23.10.24

El Kiss & Go és insostenible


Ja fa un temps que ha arribat a casa nostra el kiss and go que s'ha traduït per un petó i adeu. Per si no esteu familiaritzats amb el terme, fa referència al fet d'aturar el cotxe al costat de l'escola només per fer un petó i acomiadar-se de l'infant sense aparcar el cotxe. Hi ha diverses variants, però com veureu totes són insostenibles i no poden ser mai generalitzades, només un percentatge petit d'infants pot fer el petó i adéu, no hi ha temps n'hi espai per fer-ho de forma generalitzada.

Quant de temps necessita el comiat? Tothom pot fer un petó i adeu?

Cada infant és un món, però segurament els infants més petits necessiten que se'ls acompanyi fins a dins de l'escola i d'altres fins a la porta. De fet, molts pares no acceptaran deixar que els seu fills a certa distància de la porta de l'escola perquè no perceben l'entorn com a segur i de fet, la presència de cotxes és un element més que fa que l'entorn escolar es percebi com a insegur.

El petó i adeu incentiva l'ús del cotxe?

Si el petó i adeu posa facilitats a l'ús del cotxe estem convertint l'entorn escolar en molt menys segur. Per tant, la implantació d'aquest sistema s'ha de fer replanificant la mobilitat de l'entorn escolar i a la vegada que s'allunya el cotxe de l'escola per fer l'entorn més segur. Els infants que fan el petó i adéu han de ser autònoms i els pares han de percebre l'entorn com a segur per deixar-los a certa distància de la porta de l'escola.

No tothom pot venir en cotxe a l'escola

Només cal fer números per entendre-ho. Compteu, una escola de tantes línies amb tants alumnes per grup, amb tants nivells, amb un percentatge d'alumnes que venen en cotxe i amb una mínim de 30 segons d'aturada per fer un petó i adeu i veureu que el temps que necessiteu perquè tots arribin a l'hora és de seguida superior a 20 minuts. De fet, el temps d'aturada no dependrà solament del petó i adéu, probablement s'hi sumi el temps que trigui el cotxe de davant o l'altre. Si enlloc, d'un petó i adéu els pares fan aturades i aparcaments il·legals com passa a moltes escoles, llavors es crea el caos circulatori habitual de moltes escoles i es creen perills pels que venen a peu, en bicicleta i en transport públic. És a dir, els que venen en cotxe que són una minoria posen en risc els que venen amb altres mitjans de transport.

El petó i adéu sovint requereix espais públics destinats específicament a aquest ús.

No hi ha petó i hola

A la sortida escolar, no hi ha l'equivalent del petó i adéu. Els infants van sortint a poc a poc de l'escola. Per això, els caos de la sortida de l'escola és molt pitjor que el de l'entrada.

Més consideracions

  • Les escoles tenen sovint més d'un porta d'entrada, cosa que complica més la logística de l'entrada i la sortida.
  • Les famílies tenen sovint fills de diverses edats que poden necessitar acompanyaments diferents.
  • El petó i adeu s'hauria de fer amb el motor de combustió apagat perquè difícilment ho farem en menys de 30 segons amb seguretat.
  • La contaminació s'hauria d'allunyar de l'entorn escolar.
  • Alguns llocs limiten el petó i adéu a un màxim de 2 minuts. Un temps insostenible si no es disposa de molt espai públic. I cal tant espai públic per tant poc temps al dia?
  • L'espai de petó i adéu ha d'estar limitat en el temps (de 8 a 9 h?) i pot tenir altres usos durant la resta del dia, com el de càrrega i descàrrega, entre d'altres.
  • Es pot aprofitar l'espai de petó i adeu per fer les aturades dels autocars de les sortides i colònies escolars. Els autocars per protocol sempre haurien d'estar amb el motor apagat.
  • Les famílies que es desplacen a peu i en bicicleta han de ser la prioritat i cal protegir els seus espais perquè no hi hagi invasions dels cotxes.
  • Vegeu les entrades del blog amb l'etiqueta escola, en especial l'article que fa un recull gràfic d'entorns escolars pacificats. També veureu que hi ha molts articles que fan referència als infants a l'etiqueta nens.