26.2.11

Creuar empenyent la bici?

Aquest senyal de "Cruce caminando" existeix en alguns llocs de Madrid.

Per posar de manifest l'absurditat del senyal s'ha creat aquest altre senyal de "Cruce empujando".

En alguns punts on creues una carretera i has de parar per poder tenir bona visibilitat i en alguns casos molt concrets (obstacles, pendents...) pot resultar més segur creuar amb la bici al costat, però normalment fer-ho damunt de la bici és més ràpid i per tant més segur.

25.2.11

My bike takes me places that school never could

Ho podríem traduir per "La meva bici em porta a llocs on l'escola mai no va poder portar-m'hi".

Ho he vist a Copenhagenize.com que ho titula "Better than school" i cercant pel Google he vist que es pot comprar com a samarreta o com a adhesiu aquí o també aquí.

24.2.11

El dia allarga

A mi m'agrada que el dia allargui. Les tardes donen per fer més coses i es poden fer sortides de tarda en bici. Els ametllers amb flor destaquen a aquesta època, ja que són els únics amb flor.

Per planificar les sortides m'agrada consultar les hores de sortida i posta del sol. Podeu esbrinar-les fent servir aquest enllaç al Ministeri de Foment i trobareu les hores de sortida i posta de les capitals de província, per exemple a Barcelona durant el 2011. Avui la posta de sol a Barna és a les 18:35 i s'allarga una mica més d'un minut cada dia.

De 30 a 130 km/h

Mentre la DGT va deixant anar amb compte-gotes els canvis del nou codi de circulació, com la limitació genèrica de 30 km/h als carrers d'un sol carril i sentit de circulació, el Conseller Puig continua fent de les seves, ara vol que a les autopistes s'hi pugui anar a 130.

Comencem per la DGT. La reforma del codi de circulació ja fa temps que s'està covant i ja n'he anat parlant. De moment s'està parlant de que en zones urbanes:
  • Es limitarà la velocitat a 30 km/h en carrers d'un sol carril i sentit de circulació. Això pacificarà el trànsit en aquest carrers on normalment ja no s'acostuma anar a aquesta velocitat. També cal dir que a aquesta velocitat s'emet més contaminació.
  • Les bicis podran circular pel centre del carril. Això ja ho permetien la majoria d'ordenances, però ara ja ho recollirà el codi.
  • Es podrà autoritzar la circulació en sentit contrari a la dels cotxes. Algunes ordenances ho permetien, però a la pràctica calia que la senyalització vertical ho permetés i sense el recolzament del codi de circulació entenc que s'hagués pogut impugnar.
  • Es podrà circular per les voreres de més de 3 metres a 1 metre de la façana. Al meu parer això ho hauria de regular cada municipi.
De totes aquestes normes caldrà llegir la lletra petita, perquè si el redactat diu "es podrà autoritzar", no vol dir que es permeti, sinó que es dóna suport legal a que les ordenances municipals ho autoritzin i per tant quedarà a decisió dels Ajuntaments. També espero que reguli molts altres aspectes, ho explicava l'estiu passat aquí. Tinc la sensació que la DGT deixa anar diversos globus sonda per aplanar el camí.

D'altra banda, el Conseller Puig em dóna la sensació que intenta desviar l'atenció del ridícul que ha fet amb la velocitat variable. Diu que vol elevar la velocitat a les autopistes amb el problema de contaminació que tenim i de fet no té competències per fer-ho. També diu que vol eliminar o canviar els radars que tenen afany recaptatori i jo em pregunto quins són aquests? Els que estan molt amagats? Els que fan complir el límit de velocitat?

