2.1.06

Ruta cicloturista per Huesca i Navarra: Jaca – Ochagavía - Jaca

Començant l'aventura!
Ruta realitzada l'agost de 2004 íntegrament per asfalt i per carreteres secundàries amb molt poc trànsit. Nosaltres la vàrem realitzar en 7 etapes relativament curtes (entre 14 i 50 km) i amb desnivells positius que no superen els 800 m  per etapa. 

A cada etapa trobareu una explicació d'alternatives i idees per allargar o complementar la ruta.

Revisada completament el 2015 i el 2023

Etapes realitzades:

  1. Jaca - Aísa - Jasa - Echo (50 km, 800 mD+)
  2. Echo - Ansó (15 km, +350 mD+)
  3. Ansó - Zuriza - Isaba (29 km, +680 mD+)
  4. Isaba - Uztarroz - Puerto de Laza - Ochagavía (34 km +500 mD+)
  5. Ochagavía - Güesa - Vidangoz - Burgui - Garde (41 km, 600 mD+)
  6. Garde - Ansó (14 km, 500 mD+)
  7. Ansó - Biniés - Puente la Reina de Jaca - Jaca (52 km, 760 mD+)
Accés: es pot arribar a Jaca amb tren. Des de Catalunya cal agafar un tren fins a Zaragoza-Delicias i després agafar-ne un altre fins a Jaca (el Canfranero).
 
Allotjament: nosaltres ens vam allotjar casi exclusivament en càmpings. Si us voleu estalviar el pes de la tenda feu reserves amb antelació (especialment, la primera quinzena d'agost). En tots els poblets hi ha hostals i cases de turisme rural, i molts càmpings tenen també alberg.

Descripció de l'itinerari

Etapa 1 (50 km): Jaca - Aísa - Jasa – Echo
Puerto de Puyarrón i el refugi de la loma de Aísa

La carretera que ens porta a Aísa (A-2605) s'agafa dins del nucli urbà de Jaca, està indicat en un semàfor del centre del poble i després potser ens caldrà preguntar. La carretera passa entre camps de blat fins arribar a la vall d'Aísa on el paisatge canvia hi trobem camps més verds i boscos de pi roig.
Jasa
Jasa
Hi ha desviaments a diversos poblets, però nosaltres continuem cap a Aísa. La pujada es nota en diversos trams, però no és fins passat el poble d'Aísa que comença la pujada de veritat. Deixarem el trencall que continua cap al fons de la vall i pujarem muntanya amunt. El port de Puyarrón té bones vistes als dos vessants i a més s'aprecia el contrast del verd dels boscos propers amb el blau i el gris de les altes muntanyes que s'endevinen a l'horitzó. La baixada és pronunciada fins a Jasa, després deixem el trencall d'Aragüés del Puerto i continuem per una carretera més planera fins arribar al fons de la vall d'Echo on trobem una carretera força més ampla i transitada (A-176). Girem a la dreta i fem uns quilòmetres fins arribar al poble d'Echo

Més sobre l'etapa
En aquests últims quilòmetres trobarem un trencall a la dreta per anar al poble d'Urdués, en aquest punt el riu que baixa d'Urdués fa un bon toll per banyar-se, tot i així encara quedaran uns 5 km fins a Echo. Continuant cap a Echo, a la dreta podrem veure un pont romànic.

    El poble d'Echo és dels més grans de la zona i té força oferta d'allotjament i restauració. També és un bon punt per fer rutes en bicicleta. Nosaltres vam visitar el poble d'Urdués, però també es pot anar fins a Siresa (conegut pel seu Monestir) i seguir per una vall que surt d'allà. També podríem arribar fins a Selva de Oza o fins al refugi de Gabardito, entre moltes altres opcions.
    Tant la vall d'Aísa com la d'Aragüés del Puerto es poden recórrer fins al final per contemplar un paisatge pirinenc impressionant. Ambdues valls tenen refugis, a la segona hi trobem el refugi guardat de Lizara.

Etapa 2 (15 km): Echo - Ansó

A l'entrada d'Echo trobem la carretera que va a Ansó (A-176). És una carretera no molt ample que circula per dins d'un bosc. Passat el port d'Ansó, s'inicia la baixada cap al poble per un bosc molt obac. Quan la baixada disminueix comença una petita vall que acaba amb l'arribada d'un estret on trobarem un curt túnel. Llavors el descens continua fins a la cruïlla de la carretera de la vall d'Ansó. Girarem a la dreta cap al poble d'Ansó, on arribarem després d'una pujadeta.
Ansó
Més sobre l'etapa: El motiu d'aquesta etapa tant curta va ser el mal temps que ens va fer sortir tard. Us recomanaria continuar fins a Zuriza, però si us hi quedeu, el poble té forces coses per visitar.

