16.1.14

Gant, ciutat ciclista

La ciutat flamenca de Gant (Gent en flamenc) és la segona ciutat més poblada de Bèlgica amb uns 240.000 habitants i una àrea metropolitana que ronda els 600.000 habitants. L'ús de la bicicleta és del voltant del 19% (2012). Al 2001 estaven en el 12% i al 2009 quan vaig fer aquestes fotos estaven en el 15%. És una ciutat que pot ser exemple per moltes altres perquè té un mida important i algunes dificultats (riu i canals que la tallen, casc antic, llambordes, tramvia, etc.) que ha sabut superar fins a tenir un quota modal ciclista força important.


Carril bici en contradirecció

Llambordes i vies de tramvia no faciliten la circulació en bici

Aparcament tancat en un edifici privat

Zona d'aparcament de l'estació
La clau de tot plegat és una política decidida de priorització del vianants i de la bicicleta. La bicicleta és l'únic mitjà que pot travessar el centre de la població i una inversió decidida en infraestructures (però no per això cara) ha donat els seus fruïts.

Per exemple, em va fer molta gràcia aquest barri que podeu observar en les fotos de sota. No hi havien invertit molts diners, les voreres continuaven sent estretes, però elevant els passos de vianants, regulant les zones d'aparcament i instal·lant aparcaments de bicicleta a les cantonades, ja havien aconseguit convertir-ho en una zona residencial.

Carrer pacificat

Aparcaments de bicis en una cantonada
Les infraestructures dedicades són un dels elements que dóna prioritat i velocitat a la bicicleta. Potser en destacaria el fet d'usar el riu com a drecera, enlloc de com a barrera: fent-hi carrils bici paral·lels o ponts que escurcen el camí de la bici.


Bypass ciclista en una cruïlla

Passarel·la damunt d'un canal

Nou pont sobre el riu

I evidentment, circulació en sentit contrari en zones 30!

El dipòsit de bicicletes també és espectacular i gràcies al registre de bicicletes, han pogut reduir una mica els robatoris (que són elevats) i recuperar més fàcilment les bicis. El propi dipòsit ofereix el servei de marcatge i registre:


Dipòsit de bicicletes





Registre i marcatge de bicicletes
I evidentment, la gent no va en bici per les voreres ni per carrers de vianants on explícitament ja està indicat que no s'hi pot circular i que cal baixar de la bici!

Comentar que un punt a favor de la ciutat és la presència d'una universitat important i que aquest ha estat un segment de població tradicionalment ciclista. A Barcelona, però, tenim més del doble d'estudiants universitaris que a Gant!


El clima

He volgut fer un apartat específic pel clima per destacar que a Gant, plou unes tres vegades més que ha Barcelona (plou més dies, però menys quantitat per dia), hi fa més fred i hi ha moltes menys hores d'insolació. El clima és doncs un obstacle més, però com podem comprovar és només un obstacle cultural. I les cultures canvien!


Dades meteorològiqus de Gant, Bèlgica
Mes Gen Feb Mar Abr Mai Jun Jul Ago Set Oct Nov Des Anual
Màxima °C 6 6 10 13 17 19 22 22 18 14 9 8 13.7
Mínima °C 2 1 4 6 10 13 15 14 12 9 6 4 8
Dies precipitació mensual 21 15 20 18 20 19 16 17 18 19 19 19 221
Source: Weatherbase