Per acabar 2 articles nous sobre contaminació, un d'en Ramon Folch molt clar com sempre i l'altre sobre un estudi mèdic:

23.2.11

Separadors de carril bici i aparcaments reciclats

Aquest parell d'elements relacionats amb la bicicleta van rebre els Premis Disseny per al Reciclatge 2009 que organitza l'Agència de Residus de Catalunya:
  • El separador de carril bicicleta ZEBRA del dissenyador industrial Curro Claret és un producte compost per una mescla de plàstics procedents del recobriment de cables elèctrics. 100% reciclat i reciclable. El comercialitza Zicla que és un fabricant de productes reciclats i són els que es van fer servir al carril bici del carrer Urgell.
  • L'ecoaparcament per a bicicletes de l'equip de disseny Novell Puig Design, en vaig parlar el 2007. Està fet amb material reciclat provinent de l'indústria de l'automòbil i d'electrodomèstics.

22.2.11

El Bicing londinenc un dia de vaga de metro

Aquesta animació mostra l'ús del sistema de bicicletes públiques de Londres, el Barclays Cycle Hire, un dia en que hi ha una vaga del metro. Veig que arriben a circular un miler de bicicletes simultàniament uns minuts abans de les 9 del matí:


Via The Bike-sharing blog.

21.2.11

I ella passa en bicicleta per davant del meu jardí


Via aquest bloc trobo aquest vídeo clip de la Tresca i la Verdesca que fins ara feia música per infants i que ara obre una mica més el ventall...

Bicicletes a 5 km/h a Sant Feliu de Llobregat

Em pensava que només l'Hospitalet de Llobregat s'havia atrevit a fer anar les bicicletes a 5 km/h (vegeu ordenança), però ara he descobert que la febre dels 5 km/h s'ha escampat riu amunt i a Sant Feliu s'han atrevit a posar senyals indicant aquesta velocitat màxima en trams de circulació per voreres i zones de vianants.

El senyal de la foto de la dreta és a la carretera de la Samson on es comparteix una vorera amb força pendent i per tant encara es fa més difícil mantenir de baixada una velocitat en que mantenir l'equilibri és difícil.

Carretera avall, a l'entrada del passeig del Canal, trobem un segon senyal (foto de l'esquerra). Em sorprèn també en aquest sector, que la carretera de la Samson no tingui carril bici entre el carrer Mataró (foto de la dreta) i el passeig del Canal. Segurament no és una connexió fàcil degut al pas per sota les vies del tren, però ni que sigui algunes bicicletes pintades al terra ajudarien a guiar als ciclistes!

17.2.11

Nou carril bici al carrer Àngel Guimerà

La creació d'aquest carril bici eliminant 30 places d'aparcament en zona verda ha creat crítiques de veïns i empreses properes. Alguns es queixen de que les bicis continuen passant per les voreres de General Mitre i que el carril és poc utilitzat. Aquests dies n'he llegit diverses coses el diari i per exemple en aquesta reflexió: Dime en qué barrio vives... y te diré si vas en bici.


www.btvnoticies.cat

16.2.11

La bici elèctrica de Decathlon

No l'he vista a les botigues Decathlon, però sí per Internet (potser només es ven a França?), es tracta de la Btwin - Elops 7 Elèctrica.

Les seves característiques són bastant comuns, només destacaria que:
  • L'autonomia és una mica justeta, entre 25 i 40 km segons els desnivell de la ruta.
  • El preu ronda els 680 Euros i diria que és més baix que la competència en bicis amb bateria de liti, però això potser està relacionat amb l'autonomia de la bici.
  • Un canvi intern de 6 velocitats.

15.2.11

S'acaba el carril bici, ve la rotonda...

Les rotondes es van pensar per donar fluïdesa al trànsit de cotxes i no precisament per donar seguretat a les bicicletes. Quan les rotondes tenen més d'un carril o un de sol massa ample, circular-hi amb bici és perillós. Si a més a més, el carril bici ens deixa al carril contrari o a la mitjana de separació dels 2 sentits les coses encara són més difícils.

A la primera foto veiem una rotonda de Castelldefels. Si agafem aquest carril bici bidireccional que veiem a la dreta i arribem a la rotonda, hem de creuar el pas de vianants (sense cap senyalització especial) per fer la rotonda i tornar a creuar el següent pas de vianants per tornar al carril bici.

