30.9.09

Per què no el casc a la ciutat?

He fet una lectura de diversos estudis, articles, estadístiques i notícies sobre l'ús del casc arreu del món, aquí en teniu algunes de les conclusions:
  • L'ús del casc desencoratja l'ús de la bicicleta, fa augmentar la sinistralitat i a nivell de seguretat pública s'eviten més morts amb l'ús de la bicicleta (enllaç).
  • El conductors de cotxes mantenen distàncies de seguretat menors (enllaç).
  • Els països amb casc obligatori són els que més riscs tenen (enllaç).
  • S'han donat casos d'increment de lesions al cap amb l'augment de l'ús del casc (enllaç).
L'estudi de referència que afirma que el casc redueix un 85% el risc de lesions al cap i un 88% el risc de lesions cerebrals es basa amb 2 grups de ciclistes socio-econòmicament diferents i amb un percentatge d'ús del casc força baix que no seria prou representatiu del col·lectiu ciclista. També es diu que els ciclistes amb casc no van tenir accidents amb cotxes que són els més perillosos. Un altre estudi australià xifra en un 45% la reducció de les lesions al cap basant-se en una mostra més extensa realitzada sobre 366 ciclistes amb casc (amb 261 cascs homologats) i 1344 sense casc.

Per què pels ciclistes? I per què no pels conductors de cotxe que tenen índexs de sinistralitat molt més alts? Podria salvar moltes més vides.

Algunes conclusions personals

El casc redueix el risc de patir lesions al cap quan es té una accident i en especial en els infants on les lesions al cap són més freqüents. Però cal tenir en compte que el casc és una mesura de seguretat passiva i sembla ser que fa abaixar la guàrdia tant al ciclista com als conductors de vehicles a motor. D'altra banda, incentivar l'obligatorietat del casc desincentiva l'ús de la bicicleta i a la vegada fa augmentar la sinistralitat ciclista. La promoció del casc dóna una visió de perillositat errònia de la bicicleta i els diners que s'inverteixen es podrien usar en millorar la seguretat activa dels ciclistes, ja que portar casc no evita que un cotxe t'embasteixi.

De tot el que he anat llegint sobre el tema aquesta transcripció en anglès d'una presentació a Austin (USA) és de les més eloqüents que he llegit.

Per acabar un vídeo amb un pèl d'ironia:

Cykelhjelm - Don't Get Scared, Get the Facts from Copenhagenize on Vimeo.

4 comentaris:

Buscador d'Indrets. ha dit...

NO hi estic gens d'acord, sempre porto casc i sempre presto atenció. És el meu cap, i com no estic segura del que faran els demés (borratxos, iaios miopes,...)en cotxe, en bici o tractor, el porto. A més a més, pots caure sense cap tipus de xoc amb un vehícle, un forat, un vianant,....
A més, Per què no el casc a la ciutat per a les motos????
Treballo en prevenció de riscos laborals, els hi diré als paletes que no duguin casc, que així prestaran més atenció i els altres treballadors els respectaran més, absurd no???
Jo duc casc a ciutat i fora, i ho obligaria, igual que a les motos, a la bicicleta, igual que a les motos, és el teu cos qui s'enduu tots els cops.

Bici-Vici ha dit...

Donat que els conductors d'un cotxe tenen més risc de patir una lesió cranial, el faries obligatori pels conductors de cotxe?

Buscador d'Indrets. ha dit...

Poso en dubte que els conductors de cotxe tinguin més perill de lesió craneal que una persona que va en bici, en moto o treballador de la construcció. Pels conductors de cotxe ja és obligatori dur posat el cinturó de seguretat per evitar sortir disparats....
Jo crec que pots fer el que vulguis amb la teva vida, però aquest tipus de post (falsos) poden incentivar a que les persones no duguin casc, quan està demostrat que és necessari. Et sentiries culpable si algú morís per no dur el casc ja que seguís i llegís les absurdes i demagogiques estadístiques d'aquest post???

Bici-Vici ha dit...

Em sembla fantàstic que facis servir el casc, de fet jo també el faig servir quan faig BTT o circulo per carretera, però fer-lo obligatori ha de respondre a un estudi dels riscos. L'any passat, 2009, a la ciutat de Barcelona (sense rondes) van morir 22 motociclistes i 2 acompanyants (inclou ciclomotors) i 16 vianants atropellats. No va morir cap conductor de cotxe ni cap ciclista. Amb aquestes dades a la ma té lògica el casc per la moto i per què no pel vianant? Hauríem salvat la vida d'algun vianant?
El que faig en aquest article és repassar els motius que esgrimeixen els contraris a l'ús del casc. I si llegeixes les conclusions no dono cap recomanació a ningú, cadascú és grandet per decidir el que més li convé.
Aquests estudis són falsos? A mi no m'ho semblen, segur que podríem estar discutint hores i hores sobre cadascun d'ells, a més a més, les dades sempre són difícils d'analitzar i sobretot comparar. Com comparem el risc d'un cotxe amb el d'una bicicleta? Per km recorregut? Per temps de conducció? Per viatge realitzat? Quin tipus de vies tenim en compte? Són fiables i representatives les dades?

Finalment, només recordar que el casc no és obligatori en la majoria de ciutats europees i que no el veuràs pas a Amsterdam o Copenhagen.

Vegeu també