sembla que si han desplegat. Més informació a

17.9.11

Advertències en un Quad

En aquest adhesiu adherit en un quad adverteix de no circular per carreteres obertes al trànsit i de diversos perills en la seva conducció. En aquest model també posava molta èmfasi en no portar passatgers i en posar la càrrega els més avall possible per no desestabilitzar el vehicle.

He fet un petit cop d'ull a la legislació i veig que tots els models estan obligats a circular pel voral. Si són ciclomotors o quadricicles, poden anar com a màxim a 45 km/h. La resta, si arriben als 60 km/h en pla poden anar fins a 70 km/h. En tots els casos, han de portar un indicador de la seva velocitat màxima autoritzada a darrera.

Veig que segons el model la legislació canvia, però la meva sensació és que molts conductors de quad infringeixen el codi de circulació.

16.9.11

Cadenat en forma d'U d'alumini

Em sobte molt veure un cadenat en forma d'U d'alumini, ja que és un metall molt tou, però tot i que la seguretat sigui baixa, el pes també ho és i més estan acostumats que aquest tipus de cadenats pesin molt.

El de la foto és de la marca del Corte Inglés/Hipercor, però sembla que n'hi ha d'altres marques. Pot ser una opció per aparentar molta seguretat i en canvi anar lleugers de pes.

15.9.11

Portant un parell de garrafes d'aigua

Aquest ciclista portava un parell de garrafes d'aigua al manillar i pel que veig a la foto, crec que estaven plenes. Algunes observacions:
  • Les bicis ens permeten portar més coses de les que ens imaginem.
  • No va pel carril bici perquè no ha trobat cap rampa per pujar-hi.
  • Pel manillar no deu ser massa bo portar-hi 10-16 kg de més. En BTTs que s'usen esportivament, crec recordar que recomanen canviar el manillar cada 2 anys.

14.9.11

Reclamen un carril bici fins a l'Hospital de Terrassa

I també a les carreteres de Rubí i Matadepera:


Nota de premsa del BACC Terrassa:

El grup local del BACC a Terrassa passa a l’acció i vol contribuir al debat generat arrel de l’anunci de l’inici de la tarificació de l’aparcament de cotxes de l’Hospital de Terrassa. Per gestionar la mobilitat calen no només aquests mecanismes reguladors de l’aparcament de cotxes i un bon sistema de transport públic, sinó també una bona infraestructura que faci possible l’accés a peu i amb bicicleta a l’Hospital.

La distància del centre de Terrassa a l’Hospital no arribar a 6 km, per tant entra prefectament en el radi d’acció habitual de la bicicleta.

Al mateix temps, demanem al Consorci de l’Hospital que habiliti un aparcament tancat per a que les persones que es desplacin amb bicicleta no hagin de patir pel robatori de la seva bicicleta

Finalment, demanem que aquest carril bici connecti amb el municipi de Sabadell, per facilitar la mobilitat amb bicicleta entre ambdós municipis, aixó com l’accés al centres generadors de mobilitat que hi ha en aquesta carretera: el Consell Comarcal, el Mercavallès, la Deixalleria i el Centre de gestió dels Mossos d’Esquadra.

El BACC demana als grups polítics dels Ajuntament de Terrassa i Sabadell, així com al Consell Comarcal del Vallès Occidental, que presentin mocions als plens municipals i comarcal per instar a la Diputació de Barcelona a prioritzar aquesta inversió. Per descomptat que entenem la construcció d’aquesta infraestructura com a promotora de desplaçaments a peu i amb bicicleta, això vol dir espais prou amples i diferenciats per als dos modes de transport saludables.

El BACC fa extensiva aquesta demanda a les carreteres de Rubí i Matadepera, com a eixos prioritaris per a ser connectats amb carrils bici i voreres amples.

Fem-ho possible entre tots!

L’Ajuntament consensuarà amb els ciclistes la millora dels carrils bici

A veure si és veritat! El mitjà de comunicació municipal ha difós aquesta notícia (BTVNOTÍCIES.cat 13/9/2011). A veure si és veritat i això es plasma en una millora ràpida de la xarxa de carrils bici i un millor disseny a la llarga. Problemes com aquest del vídeo, haurien de tenir respostes ràpides per part del consistori:

13.9.11

La bicicleta al cinema

Aquest vídeo fa un recorregut pel cinema de tots els temps i ens mostra escenes on apareixen bicicletes:

12.9.11

Equilibris amb una Brompton

O el que es pot fer amb una Brompton i mai havies imaginat (via Marc Belzuces):

La tornada a l'escola... en bicicleta



En aquest cas a Culemborg, Holanda. Però no siguem pessimistes, tot i que aquí no sigui la norma general segur que hi ha escoles on els nens van en bici. Recordo que a l'escola de Morella hi arriba un carril bici (no hi he estat en dies lectius...) i també a Ciutadella veia molts pares i mares portant el nens a la llar d'infants en bici i recordo una escola de Calonge amb uns aparcaments per a bicis... Coneixeu escoles o instituts on les nens i joves vagin força en bici a l'escola?

