Castelldefels, Gavà, Viladecans i Sant Boi queden connectats per un itinerari pedalable d'uns 10 km.
El nou carril bici de la carretera C-245 és una connexió molt important a l'àrea metropolitana. És un itinerari pedalable de 10 km que dona servei directament a una població aproximada de 346.000 persones, però que fàcilment pot connectar amb molts altres municipis i destins. Dins la xarxa pedalable de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, correspon a la Bicivia 7.
Alguns dels trams al terme de Castelldefels |
Analitzem l'itinerari ciclista
La varietat de trams és molt gran, però podem dir que tot el traçat és de doble sentit i en la seva major part són carrils bici sobre mitjanes laterals i es va alternant entre el cantó de muntanya i el cantó de mar unes 6 vegades en 10 km. En general, l'amplada és justa per a bicicletes de càrrega i durant el traçat sorgeixen molts dels errors més habituals de construcció de carrils bici.
En general, s'incorporen alguns estàndards de disseny que l'AMB ja ha anat introduint a la majoria de nous carrils metropolitans i que encaixen amb els estàndards barcelonins, parlo de la senyalització que no obliga a usar el carrils bici i de la senyalització dels passos de bicicletes, entre d'altres.
Hi ha pocs trams sobre calçada, un a Castelldefels i un a Gavà. En les voreres hi ha poques segregacions amb els vianants, però hi ha paviments diferenciats i en la majoria de casos s'usen antics laterals, mitjanes o voreres amples i això fa que els espais de vianants no siguin gaire utilitzats. Però també trobem trams de vorera compartida, passos de bicicleta on les trajectòries de vianants i ciclistes es poden creuar, etc.
(*) Tot i que pot semblar que hi ha un excés de vorera bici cal matisar:
- Durant 2 km entre Viladecans i Sant Boi el carril circula per una mitjana on el carril té un paviment diferenciat i els únics vianants que hi circulen són els que venen o van a les parades del bus. Cal dir que a vegades les voreres laterals no són de qualitat ni rectes i qui vol caminar força tros o fa de forma més recte i accessible per la mitjana. Passa una cosa similar a Viladecans tocant a Gavà (1 km)
- El tram interurbà no urbanitzat entre Castelldefels i Gavà (1'5 km) es pot considerar un tram tipus via verda en el sentit que s'ha creat un espai amb paviments diferenciats per a vianants i ciclistes.
- Els trams que el carril bici va per calçada a Castelldefels i Gavà sumen 1'5 km.
- El tram antic de Sant Boi circula per una mitjana amb jardí amb espais diferenciats per a bicis i vianants (1 km).
- Podríem dir que 1 km de vorera bici a Castelldefels també té jardí i voreres molt amples amb espais prou ben diferenciats.
- Hi ha uns 300 metres de calçada compartida cotxe-bus-bici al centre de Viladecans al tram més estret de tots.
- Quedarien un màxim de 2 km de voreres-bici tradicionals sense segregacions. Un km es troba a l'extrem més occidental de Castelldefels en una zona més residencial i l'altre km seria al centre de Viladecans on trobem el carril bici en algunes voreres estretes.
A continuació teniu un recull gràfic comentat:
Un dels trams antics de Sant Boi on el verd urbà dona un caràcter agradable |
Senyalització de prioritat incoherent a Viladecans (als altres municipis no passa). Alguns trams tenen poc verd urbà. | |
Un dels trams en calçada a Castelldefels |
Diversos trams de Viladecans i Sant Boi. La primera foto il·lustra el que és el pitjor tram de tot l'itinerari. |
Connexions
La principal mancança és la connexió fins a Cornellà que hauria d'usar el pont sobre el riu Llobregat que fa anys que s'havia d'eixamplar i que ha quedat aturat. És una inversió del govern espanyol.
Actualment, tot i que no està senyalitzat, anant cap al centre de Sant Boi podem accedir al riu Llobregat i des d'aquí la connexió amb molts municipis és possible tot i no ser la més recta, ràpida i còmode.
També a través del Parc Agrari i d'un carril bici de Sant Boi és fàcil connectar amb el Prat. La connexió també es pot fer directament pel Parc Agrari des de Gavà o Viladecans. També queda més o menys connectat l'aeroport del Prat.
Molts carrils bici que travessen o surten perpendicularment de la C-245 ara es veuen encara més antics i precaris. Esperem que molts d'ells baixin a les calçades!
Transport públic
Gairebé tot el traçat ara té carril bus exclusiu i sembla que s'han modificat les línies de bus que hi havien. El temps de trajecte s'ha reduït considerablement.
En aquesta zona hi han hagut moltes planificacions i debats. Que si una nova línia de metro o de tren, però són obres extremadament cares que haurien de transcórrer per una zona deltaica amb un subsòl ple d'aigua. Per tot això, a mi em sembla que implementar un tramvia fins a Cornellà per la C-245 és una proposta molt raonable. Tal i com ho veig, hauria de ser una via en els carrils bus actuals i sense exclusivitat.
Conclusions
Enllaçar 10 km de carrils bici, 4 municipis i 346.000 persones és un èxit que segur que ja fa temps que està promovent l'ús de la bici i que ho continuarà fent. El repte no era fàcil i el resultat és molt divers, però la millora és innegable i ara hi ha moltes més alternatives de mobilitat sostenible a l'ús del cotxe. Falten connexions amb més municipis, falta guanyar més espai al cotxe encara, falten voreres dignes, falten carrils bici en ambdós costats de la carretera en molts casos i hi ha marge per millorar.
- La imprescindible reforma de la C-245 entre Castelldefels i Cornellà ja té data
- Tots els apunts sobre la C-245 al blog
1 comentari:
Moltes gràcies per l'anàlisi d'aquest carril bici! No coneixia tota la seva extensió final.
Porto 20 anys pedalejant pel Baix Llobregat Sud i totes aquestes millores s'agraïxen.
Publica un comentari a l'entrada