A la segona foto veiem una rotonda al carrer Energia de Cornellà. El carril bici va adossat a la mitjana (com a Barcelona a Marina) i per tant arribem a un rotonda sense cap tipus de senyalització per a bicicletes enmig d'un polígon industrial i estem situats al mig del carrer, havent-nos de preocupar pels cotxes que vinguin per la rotonda i pels que venen per darrera nostre.

De solucions n'hi ha unes quantes, amb més i menys pressupost, en aquesta presentació (PDF) podeu trobar unes quantes solucions de les més econòmiques.

11.2.11

Surto a fer esport? Els metges recomanen no fer-ho per la contaminació

Avui volia sortir una estona a córrer, però no sé si és molt saludable fer-ho pels alts índex de contaminació, de fet els metges recomanen no fer-ho i a la gent amb problemes respiratoris els recomanen no sortir de casa (20 minutos 11/2/2011). De fet el titular diu no anar a fer footing o anar en bici.

En el reportatge de Quèquicom que us enllaçava ahir suggerien consultar les previsions de contaminació d'aquest web i us adjunto les previsions de diòxid de nitrogen per aquesta tarda a les 18h a Catalunya i a l'àrea metropolitana. Si proveu de veure la contaminació real al web de la Generalitat avui sembla que tenia problemes tècnics.

Ja n'he parlat bastant aquests dies de contaminació, però m'ha semblat interessant fer-vos arribar les recomanacions dels metges. També us dono uns quants enllaços més a notícies d'aquests dies, tots acaben citant fonts similars, però afegeixen informació addicional:

10.2.11

TV3 reposa el reportatge "Tots a 80" de QuèQuiCom?

TV3 molt oportunament va reposar ahir al vespre el reportatge "Tots a 80" del programa científic Quèquicom?. El reportatge, emès per primera vegada a la tardor de 2007, analitza el problema de la contaminació a l'àrea metropolitana de Barcelona i l'efectivitat de la limitació a 80. Molt, molt recomanable ja que per exemple fan un experiment que explica com un anticicló a l'hivern manté la contaminació a cotes baixes o també entrevisten al director tècnic del RACC contrari a la mesura.

Barcelona instal·la semàfors específics per a bicicletes

L'Ajuntament de Barcelona instal·la semàfors de LEDs més petits específics per a bicicletes (BTV 9/2/2011). Espero que aquests semàfors independents permetin quan calgui tenir una sincronització específica per les bicis que els hi doni prioritat, per exemple donant una sortida avançada a les bicis o permeten un gir a la dreta, etc.

www.btvnoticies.cat

9.2.11

Novetats Monty 2011

Sembla que Monty segueix la seva tònica habitual i renova sovint la seva gama de bicicletes tot i que els canvis siguin majoritàriament estètics. En el cas de la seva gamma de bicicletes plegables (F-17, F-18, F-19 y F20), ha renovat l'estètica (vegeu-ho aquí), però també veig alguns quadres diferents (potser el canvi és anterior, però no l'havia detectat).

Una altra novetat són les BTT. Sembla que han fet un canvi de política i estan potenciant aquest segment a la vegada que creen tota una gama alta que anomenen M Concept. Dins d'aquesta gama presenten la M8, que són de fet 3 models de BTT basats en un mateix quadre de fibra de carboni.

La bici plegable al bus?

Alguna vegada ja us he explicat que he pujant la bici a l'autobús sense problemes, però gràcies a un comentari d'aquest apunt m'han fet arribar aquesta carta al director (El Periódico 5/2/2011) on una persona ha tingut problemes per pujar una bici plegable en un autobús de TMB a Barcelona.

La normativa no permet pujar bicis, però si que permet equipatges de 100 x 60 x 25 cm o sigui que crec que s'hauria de permetre pujar bicicletes plegables tal i com permet Renfe. En el cas de Renfe ho va explicitar dient que les bicicletes plegables es consideren equipatge de manera que cap interventor amb un excés de zel posés traves i a més a més va deixar a criteri dels interventors permetre o no bicicletes en horaris o trens on està prohibit si no molestaven a la resta de passatgers.

