3.12.25

Quantes bicicletes cal tenir?

L'espai i els diners limiten molt

Les bicicletes són molt polivalents, però sempre n'hi una més adequada que una altra per una sortida i això porta als amants de les bicicletes a tenir-ne diverses i a voler-ne més. Les limitacions d'espai o econòmiques són un desincentiu a l'adquisició compulsiva de bicicletes, però qui no té aquests problemes o gaudeix arreglant bicicletes en pot acumular un nombre important.

I no són únicament bicicletes, poden ser també rodes, pneumàtics, quadres, seients, portaequipatges, alforges i bosses, etc. Tots aquests accessoris poden muntar-se o desmuntar-se puntualment o els guardem per posar en un altra bici o per si de cas ens fa falta en el futur.

El meu cas. Les bicis que tinc.

Molta gent quan ve a casa es sorprèn del gran nombre de bicis que hi ha, però quan les fas servir totes saps que tampoc és exagerat. En el meu cas, ara mateix, ("només") tinc:

  • Una plegable Brompton per als desplaçaments diaris combinats amb el transport públic que sovint uso per a pedalar més abans o després de la feina i per a sortides puntuals combinades amb tren o cotxe. Té 16 anys i probablement entre 15.000 i 20.000 km. Ara que la faig servir molt, possiblement faig més de 2.500 km a l'any? L'inconvenient que té és que si has de comprar en diversos llocs i l'has de portar amb tu és pesat plegar-la i  arrossegar-la diverses vegades.
  • Una bicicleta urbana totalment equipada per a les compres de proximitat. És pesada, però em permet transportar pes i lligar-la amb seguretat i no m'haig de preocupar per embrutar-me, ni per agafar els llums i necessita un manteniment mínim. Té uns quants anys, però és difícil calcular-ne el quilometratge, potser uns 2.000 km a l'any?
  • Una bicicleta de Gravel per a les sortides d'oci. Tinc diverses bosses que combino i li munto un portaequipatges si em cal. També, si puc, faig algun encàrrec amb ella i així aprofito per pedalar!
  • Una BTT antiga amb pneumàtics més estrets i llisos que ara utilitzo molt puntualment quan em cal lligar la bicicleta al carrer.

En algunes èpoques n'he tingut algunes més d'altres tipologies, però al final el temps i l'espai són limitats i prefereixo que algú altre les utilitzi. També puc agafar puntualment alguna altra bici de casa i també n'he llogat en diverses ocasions.

Cal espai per tenir certes bicis i
per fer-ne el manteniment
Entenc que si fas ciclisme de carretera o alguna altra disciplina esportiva vulguis tenir una bicicleta específica per això i també segons les circumstàncies de cadascú bicicletes elèctriques o de càrrega, entre d'altres.

Potser una bona norma és: tingues les bicicletes que puguis utilitzar.

El meu cas. Les bicis que voldria.

Sovint trobo a faltar la suspensió d'una BTT i poso una mica al límit la Gravel, però no sé si necessito una BTT nova, de moment no, perquè les que m'agraden són les BTT més cicloviatgeres i més similars a una Gravel.

M'atrau la nova Brompton amb rodes de 20" perquè promet ser una Gravel plegable i seria fàcil de transportar i a vegades pateixo posant al límit la meva Brompton amb roda de 16".

Tenir una bici de càrrega o un remolc m'aniria molt bé, però també penso que és una bona bici per compartir i que no la necessito tots els dies.

M'atrauen els models elèctrics que et permeten fer distàncies llargues més ràpidament i sense suar, però penso que ara mateix no em calen per als meus trajectes més habituals.

Hi ha molts models i accessoris que m'agraden i que podrien millorar les meves bicis, però penso que de moment prefereixo gaudir del que tinc i provo de només anar renovant l'equipament més vell a mesura que es desgasta o es trenca.

Que recomano

Quan em pregunten per comprar una bici (i qui em pregunta no és un ciclista esportiu) sovint aconsello una BTT amb pneumàtics més prims com a opció més polivalent o alguns tipus de bicicleta urbana o híbrida que permeti l'ús urbà, el passeig i sortides fàcils. Sempre aviso del tema dels robatoris, de com lligar la bici i de tenir almenys dues bicis si una s'ha de lligar al carrer.

Quan ja és algú que ja fa ús habitual de la bici, llavors sovint recomano una Brompton si es combina amb el transport públic i es fa servir cada dia. I si és per a sortides d'oci o esport aquí ja depèn molt del que faci o vulgui fer cadascú.

Conclusions 

Les limitacions genèriques de tots els mortals són les mateixes (però hi ha qui no té límits!):

  • Espai limitat: no ens hi caben totes les bicis i a vegades cal usar espais que no són prou adients ni per les bicis (humitat, sol...) ni per nosaltres (accessibilitat, seguretat,...).
  • Pressupost limitat: poc més a afegir, només que usant la bicicleta a part de fer salut, ens estalviem altres transports i per tant estalviem.
  • Temps limitat: no tenim tampoc temps de pedalar amb tantes bicicletes com segurament voldríem, llavors potser no cal tenir-ne tantes. Exploreu també les opcions de lloguer que cada cop són més variades.

Tal i com començava aquest article, les bicicletes són molt polivalents, per tant, degut a totes aquestes limitacions, potser és més pràctic explorar la polivalència d'un nombre reduït de bicicletes! 

I tot aquest escrit ve de llegir aquest article: