Freiburg (Baden-Württemberg, Alemanya) és una ciutat petita (218.000 habitants) i potser per això no surt en la llista de les grans capitals ciclistes europees, però en canvi és un gran exemple de desenvolupament de la bicicleta i del transport públic tant a nivell urbà com a nivell metropolità i rural. En aquest apunt us parlaré de la bicicleta a la ciutat, on segons dades no actualitzades s'arriba a una quota modal del 25%.
El que em sorprèn de Freiburg (des de la nostra perspectiva) és que es veuen bicicletes de tot tipus i ciclistes també molt diversos de totes les edats. No trobem únicament la bici urbana a l'estil holandès o danès, la gent també aprofita les BTT com ho faria a Barcelona. Els accessoris i els complements estan més adaptats al clima: alforges i bosses impermeables, parafangs, etc.
|
Bicicletes de càrrega, remolcs, cadiretes, cistelles i porta-equipatges són habituals. |
|
Fent vida normal amb la bicicleta com a mitjà de transport |
Els robatoris es produeixen com a qualsevol altre lloc i afecten les bicis més mal lligades, però m'atreviria a dir que pel volum de bicis que tenen en tenen relativament pocs (em baso en el que diu la gent i en el que vaig veure).
|
Aparcaments segurs i aparcament convencionals amb teulada en les estacions de tren. |
|
La senyalització no oblida mai la bicicleta. |
La xarxa ciclista és per sobre de tot
contínua i ben senyalitzada, i al centre, amb la restricció als vehicles de combustió, els carrers són per a les bicis. A la resta de la ciutat, la vorera-bici és la reina, no és la millor solució, de fet el pes del cotxe es nota, hi ha encara una autovia que travessa la ciutat i molt de cotxe a les rodalies, a Alemanya el cotxe també continua sent sagrat! Tot i així, la bici s'ha fet el seu lloc, i no solament al centre, la connexió cap als afores amb "autopistes ciclistes" han convertit la bici en una solució molt còmode i econòmica per molts ciutadans, i evidentment, per la majoria dels estudiants universitaris.
|
La zona universitària, al centre, té aparcaments de bicicleta per tot arreu. |
|
Les vies del tramvia no són cap obstacle per a vianants i bicicletes. Tampoc ho són pels cotxes en els barris perifèric on hi ha tant trams de via exclusius com trams compartits amb els cotxes. |
Vegeu també:
1 comentari:
Jo també recordo Friburg com una ciutat on les bicicletes eren un vehicle normal. Vaig anar al 2010, un mes d'octubre i el fred no impedia que de nit veiessis els leds blaus anar per arreu (aquí els leds encara no eren molt comuns).
També recordo els aparcaments de bicis amb centenars de bicicletes... Aquesta ciutat havia estat "ciutat sostenible europea" (o un nom similar) fa uns anys.
podi-.
Publica un comentari a l'entrada