13.7.22

En bicicleta tot i alguns problemes de salut

Un dels tòpics de la bicicleta és que és per a gent jove i esportista i això és com dir que caminar és per a gent jove i esportista.
 
La bicicleta és per a totes les edats i amb els anys he anat coneixent persones que amb diverses edats, malalties i discapacitats, la utilitzen amb normalitat. També tinc la sensació que els metges, fins a cert punt, han normalitzat que anar en bicicleta és com caminar i que per tant et donen orientacions de que fer i que no fer segons la teva malaltia.

 

Us faré una llista de casos (alguns de més genèrics i d'altres més concrets) que he conegut. Evidentment, això no és una guia mèdica.

L'embaràs

D'entrada, l'embaràs no és cap malaltia. La bicicleta no hi està d'entrada contraindicada, el que podria ser perillós és una mala caiguda, però quantes vegades caieu en bicicleta? En altres països, és molt més habitual veure embarassades en bicicleta. Continuar fent exercici físic durant l'embaràs està molt recomanat, per què no continuar pedalant?

L'edat i la forma física

L'edat i la forma física són tòpics perquè en bicicleta o a peu es pot anar passejant i es pot anar corrent. De fet, en bicicleta et desplaces de forma molt més eficient energèticament, per això hi ha moltes persones amb problemes de mobilitat que trien la bicicleta, perquè es desplacen molt més ràpid que a peu. Evidentment, la bicicleta elèctrica ofereix l'assistència al pedaleig que pot necessitar algú que no té bona forma física pel que sigui.

Problemes traumatològics diversos

En general, les contraindicacions més grans venen de les de les disciplines esportives més dures com la BTT de descens que tenen més impacte en les articulacions. A part dels impactes que depenen molt de la rugositat del terreny per on rodem, hi ha elements essencials com la durada i la intensitat de l'esforç que marquen molt quines coses es poden fer segons la nostra patologia. De forma genèrica, després de la pràctica esportiva, us recomanaria fer estiraments i aplicar fred per desinflamar la musculatura.

Problemes d'esquena

A part d'evitar les disciplines de més impacte, pot ser que triant un tipus de bicicleta diferent o adaptant el seient o el manillar puguem pedalar amb una postura més adient a la nostra patologia.



Problemes de genoll

Altre cop les disciplines amb més impacte serien les més desaconsellables, però també els ritmes molt alts i sempre seria preferible utilitzar cadències de pedaleig més altes i per tant pinyons més grans. També els descensos prolongats on aixequem el cul del seient i esmorteïm els sotracs amb les cames ens fan treballar força les articulacions.

D'altra banda, la bicicleta s'usa com a recuperació després de lesions o operacions com les de lligaments creuats.

Discapacitats

He conegut persones amb discapacitats diverses i malalties degeneratives que afectaven la motricitat i l'equilibri, i tot i així, molts d'ells pedalaven amb o sense adaptacions, amb tricicles, amb bicicletes elèctriques, amb bicicletes adaptades, etc. En tots aquests casos, la bicicleta ha estat una fantàstica eina de salut física i mental.

Salut mental

Com tot exercici físic, la bicicleta ajuda a desestressar-se i en general al benestar emocional. Potser hi ha 2 factors més que no trobem en altres disciplines esportives: el fet que et toqui el ven a la cara i notis el fred i la calor i el factor d'estar més en contacte amb la natura o el verd urbà que molts estudis relacionen també amb el benestar emocional.
 
I no cal fer ciclisme esportiu per obtenir millores en benestar. De fet, la majoria de ciclistes urbans us expressaran d'una manera o una altra que trien la bicicleta, entre d'altres motius, perquè es senten millor.

Amb febre i en bicicleta

I tornant al concepte del principi, si vas a poc a poc, anar en bici pot ser més ràpid i menys cansat que caminar. Jo per exemple, he anat amb grip i febre al metge a visitar-me perquè sabia que hi aniria més ràpid i em cansaria menys.

Salut!