7.2.11

Rutes per Tordera

Llegeixo que s'han publicat 4 rutes per descobrir la natura de Tordera. Són rutes aptes per fer a peu, en BTT o en cotxe.

Podeu descarregar el tríptic amb les ressenyes aquí.

L'anticló és el culpable?

Con el 'dragón' puesto, superando un ataque de bronquitis
La filla d'una amiga va estar la setmana passada amb bronquitis. També l'àvia d'una companya de feina. Dimarts passat us comentava que els nivells de contaminació estaven molt alts i avui ja és notícia perquè la contaminació ha frustrat i frustrarà la velocitat variable, el culpable segons els mitjans és l'anticicló, quan en realitat són principalment els motors a combustió dels cotxes.

Us he anat difonent diversos articles d'especialistes com Ramon Folch. Avui és el periodista ambiental José Luís Gallego el que ens recorda que la contaminació mata molta més gent que els accidents de cotxe i que som una de les ciutats més contaminades d'Europa (Sostenible 5/2/2011).

El límit dels 80 km/h no ha estat suficient i augmentar la velocitat no ajuda. Calen un seguit de noves mesures com desincentivar la compra de vehicles dièsel, continuar limitant el cotxe a les ciutats, invertir en transport públic, construir carrils VAO a les entrades de Barcelona per donar competitivitat al transport públic (vegeu), construir carrils bici inter-municipals, transformar carreteres com la C-245 o la N-II al Maresme, etc.

4.2.11

L'exercici físic té efectes preventius en el càncer de mama i de còlon

Avui és el Dia Mundial de Lluita contra el Càncer, i l'OMS, l'Organització Mundial de la Salut, ha difós una declaració en que recorda que els estudis científics avalen que el 25% dels casos de càncer de mama i còlon es podrien evitar amb la pràctica de 2'5 hores setmanals d'esport. Sembla que el sedentarisme és el quart factor en la llista de risc de càncer al món.

Més informació:
Bé, això pels esportistes són bones notícies quan encara no ens hem recuperat d'aquell estudi mèdic que parla dels problemes cardíacs de l'esport de resistència i l'única solució que teníem era beure 1/2 litre de cervesa.

Bicicletes agraïdes

L'Entitat Metropolitana del Medi Ambient ha publicat recentment un manual de manteniment de la bicicleta titulat Bicicletes agraïdes (PDF). El continguts ha estat elaborats per Biciclot:
En aquest manual trobareu els consells i coneixements bàsics per a poder tenir a punt la bicicleta, fer-hi petits ajustos i detectar si cal portar-la al mecànic. Us serà d’utilitat per a iniciar-vos en la mecànica de la bicicleta, a mantenir el vostre equip i, si pot ser, a generar menys residus.

3.2.11

Comparant diversos llums per a bicicleta

En aquesta botiga, planetbike.com, he trobat un comparador de la llum que fan diversos llums davanters per a bicicleta. Clicant damunt del nom de cada model veureu en un mateix lloc quina llum fan: PLANET BIKE lightfinder

Hi ha 12 models que van dels 20$ d'un llum de leds intermitent als 400$ d'un super llum per fer sortides de nit.

Justament m'ha cridat l'atenció aquest super llum, l'Alias HID System, les seves característiques són:
  • Llum compacte amb la bateria inclosa de només 384 grams.
  • Bateria de Lithium Ion de1 4.4 volts que es carrega en 3 hores.
  • Bombeta de 10 W d'alta intensitat
  • Dura 2,5 hores en alta intensitat i 3,25 hores en baixa intentat.
El següent model (Blaze 2W) és bastant més assequible, 60$, i porta piles convencionals. Comparat amb el model anterior fa una llum més estreta, però la seva durada és més interessant, és de 5, 12 o 18 hores segons el posem en alta intensitat, baixa intensitat o intermitent, respectivament.

