23.4.06

4. Ajust dels frens

4.1. Frens de pastilla

Són els típics frens on unes pastilles ben visibles (i de mida variable) frenen per fregament amb la llanta de la roda.

Si el desgast de les pastilles no és uniforme és degut a l'ajust de les pastilles. Cal comprovar que les pastilles no toquin el pneumàtic en cap moment i que tampoc toquin la llanta quan no es frena.

Ajust de frens Cantilever (utilitzats antigament en les BTT)

Per ajustar aquest tipus de frens tensarem el cable de fre per a que les pastilles quedin frenant la roda. Això ho podem fer descaragolant el cargol que subjecte el cable de fre en una de les pastilles i tensant el cable o també utilitzant el tensor que hi ha a la maneta de fre. A continuació afluixarem les pastilles i les col·locarem planes contra la llanta deixant un espai d'1mm entre el pneumàtic i la pastilla. Aquesta operació la realitzarem amb una clau de 10mm i una clau allen de 5mm. Aguantant les pastilles amb els dits i apretant amb la clau del 10 aconseguirem que les pastilles s'aguantin. Amb els dits els acabarem de donar una mica d'inclinació de manera que toquin més de la part superior i que quedi 1mm a la part inferior. Finalment utilitzarem les dues claus per acabar d'apretar i destensarem el cable uns 2 o 3 mm o si abans hem utilitzat el tensor de la maneta ara també destensarem una mica per la maneta de fre. Mirarem que la frenada sigui la mateixa en les dues pastilles i si no és així ho ajustarem amb el cargol d'un dels dos frens.

Podem destensar els frens aguantant les pastilles contra la llanta i treien el cable de fre del cantó on no hi ha cargol per tensar el cable.

Ajust de frens en forma de “V” (el més corrent en les BTT i bicis de ciutat sense fre de disc)

L'ajust es realitza desenroscant la femella (A) que subjecta la pastilla, col·locant la pastilla de fre (B) correctament i tornant a enroscar. També podem regular la pressió del fre amb el cargol que hi ha a la maneta de fre.

Per destensar el fre soltarem el colze metàl·lic (C) per on circula el cable de fre de la peça (D) que el subjecte. Podem ajudar-nos enretirant el tub de goma (E) protector i frenant.

Per a canviar el cable de fre haurem d'afluixar el cargol (F) que el subjecte, també podem usar aquest cargol per tensar els frens quan no podem tensar-los més per la maneta de fre.
 
Ajust de frens tipus caliper (de pinça, usats abans dels dics en les bicis de carretera)

Són els frens que portaven les bicicletes de carretera i que han estat substituïts pels frens de disc. Encara els trobem en algunes bicicletes, per exemple les plegables Brompton (com en la foto de la dreta).

L'ajust bàsic es fa alliberant el cable de fre (desenroscant el cargol amb una clau de 10 mm o amb clau allen segon el model) i aguantant les pastilles contra la llanta, estirant el cable i tornant a tancar el cargol (ho podem fer amb els dits abans d'usar la clau). Amb això, la roda encara hauria de girar sense tocar les pastilles, però si ha quedat massa ajustat, podem soltar una mica de cable.

Els cargols de les pastilles ens permeten anivellar les pastilles amb la pista de fre de la llanta (podem frenar per ajustar-les).

Finalment, cal assegurar-se que la distància entre les pastilles i la llanta és la mateixa en ambdós costats. Aquest ajustament el fem afluixant el cargol que agafa el pont de fre a la bicicleta.

Com sempre caldrà revisar el desgast de les pastilles, que les manetes funcionin bé o que la roda no estigui deformada. A més, si tenim tensors a les manetes o al final de la funda del cable, podem destensar-los per després poder anar tensant el fre a mesura que les pastilles es desgastin.


4.2. Frens de disc

Una pinça de fre amb unes petites pastilles frenen la bici amb el fregament amb el disc de fre.

És el sistema més habitual en tot tipus de bicicletes modernes amb l'excepció d'algunes bicis infantils, bici plegables, algunes urbanes o les BMX. Poden ser accionats per un sistema mecànic (cable) o per un sistema hidràulic (opció més freqüent).

Coses bàsiques a tenir presents:
  • Els discs s'escalfen amb el frenat i ens podem cremar.
  • Si treiem la roda (i per tant el disc), si accionem el fre el bloquejarem.
  • En bicis noves o quan canviem les pastilles del fre de disc cal fer un petit rodatge en pla, frenant poc i pedalant mentre es frena per tal de que disc i pastilles s'adaptin i no es deformi ni les pastilles ni el disc.

L'ajust bàsic dels frens de disc es realitza afluixant el 2 caragols que subjecten la pinça del fre, frenant amb la maneta i caragolant els cargols. Soltant la maneta es fa un última caragolada més forta. Si el disc fa soroll per fregament amb les pastilles i aquest sistema no ha funcionat, caldrà revisar altres opcions/tècniques d'ajust i també valorar si la deformació del disc és excessiva. Hi ha eines per adreçar un disc, però hi ha el risc que el deixem pitjor del que estava.


4.3. Frens de tambor

Present en les rodes de darrere d'algunes bicicletes infantils, en algunes bicicletes urbanes de gamma baixa i en alguns tricicles. A vegades es posen quan no hi ha espai per a altres sistemes.

4.4. Frens de retro-pedal

Tradicionalment, les bicicletes holandeses, però també algunes bicicletes urbanes, tenen frens que s'accionen pedalant enrere. Alguns canvis interns de boixa inclouen aquesta opció. Tot i que els canvis interns són extremadament pràctics en circulació urbana i sempre els recomano, el meu consell és evitar els canvis que tinguin integrat els frens de retro-pedal (com el de la foto) pels motius següents:
  • Cal acostumar-s'hi i fa que la recol·locació dels pedals que fem quan arrenquem (i que fem de forma intuïtiva) no es pugui fer. Quan t'atures, has de pensar en deixar els pedals llestos per arrencar o donar-te un bon impuls a l'aixecar el peu de terra.
  • La gràcia del canvi intern és que pots canviar fins i tot en parat fent un mínim toc enrere que aquí és difícil de fer.
  • Et costarà trobar algun mecànic que conegui el sistema més enllà de saber que existeixen.
  • Les bicis que es venen amb aquest sistema porten sovint també un fre addicional (per exemple de pastilles).
  • Treure el sistema et suposarà un cost important perquè caldrà canviar el canvi intern i potser et surt a compte comprar una roda nova.
  • El fre es va gastant amb el temps i per a les nostres latituds ningú sap com es canvia.