14.7.07

Nou límit de 80 Km/h a 16 municipis de l'àrea metropolitana

Finalment, a la tardor, hi haurà nou límit de velocitat de 80 Km/h a 16 municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Molts mitjans de comunicació, institucions i tertúlies radiofòniques se n'han fet ressò i han expressat les seves opinions, jo també vull donar la meva opinió:
  • Per començar, desmentir allò de que a 80 Km/h estarem més estona contaminant, no és veritat, estarem més estona, però tot i així contaminarem menys. Tots els manuals de conduir/manuals de cotxe des de fa molts anys expliquen clarament que a 80 o 90 es consumeix molt menys que a 100 o 120 Km/h, es fan més quilòmetres amb menys litres de combustible.
  • Desmentir a mitges allò de que a 80 es pot contaminar més que a 120, si anem amb 3a segur, si anem en 4a no ho sé, però a 80 podem anar perfectament amb 5a! A menys revolucions, menys consum!
  • Un altre argument que s'ha donat en contra, és que una mesura així s'havia de consensuar més. La magnitud del problema és prou important com per prendre aquesta mesura i unes quantes més. A més a més, aquesta és una de les mesures menys impopulars, altres ciutats han optat per aplicar peatges urbans o prohibir circular segons el número de la matrícula...
  • L'argument de que a 80 es faran més caravanes tampoc em convenç. Quan s'arriba a una densitat determinada l'embús és inevitable, però abans el que causa l'embús prematur són les diferències de velocitat i les frenades, el límit de 80 pot uniformitzar la velocitat de circulació, evitar frenades i accelerades que genera tanta contaminació.
  • El RACC, entre d'altres, ha dit que el que s'ha de fer és acabar amb els embussos que és el que genera més contaminació, proposen fer més carrils i millorar el transport públic. Aquestes mesures no es fan d'un dia per l'altre i necessitem mesures urgents per no sobrepassar els límits europeus de contaminació. Millorar el transport públic? Evidenment. Més carrils? No, està comprovat que es col·lapsaríen també, hauríem de fer també nous carrils dins de Barcelona per evitar el col·lapse?
  • Carrils VAO? El Pla d'Infraestructures de Catalunya els preveu, però trigaran a fer-se, jo no faria carrils nous, convertiria algun dels actuals i deixaria passar transport públic i vehicles amb més de 2 ocupants!
  • Com podeu endevinar, sóc un defensor del límit de 80 com una mesura més de mobilitat, salut ambiental i contra el canvi climàtic.
  • Pels ciclistes aquest límit ens dóna més seguretat, també de salut!
  • Per últim recordar que la mobilitat és la principal causant dels gasos que provoquen el canvi climàtic i que cada any moren més persones a causa de la contaminació que per accidents de trànsit i que per accidents de trànsit ja en moren moltes!