A part de fer una revisió abans de cada sortida (veure la secció corresponent) i fer els ajustos pertinents cal tenir en compte els següents aspectes per mantenir la bicicleta en bones condicions.
Lubrificat de la cadena
La cadena es lubrifica amb oli de cadena preferiblement després d'haver-la netejat. Caldrà fer-ho després de cada sortida, però en condicions extremes de fang i aigua es podrà lubrificar cada 10 km. N'hi haurà prou en lubrificar la cadena mentre la fem girar en sentit anti-horari, la lubrificació dels pinyons i dels plats es produirà posteriorment amb el pedaleig. El greix s'utilitza només per a les parts internes de la bicicleta (els eixos bàsicament), per a la cadena cal utilitzar oli. S'usen olis amb tefló que evita que la pols s'adhereixi a la cadena i als engranatges. L'oli amb tefló es pot trobar també per a temps sec i per a temps humit. Ens els últims anys també s'han popularitzat olis de cera, en aquest cas, un lubrificat ràpid es fa netejant la cadena amb un drap i posant la cera. Se'n troben alguns que diuen ser biodegradables.
Canvi de la cadena
Es recomana canviar la cadena cada 1.500 - 2.000 km (hi ha una eina específica que mesura el desgast) de manera que puguem prolongar la vida dels plats i dels pinyons. Això farà que els canvis de la bicicleta funcionin millor. Les dents dels pinyons i els plats es van desgastant a mesura que fem quilòmetres, igualment, la cadena té un desgast i va agafant joc. Si no canviem la cadena fins que se'ns trenqui ens podem trobar que la cadena nova salta per damunt dels pinyons i llavors haurem de canviar pinyons i plats.
Canvi de cables i fundes dels canvis
Canviar regularment els cables dels canvis i les seves fundes també millora el funcionament dels canvis. L'espai entre el cable i la funda s'obtura amb el temps i augmenta la tensió del cable. Es pot posar regularment oli de cadena en el punts on el cable entra a la funda per evitar l'entrada de pols. Segons l'ús i el tipus de bicicleta podem allargar molt més aquest canvi.
Pastilles de fre
Les pastilles de fre s'han de canviar quan s'hagi gastat aproximadament el 60% de la superfície. Si el desgast és diferent en diverses zones de la pastilla caldrà llimar la pastilla i ajustar correctament les pastilles de fre. Unes pastilles de fre gastades poden fer malbé la pista de fre de llanta.
Greixat (lubrificat amb greix)
Aproximadament cada any caldria greixar la bicicleta (tots els rodaments i la tija del seient). Si no ho fem correm el perill que la tija del seient quedi soldada en el quadre i que els rodaments s'oxidin i la fricció augmenti.
Lubrificat de la cadena
La cadena es lubrifica amb oli de cadena preferiblement després d'haver-la netejat. Caldrà fer-ho després de cada sortida, però en condicions extremes de fang i aigua es podrà lubrificar cada 10 km. N'hi haurà prou en lubrificar la cadena mentre la fem girar en sentit anti-horari, la lubrificació dels pinyons i dels plats es produirà posteriorment amb el pedaleig. El greix s'utilitza només per a les parts internes de la bicicleta (els eixos bàsicament), per a la cadena cal utilitzar oli. S'usen olis amb tefló que evita que la pols s'adhereixi a la cadena i als engranatges. L'oli amb tefló es pot trobar també per a temps sec i per a temps humit. Ens els últims anys també s'han popularitzat olis de cera, en aquest cas, un lubrificat ràpid es fa netejant la cadena amb un drap i posant la cera. Se'n troben alguns que diuen ser biodegradables.
Canvi de la cadena
Es recomana canviar la cadena cada 1.500 - 2.000 km (hi ha una eina específica que mesura el desgast) de manera que puguem prolongar la vida dels plats i dels pinyons. Això farà que els canvis de la bicicleta funcionin millor. Les dents dels pinyons i els plats es van desgastant a mesura que fem quilòmetres, igualment, la cadena té un desgast i va agafant joc. Si no canviem la cadena fins que se'ns trenqui ens podem trobar que la cadena nova salta per damunt dels pinyons i llavors haurem de canviar pinyons i plats.
Canvi de cables i fundes dels canvis
Canviar regularment els cables dels canvis i les seves fundes també millora el funcionament dels canvis. L'espai entre el cable i la funda s'obtura amb el temps i augmenta la tensió del cable. Es pot posar regularment oli de cadena en el punts on el cable entra a la funda per evitar l'entrada de pols. Segons l'ús i el tipus de bicicleta podem allargar molt més aquest canvi.
Pastilles de fre
Les pastilles de fre s'han de canviar quan s'hagi gastat aproximadament el 60% de la superfície. Si el desgast és diferent en diverses zones de la pastilla caldrà llimar la pastilla i ajustar correctament les pastilles de fre. Unes pastilles de fre gastades poden fer malbé la pista de fre de llanta.
Greixat (lubrificat amb greix)
Aproximadament cada any caldria greixar la bicicleta (tots els rodaments i la tija del seient). Si no ho fem correm el perill que la tija del seient quedi soldada en el quadre i que els rodaments s'oxidin i la fricció augmenti.
En tot cas, és relativament fàcil fer la tija del seient i jo també faig de tant en tant algun cargols de la bicicleta (portaequipatges, porta-bidons, etc.) perquè sinó amb el temps s'oxiden i són impossibles de treure i aquest accessoris pot ser que els haguem de canviar amb el temps. El mateix hauríem de fer de tant en tant amb els pedals (vegeu article sobre el canvi de pedals).
Canvi del manillar
Es recomana canviar el manillar cada dos anys en les bicicletes de muntanya d'alumini. El manillar suporta una gran pressió i acaba partint-se si no es canvia. També és veritat que segons el tipus de bicicleta i l'ús que se'n faci pot ser que pateixi més o menys i la majoria de bicicletes no canvien el manillar mai i aquest aguanta impassible durant dècades. Això sí, si se us trenca el manillar en una baixada, prendreu mal!
Canvi del manillar
Es recomana canviar el manillar cada dos anys en les bicicletes de muntanya d'alumini. El manillar suporta una gran pressió i acaba partint-se si no es canvia. També és veritat que segons el tipus de bicicleta i l'ús que se'n faci pot ser que pateixi més o menys i la majoria de bicicletes no canvien el manillar mai i aquest aguanta impassible durant dècades. Això sí, si se us trenca el manillar en una baixada, prendreu mal!
En el cas de les Brompton, en recomanaven el canvi cada 8.000 km.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada