29.1.14

Brusel·les posa les infraestructures ciclistes

La capital europea és un exemple de ciutat amb un important volum de trànsit en hores punta, però que ha apostat per la bicicleta desplegant una infraestructura ciclista important que amb el temps ha atret a molts ciutadans a l'ús de la bici.

L'ús del cotxe, la climatologia, les llambordes i les pujades no han impedit que en una ciutat on regnava el cotxe, la bici hi hagi crescut de forma important. Les fotos que us mostro són de 2009, un any important en el desenvolupament ciclista de Brusel·les, perquè d'una banda es posà en marxa un sistema renovat de bicicletes públiques, i d'altra banda, perquè la ciutat es va comprometre a arribar a un 15% de desplaçaments en bicicleta el 2020 signant la carta de Brusel·les en el marc del congrés Velo-City que aquell any es va cel·lebrar a la capital europea.

El 2008, el 5% dels desplaçaments de mobilitat obligada es feien en bici, amb dades de 2011-2012, aquesta xifra ha arribat al voltant del 8%.

Anem a repassar algunes de les infraestructures de que disposen i veureu que només amb senyalització (horitzontal i vertical) ja es poden aconseguir moltes coses. Per exemple, en les dues primeres fotos podeu veure un carril bus-bici ample de pujada i en canvi de baixada, com que la velocitat de la bici s'iguala a la del cotxe i es un tram curt, es pot compartir l'espai amb els cotxes.

Els carrils bici unidireccionals sense segregació han estat una solució econòmica que s'ha aplicat en carrers de calçada prou ampla. Com podeu comprovar, ni les amplades ni les distàncies de seguretat amb els cotxes aparcats no sempre són suficients.

Carrils bici unidireccionals sense segregació


En moltes cruïlles, trobem zones d'aturada avançada pels ciclistes de manera que aquests poden sortir abans o canviar de direcció amb molta més seguretat.

La circulació en sentit contrari al de la circulació dels cotxes està molt estesa com en molts països europeus. En carrers 30 d'un sol sentit, es posa l'"excepte bicicletes" que permet circular en sentit contrari pel cantó dret.

Es permet la circulació de bicicletes en sentit contrari al dels cotxes en zones 30 i es senyalitza.
En aquesta foto, podem veure un semàfor per a ciclistes que circulen en sentit contrari:

Quan els carrers no tenen prou amplada per encabir-hi un parell de carrils per a les bicicletes, una opció és dibuixar-hi unes bicicletes i unes fletxes per indicar la continuïtat de l'itinerari. Segurament no és la infraestructura ideal, però millor això que no pas el carril bici de casa nostra que quan s'acaba, s'acaba.


 La policia en bicicleta és una peça més d'aquesta política.


Rotondes amb carril bici exterior ciclista que a casa nostra costen tant de veure! La rotonda continua sent un punt perillós pels ciclistes, però millor això que no tenir res!

Tot i que no surten a les fotos, també hi ha carrils segregats en vorera en algunes avingudes.

Ja veieu, segurament molts d'aquests carrils es poden millorar amb segregacions físiques i amb més amplada i suposo que actualment alguns deuen haver millorat significativament, però amb poca cosa i una xarxa connectada han fet grans progressos.

Vegeu també aquests apunts relacionats:

Vegeu també