El Bicing elèctric ha engegat amb una prova pilot de 23 estacions, 150 bicicletes i 1.500 usuaris del Bicing convencional que hi tindran accés de forma gratuïta fins a finals de gener.
Hi ha molts factors a analitzar, intentaré desgranar-ne uns quants.
Cotxe elèctric versus bicicleta elèctrica
No em puc estar de comparar-ho amb el cotxe elèctric. Les estacions de recàrrega de cotxes elèctrics estan casi sempre buides. Si hi ha invertit molt diner públic i no hi ha resultats. En canvi, auguro cert èxit a la bicicleta elèctric i la inversió és molt més baixa. I és que aquesta és la tendència que hi ha a tota Europa amb els vehicles elèctrics: es venen moltes bicis i pocs cotxes.
Tot això hauria de fer reflexionar els nostres polítics, potser caldria invertir molt més en les infraestructures per la bicicleta!
La bicicleta
La bicicleta elèctrica del Bicing és bastant convencional en prestacions, segurament l'única cosa que sorprèn, és que la seva autonomia sigui tant baixa, només 40 km, però pel que diuen els que les han provat, l'assistència elèctrica és bastant potent, tant a l'arrencar, com en marxa, llavors s'entén que el consum sigui elevat i l'autonomia sigui baixa. No és un problema, si la bicicleta té temps de recarregar-se i el sistema promou la rotació de bicicletes.
Trobo encertada la limitació a 20 km/h de la velocitat màxima (recordeu que la normativa obliga a tallar l'assistència en arribar als 25 km/h). Les infraestructures ciclistes de Barcelona no permeten velocitats elevades i tampoc és convenient per a usuaris esporàdics no acostumats a l'assistència elèctrica. De fet, els primers usuaris ja han dit que els 20 km/h semblen molt més.
El sistema
El preu de 45 cèntims per 30 minuts em sembla prou raonable: pagues menys que en el transport públic i vas més ràpid. A més, el preu sembla que permet una amortització de les bicicletes en un temps relativament curt. Caldrà planificar bé els viatges amb les 23 estacions inicials i la gestió del sistema haurà de preveure una ocupació òptima de les estacions.
Intueixo que els problemes d'organització poden venir quan la gent utilitzi el Bicing convencional pels trajectes descendents i el Bicing elèctric pels trajectes ascendents. A mi em torna a venir al cap la proposta de bonificar alguns trajectes per afavorir el correcte repartiment de les bicicletes.
Reflexions finals
Un dels molts beneficis de la bicicleta és la salut. Si aconseguim que la gent deixi la moto o el cotxe per passar-se a la bici, ni que sigui elèctrica, hi guanyarem tots en salut ambiental. A nivell de salut personal, els avantatges de la bicicleta elèctrica són més escasos i això també cal dir-ho.
Finament, cal dir que el principal cavall de batalla de la bicicleta a Barcelona és tenir unes infraestructures (carrils bici) dignes i que dins de la mobilitat de la ciutat la bicicleta sigui prioritària davant del cotxe. Com que això continua sent difícil, les inversions en bicicleta pública també són benvingudes perquè ajuden a incentivar la bicicleta i a llarg termini a tenir infraestructures dignes!
1 comentari:
Benvolgut/da,
El meu nom és David Fernández, treballo pel diari El País. Estic preparant un reportatge sobre les experiències dels usuaris del bicing elèctric de Barcelona. Coneixen persones que en siguin usuàries? Ens ajudaria moltíssim poder contactar amb ells, si pot ser aquesta setmana.
Gràcies, atentament,
David Fernández Guerrero
El País, redacció de Barcelona
david.dafergue@gmail.com
Publica un comentari a l'entrada