9.9.11

Els cotxes deixen menys distància quan hi ha carril bici

Fa temps en un apunt sobre el tema del casc us vaig enllaçar un estudi anglès que afirmava que els cotxes deixen menys distància de seguretat quan el ciclista porta casc. Ara hi ha un nou estudi que diu que els cotxes deixen menys distància de seguretat quan hi ha un carril bici (s'entén que es refereix a un carril bici sense segregació com podrien ser els de Diputació i Consell de Cent).

Ambdós estudis conclouen que els conductors són més curosos i deixen més distància amb els ciclistes que semblen fràgils (els que no porten casc, quan no hi ha carril bici, quan el ciclista sembla novell o va a poc a poc). En canvi, el fet de portar casc o que hi hagi una línia pintada al terra sembla que fa abaixar la guàrdia al conductor o pensar que el ciclista ja té el seu espai.

De fet, hi ha una tècnica de conducció avançada de bicis a la ciutat que consisteix en fer una mica d'esses per tal de captar l'atenció dels cotxes i que aquests frenin i deixin més distància.

Al cercar fotos per il·lustrar aquest apunt he trobat aquest parell de fotos que vaig fer prop del baixador de Vallvidrera i que estan preses amb uns segons de diferència. En la primera foto el ciclista va per un voral casi inexistent (error!) i en la segona foto el ciclista circula ja dins del carril de la dreta. Si us hi fixeu, el segon cotxe sembla que deixa més distància i confirmaria la teoria.

Bicicleta de plàstic frii

La frii plastic bike és un prototip de bici de baix cost feta amb plàstic reciclat i sorgida d'un projecte de fi de carrera.
Està pensada per un entorn urbà, amb una sola velocitat, amb rodes que no es punxen de 20 mm per tenir una forquilla més resistent i amb un seient fix que es pot escollir en diverses talles.

8.9.11

Contra el desmantellament del nou carril bici Castelldefels

He tornat de vacances i el carril bici de Castelldefels continua al seu lloc. Tot i així, sembla que la intenció de treure'l continua. Hi hagut tant de caos de cotxes aquest estiu? Algú hi ha estat i pot opinar?

He trobat 2 opinions més en contra del desmantellament:
Cliqueu sobre l'etiqueta "Castelldefels" per veure més entrades sobre aquest tema.

7.9.11

Bicicleta de fusta Axalko

Axalko fabrica bicicletes de carretera amb un quadre de fusta molt competitiu pel que fa a pes: el quadre pesa entre 1,7 i 2,3 kg i la bici muntada pesa entre 7,8 i 8,5 kg segons la talla i materials usats.

6.9.11

Circulant amb seguretat en bici

Un vídeo pedagògic de València en bici sobre com circular en bici. Està bé, m'agrada potser més el que va fer el BACC, però aquest també està bé. També hi ha una versió subtitulada en anglès, però no hi ha versió en valencià :-(

Més bici i menys casc aquest estiu en pobles i zones rurals

Després de voltar força aquest estiu per diverses zones de la Catalunya Nord, França, el pirineu de Huesca i també pel principat, he arribat amb la sensació que els estiuejants utilitzen poc el casc i que la bici va agafant empenta també als pobles en totes les seves vessants: d'oci, urbana i esportiva.

Pel que fa al tema del casc, quan estàs en un poble, de seguida et trobes que en surts i que per poca carretera que facis la llei t'obliga a portar-lo. A la pràctica, passejar en bici és com fer-ho a peu i la perillositat és molt baixa i va en funció de la velocitat i el terreny per on rodem.

Pel que fa a l'ús de la bici, la sensació és que augmenta en els pobles per fer petits desplaçaments. Però bé, això és només una sensació i mai saps qui és un estiuejant i qui no...

Aquests són alguns dels ciclistes que he "caçat" aquestes vacacances.

