29.6.12

Per on circulen les bicis a Barcelona?

El passat mes de maig es va iniciar una competició a nivell Europeu, la European Cycling Challenge 2012, on diverses ciutats competien per veure quina recorria més quilòmetres en bici. Els ciutadans de cada ciutat que ho desitjaven usant un mòbil amb GPS podien gravar els seus recorreguts utilitzat l'aplicació Endomondo.

Tallin va ser la ciutat guanyadora i Barcelona va quedar en tercera posició de 7 ciutats, però ara, un cop finalitzada la competició, tenim un seguit de dades interessants d'analitzar. Per exemple aquest mapa de densitat de viatges en bici o també anomenat "aranya de trànsit".

Per treure conclusions d'aquesta aranya hem de tenir en compte que potser no és representativa del trànsit real ciclista de la ciutat, perquè es tracta d'un grup de gent voluntària que va enregistrar els seus desplaçaments en un període determinat de temps. Tots ells disposaven de mòbil amb GPS compatible amb l'aplicació.

Fent la suposició de que la mostra és significativa del trànsit ciclista de Barcelona la primera cosa que m'ha sobtat és que certes potes de l'aranya surten de Barcelona, en concret:
  1. Surten algunes potes cap a l'Hospitalet i en especial la Gran Via de l'Hospitalet té força trànsit.
  2. El passeig marítim de Badalona també té una densitat molt destacable.
  3. Algunes potes més febles van cap a Collserola.
Entenc que aquestes potes no són potser significatives perquè certs usuaris potser no enregistraven els recorreguts fora de Barcelona, però ens transmet una realitat i és que hi ha un trànsit important de bicicletes entre Barcelona i les dues ciutats veïnes més importants, l'Hospitalet i Badalona.

Ampliant el zoom veiem determinats carrers amb força transit:
  • La Diagonal com era previsible és la via ciclista per excel·lència, però el gràfic ens diu que el tram entre passeig de Gràcia i Francesc Macià és el més dens.
  • La plaça de les Glòries és un dels punts que m'ha sorprès. Hi ha molt trànsit a la Diagonal i també a la Meridiana que a Glòries fan un pic important.
  • La Gran Via entre plaça Espanya i l'Hospitalet també és un de les principals vies ciclistes.
  • El trànsit est-oest per l'Eixample queda molt distribuït entre Diputació, Consell de Cent i la Gran Via, lògic.
  • Meridiana i Paral·lel tenen força trànsit.
  • Marina té menys del que esperava.
  • El passeig marítim té menys trànsit també del que esperava.
Curiosament, algunes de les vies per on circulen més bicis és per on hi ha pitjors infraestructures: Diagonal, Glories, Gran Via, Meridiana... 

Vegeu també l'apunt d'en Marc Belzunces  La malla ciclista de Barcelona a partir de l'EU Cycling 2012 on amb les dades originals cuina uns quants mapes més i en fa algunes valoracions.

1 comentari:

John Lirween ha dit...

També podria ser la cobertura. He fet servir Endomondo i nn dels problemes que m'he trobat és la falta de fiabilitat sobretot en trames urbanes o llocs amb poca cobertura... a vegades et marca que ets a un carrer quan realment ets a un altre, o directament et marca a 20 km del teu lloc original. (suposo que per la dificultat de fer una traçabilitat precisa en un objecte en moviment...).

Vegeu també