31.8.07

Volta pels povets i el camí dels bandejats de la Sénia

Petit itinerari circular pel terme municipal de la Sénia que visita diversos pous i que s'enfila lleugerament a les faldes dels Ports permetent veure vistes panoràmiques de la vall de l'Ebre, la serra del Montsià, la vall del riu Sénia i les planes d'ambdós costats.

Distància: 13 km

Desnivell
: +150 m

Dificultat
: fàcil, camins rurals asfaltat 90%, pistes de terra 10%.

Itinerari

Sortim de la plaça Major del poble pel carrer Sant Antoni, girem a la dreta per Ramon i Cajal, creuem la plaça Catalunya i agafem el passeig de la Clotada que seguirem fins al seu final. Passarem pel centre d'informació del Parc Natural dels Ports i per les piscines municipals i després el carrer començarà a pujar. Finalment, després dels últims edificis el passeig es converteix en un camí rural asfaltat que gira a la dreta i després a l'esquerra mentre el paisatge urbà canvia per deixar pas a camps d'oliveres. Al final d'aquesta pujada trobem a mà dreta el primer pou del recorregut, el povet d'en Martí.

Tornarem al camí i continuarem recte deixant un camí a mà esquerra i posteriorment en una cruïlla triarem el camí de la dreta. A partir d'aquí continuarem el més recte possible (estem a l'antic camí de Mas de Barberans) deixant alguns camins asfaltats a dreta i esquerra. Després d'algun tram de pujada, vindrà una baixada que desembocarà a la carretera que va a Mas de Barberans. L'agafarem cap a l'esquerra, farem una corba que entra com en un barranc i al sortir deixarem la carretera per agafar un camí que puja en direcció als Ports.

Tot just quan la pujada està a punt d'acabar a mà dreta podrem agafar un camí de terra per arribar al povet d'Homedes i la bassa del mateix nom. Continuarem pel camí on anàvem i començarem la tornada fent una baixada i una pujada per creuar la barrancada que havíem creuat per la carretera. Continuarem recte amb la muntanya dels 3 castells a la dreta i deixant també a mà dreta diversos camins encimentats i un d'asfaltat amb força pujada. Acabarem baixant i desembocant en un nou camí on girarem a la dreta i començarem una pujada que finalitzarà en trobar el povet d'en Torril.

Deixarem el pou enrera i girant a l'esquerra farem una forta pujada no molt llarga, quan la pujada afluixa el ciment es converteix en terra i el camí planeja (estem al camí dels bandejats) guanyarem més bones vistes i començarà un curt descens fins a la carretera que puja a l'ermita de Pallerols. Travessarem la carretera i continuarem descendint cap a la vall del riu Sénia. El poble sens amagarà una mica, però veurem el campanar i bones panoràmiques de pobles com Rossell o Traiguera entre d'altres. L'últim tram de baixada és una mica més pedregós i amb algun solc, però aviat haurem acabat de baixar i en una última corba, ja damunt d'un canal d'aigua recuperarem l'asfalt.

En aquest punt podem deixar la pista per agafar un caminet a mà dreta per visitar el Partidor, una presa construïda per alimentar dues sèquies d'aigua una a cada cantó del riu Sénia. Tornant al camí i ja en direcció a la Sénia trobarem un indicador i un camí a la dreta per anar al Toll dels Arenals on podrem banyar-nos a les fredes aigües del riu Sénia.

Tornarem altre cop al camí i encararem algunes pujades, deixarem una ermitera a mà esquerra, creuarem la carretera de la Sénia a l'embassament d'Ulldecona i continuarem per una pista de terra que al cap d'un quilòmetre entrarà al poble. Continuarem recte primer en baixada i després en pujada per acabar altre cop a la plaça Major del poble.