5.9.11

Carregador solar Powertraveller per fer cicloturisme

PowerTraveler fabrica diversos carregadors solars per carregar aparells electrònics com per exemple un mòbil o un reproductor de MP3. El model powermonkey explorer, per exemple val uns 75 Euros aproximadament i carrega un telèfon d'última generació en entre 3 i 6 hores.

Especialment interessant per cicloturisme on podem portar el carregador damunt de les alforges i més ara que els telèfons d'última generació ens permeten utilitzar GPS i Internet i gasten molta bateria.

3.9.11

Un mal final per una bici

Aquesta bici està llençada al costat d'un hort. Crec que encara podria rodar o que les seves peces es podrien reutilitzar, sobretot ara que està de moda arreglar bicis antigues. En el lloc on és sols pot anar a pitjor...

29.8.11

Centre BTT d'Aínsa

El "Zona Cero" és el centre BTT d'Aínsa (Huesca) i uns dels dos que existeixen a Aragó (l'altre està al Maestrat, tots dos són nous d'aquest any 2011). Aquest centre té el tret característic que està especialitzat corriols i trialeres o com diuen ells en Enduro. En tot cas, tenen tot tipus de rutes, però recomanen BTTs de doble suspensió i les seves rutes tenen variants pels més atrevits. Potser una de les rutes més emblemàtiques de la zona és la volta a la Peña Montañesa (52 km +1641m), però també proposen rutes fàcils i boniques com remuntar el riu Ara cap a Boltaña i tornar passant per Guaso (16 km +254m).

Vegeu les rutes a bttpironeos.com

Bicicletes aparcades fora de l'Intersport d'Aínsa (seu del centre BTT).

25.8.11

El cofre del tresor

Les caixes de plàstic de fruita són un clàssic de les bicis urbanes, també a vegades veiem caixes diferents (com aquest tupper) o com aquest cofre de plàstic.

20.8.11

Anunci de Gas Natural amb un tàndem

Un cas més de publicitat que usa la bicicleta. En aquest cas, utilitzen una bicicleta tàndem que li dóna un toc encara més simpàtic.

13.8.11

Lloguer de bicicletes elèctriques

Cada cop veig més sovint llocs on lloguen bicis elèctriques. En aquest càmping del Pirineu de Huesca, tenien un model italià que desconeixia, frisbee.eu.


8.8.11

10 pautes pel bon camí. Decàleg del cicloturista BTT a Menorca

De Menorca m'han portat aquest Decàleg del cicloturista en BTT (o en PDF). Són pautes molt evidents que serveixen per tot arreu, però com que no tothom té la mateixa lògica, potser el que a mi em sembla evident per altre gent no ho és. Us poso només el títol de cada pauta:
  1. Sigues respectuós amb la natura.
  2. No facis renous, no cridis ni espantis els animals.
  3. Circula pels camins indicats.
  4. Modera la velocitat.
  5. Pren precaucions: casc, equipament i planificació.
  6. Conviu amb els altres usuaris.
  7. Saluda les persones que et trobis pel camp.
  8. Respecta la propietat privada.
  9. Alerta sempre amb les barreres.
  10. Difon aquestes pautes

Senyals a les carreteres freqüentades pels cicistes al sud de França

Al sud de França, de la Catalunya Nord fins a l'Occitània, hi ha senyalització vertical com aquesta en carreteres freqüentades per ciclistes.

També es veuen carrils bici tipus pista bici en travessies i vorals senyalitzats com a ciclistes en algunes carreteres.


3.8.11

El mapa de carreteres de Cantabria inclou carrils bici

El Mapa de Carreteres de Cantabria d'aquest any inclou més de 50 passeigs de vianants i carrils bici.

Una molt bona pràctica!

Ho vaig llegir a principi d'any a Que.es (23/1/2011).

1.8.11

El negoci del cicloturisme a Mallorca

Ja ho he comentat en diverses ocasions, el cicloturisme és un bon negoci perquè els ciclistes porten poques coses i necessiten serveis, a més a més, cerquen èpoques amb menys calor que és quan el turisme de platja afluixa. Un article a dBalears.cat 18/7/2011 comença així:
"El negoci del cicloturisme és una mina d'or, un paradís de la innovació que pot ser l'alternativa al turisme de sol i platja que fa dècades que el sector terciari cerca sense un model definit, una opció clara per deixar enrere la crisi. Així qualifiquen els professionals de l'àmbit un negoci que creix cada any un 2% [...]"