2.2.11

Càmares al casc per capturar els conflictes circulant

Un reportatge en un programa matinal de la BBC (BBC News 1/2/2011) ha mostrat alguns ciclistes que porten càmeres de vídeo al casc per tal de capturar com és circular en bici entre els cotxes o per defensar-se (fins i tot judicialment) en cas d'accident. Com que les imatges mostren accidents de seguida donen peu a aparèixer a la tele, però crec que és una arma que també es gira en contra dels ciclistes perquè dóna una sensació de perillositat que no ajuda gens a animar a la gent a agafar la bicicleta.



Hi ha una campanya del col·lectiu ciclista britànic CTC, anomenada Stop SMIDSY, que pretén acabar amb les excuses del conductors de cotxes i que anima als ciclistes a denunciar els accidents, Stop SMIDSY vol dir: Stop ‘Sorry Mate, I Didn’t See You’.

1.2.11

Les super-autopistes ciclistes de Londres funcionen

Sembla que la creació de les super-autopistes ciclistes a Londres ha fet incrementar el nombre de ciclistes en aquestes rutes fins a un 70% en un any. Aquesta dada que s'ha conegut aquests dies i compara els ciclistes en dues super-autopistes a l'octubre de 2010 amb l'octubre de 2009 quan les autopistes no hi eren. Així la dada tampoc és res fora de l'altre món, quan hi ha un carril bici llarg i continuu la gent el fa servir.
El que no sé és si hi hagut un increment notable en l'ús de la bici degut a aquestes super-autopistes i al nou sistema de bicicletes públiques. Coneixeu alguna enquesta de mobilitat londinenca?

Actualització: llegeixo aquí que segons l'organització ciclista CTC l'increment de ciclistes des de l'any 2000 podria ser del 91%.

Ja coneixem el detalls dels canvis a la limitació de 80 km/h

El gràfic del diari Ara que us reprodueixo explica on es flexibilitza el límit. Dels 78 km de carreteres on hi ha ara la limitació, 53 tindran a partir d'ara un nou límit de 100 o 12o km/h. Sempre hi quan no hi hagi un excés de contaminació o embussos, o sigui que a la pràctica en hores punta tot hauria de quedar més o menys igual que ara.

Sinistralitat

Hi ha ball de xifres, el Conseller Puig argumenta que l'any passat hi va haver 13 víctimes més en accidents greus o mortals que l'any 2009, però no ho compara amb el 2008. L'oposició diu que l'accidentalitat ha baixat. He cercat dades, però no les trobo, ho continuaré mirant.

Contaminació alta la major part del dia

Us recomano que mireu les dades on-line de contaminació i veureu que en moltes estacions de l'àrea metropolitana es superen els llindars recomanats pràcticament cada dia i fins i tot durant la nit. Es limitarà doncs la velocitat a la nit? Amb quins llindars?

He mirat les dades d'ahir, 31 de gener de 2011, de 3 estacions força completes com són la de l'Eixample, la de l'Hospitalet o la de Sant Adrià del Besos i les dades fan por. M'allunyo fins a Sant Andreu de la Barca i la cosa no canvia i hi ha nits que no baixa. Ahir per exemple a l'Eixample tenien una mitjana d'NO2 que duplica el límit permès i amb pics que el tripliquen, només dues hores a la nit de diumenge a dilluns entràvem en els límits permesos. Les partícules de menys de 10 micres, les PM10, ahir es comportaven, la mitjana es mantenia en el límits de la OMS, suposo que la pluja va ajudar. Les dades d'avui no són molt diferents, a partir de les 6h el NO2 es dispara.

Si voleu mirar vosaltres mateixos la contaminació us podeu fixar en 2 paràmetres que no totes les estacions de mesura tenen les PM10 i el NO2. Pel primer paràmetre l'OMS diu que no hauria de superar el 20 µg/m3 i pel segon no s'hauria de passar dels 40 µg/m3.

Vegeu també