Etapa 3 (29 km): Ansó - Zuriza - Isaba
Vall de Zuriza i cim del Txamantxoia

Segurament aquesta és una de les etapes més maques. La pujada fins a Zuriza es fa per una carretera molt estreta que va resseguint el riu. La vall té una vegetació esplendorosa i a mesura que anem pujant ens anem endinsant en un estret on s'alcen muntanyes escarpades. En arribar a Zuriza, la vall s'obre i veiem un canvi de vegetació, prats verds i boscos de pi negre i faig. Ens desviem cap al Puerto de Navarra, la pujada és dura però curta. Els 1290 metres d'aquest port són el punt més alt de la ruta. La baixada pel cantó Navarrès s'agraeix, la carretera millora i ens oblidem dels sots que ens han acompanyat durant tot el trajecte. En un tros més planer gaudim del paisatge de la vall de Belabarze, després pugem una mica per fer la forta baixada fins a la vall de Roncal. Un cop al fons de la vall trobem la carretera que ens durà a Isaba, nosaltres però, anem cap a la dreta a buscar el càmping Asolaze.
Puerto de Navarra o portillo de Argibiela

    Més sobre l'etapa:
    Zuriza és un bon punt per aturar-se, hi ha un càmping amb alberg i es pot continuar fins al fons de la vall on hi ha el refugi de Linza. Amb BTT us podeu endinsar per diverses pistes de la vall amb paisatges impressionanats.
    Igualment, la vall de Roncal ofereix també moltes possibilitats en la seva part superior, la zona de Belagua.

Etapa 4 (34 km): Isaba - Uztarroz - Puerto de Laza – Ochagavía
Uztarroz

A l'entrada nord d'Isaba trobem el desviament cap a Uztarroz i Ochagavía. Fins al poble d'Uztarroz la pujada és molt moderada, després del poble i d'una àrea de pícnic comença una pujada continuada fins al Puerto de Laza. Des del port podem tenir bones vistes de les muntanyes del Pirineu Aragonès. La baixada com sempre s'agraeix. En arribar al fons de la vall anirem cap a l'esquerra deixant un trencall a la dreta amb una vall molt bucòlica que puja cap al Puerto de Larrau. Després passarem pel poblet d'Izalzu i poc després arribarem a Ochagavía.
Port de Laza
    Més sobre l'etapa:

    Si volem observar voltors de ben a prop, a pocs quilòmetres d'Isaba trobem un trencall a la dreta on una pista de terra s'endinsa al barranc de Mintxate. Passat un primer estret la vall s'obre i veurem forces voltors. La pista continua fins al fons de la vall (vegeu).
Ochagavía
    Des del Puerto de Laza podem anar per pistes forestals fins a Vidangoz. Tot i que ens van dir que podria ser un pèl perdedor ja que passem per pistes que a l'hivern són circuits d'esquí de fons. També he vist que en BTT es va d'Isaba a Ochagavía de forma bastant recta.
    També tenim la possibilitat d'anar cap a França pel port de Larrau o de continuar la travessa cap a Irati (pantà Arabia-Orbaizeta) i continuar o tornar cap a Ochagavía. A Ochagavía teniu oficina de turisme.
Etapa 5 (41 km): Ochagavía - Güesa - Vidangoz - Burgui – Garde

Des d'Ochagavía descendirem per la carretera de la vall de Salazar fins a Güesa, allà agafarem un trencall a l'esquerra que ens portarà suaument fins al port de Vidangoz. Després començarem la baixada i cal estar atents perquè a mà esquerra veurem el poble de Vidangoz. Si anem molt embalats potser arribem al trencall que porta al poble sense haver-lo vist!
 
Vall del riu Zaraitzu/Salazar
Continuarem baixant fins arribar altre cop a la carretera de la vall de Roncal, nosaltres vam girar a la dreta per visitar el poble de Burgui i després vam fer mitja volta per remuntar la vall. La carretera és força ampla i la pujada és suau fins arribar al trencall que va a Garde. Girant a la dreta s'arriba en pocs quilòmetres a Garde.
Burgui

    Més sobre l'etapa
    A Vindangoz hi ha una pista de terra que ens porta fins a Roncal sense haver d'anar fins a Burgui. Estalvia una volta important per carretera.
    El poble de Garde és molt petit i té pocs serveis. El càmping és molt petit i és de bungalows, per a tendes només té unes terrasses que es poden quedar plenes fàcilment. Si heu de fer compres o allotjar-vos val la pena quedar-se a la vall de Roncal.
Garde
Etapa 6 (14 km): Garde – Ansó

Aquesta etapa és força dura perquè el desnivell es realitza en pocs quilòmetres, a més la vall de Garde està plena de tàvecs i si no es porta algun repel·lent efectiu la pujada es pot convertir en un infern. Guardem un especial record d'aquest port que a més porta el nom de “Puerto de Matamachos”. La baixada també és forta tota l'estona fins a Ansó, però serveix per a treure't de sobre els maleïts tàvecs. A mig camí trobem el desviament a Falo i després comencem a tenir millors vistes de la vall d'Ansó.
    Més sobre l'estapa:
    Una possible alternativa en aquest punt és agafar la carretera en direcció a Fago, però si optem per aquesta ruta potser haurem de fer un tros més de carretera nacional si volem tornar cap a Jaca.

Etapa 7 (50 km): Ansó - Biniés - Puente la Reina de Jaca - Jaca

La carretera de la vall d'Ansó segueix el riu enfilada i descendeix en arribar als estrets d'Ansó. Després, en arribar a Biniés, el paisatge canvia completament i es converteix en molt més àrid. En pocs quilòmetres arribem a un trencall on agafarem la carretera nacional en direcció a Puente la Reina i Jaca. Seguirem aquesta carretera fins a Puente la Reina i després d'un trencall continuarem per la mateixa carretera fins a Jaca. La carretera planeja bastant, però puja més del que baixa. Arribant a Jaca tornem al punt d'inici i per tant finalitzem la ruta.
    Més sobre l'estapa: El tram de carretera nacional és força transitat i el voral de la carretera no sempre és suficient. Recomanem cercar alternatives, de fet, en alguns trams és possible agafar algun camí de terra senyalitzat amb les marques del camí de Santiago que transcorre paral·lel a la carretera.
    També sembla que podem anar de Biniés fins a Sta. Engracia de Jaca i després anar cap a Echo, desviar-se a Javierragay i continuar cap a Ascara i Jaca. Aquesta segurament seria l'opció que aconsellaria.
    També es pot parar a Santa Cília que té alberg del Camino.
    Des de 2019, hi ha en servei l'autovía A-21 que teòricament treu trànsit a la N-240 en aquest tram, per tant, la ruta original que vam fer ara pot ser una opció ràpida i prou segura per arribar ràpid a Jaca.

Plànol de la ruta

 



Taula de distàncies i altituds
Punt de l'itinerari Km acumulats Altitud del punt
Jaca 0 818
Aísa 20 1046
Puerto Puyarrón 23 1237
Jasa 28 980
Encreuament 36 740
Echo 43 835
Puerto Ansó 50 1078
Ansó 58 860
Zuriza 75 1227
Puerto Navarra 77 1290
Encreuament 83 800
Isaba 87 780
Uztarroz 93 871
Puerto de Laza 100 1129
Ochagavía 115 770
Güesa 124 680
Puerto Vidangoz 130 780
Burgui 139 629
Garde 154 754
Puerto Matamachos 161 1150
Ansó 168 860
Biniés 186 680
Puente La Reina (Jaca) 200 650
Jaca 218 818


Si tornés a fer la ruta...

De fet, tinc moltes ganes de tornar-la a fer i la pregunta és què faria diferent?
  • Segurament dividiria la primera etapa en 2. Intentaria dormir al refugi de Lizara o almenys visitar aquesta vall (potser també la d'Aísa).
  • D'Echo a Ansó pujaria per la carretera, però continuaria per pista (transpirinenca). No faria nit a Ansó i continuaria fins a Zuriza on potser faria algunes de les pistes que proposa la ressenya enllaçada.
  • D'Ochagavía allargaria la ruta fent una circular cap a Irati i anant per pista per l'embassament d'Arabia i després tornant per carretera.
  • De Vidangoz agafaria la pista fins a Roncal.
  • La tornada a Jaca la faria per les carreteres que proposo i evitant la carretera nacional!

Més informació:

Vegeu també: