23.2.15

Quin mitjà de transport és el més saludable?

Com afecta la contaminació a les persones que utilitzen diversos mitjans de transport? Diversos estudis han anat posant de manifest, que al contrari del que sovint es pensa, en bici es respira menys contaminació que en cotxe.

Aquest cop és un estudi de Healthyair.og en el que s'ha mesurat amb equip portàtil, l'aire aspirat per 4 persones que feien la mateixa ruta per Londres a la mateixa hora amb els mitjans següents: un cotxe, un bus, a peu i en bici.
A la vegada, 2 persones més, feien en bici i a peu, una ruta alternativa més tranquil·la entre els mateixos punts d'inici i fi.

Els resultats
  • El conductor de cotxe va ser el que significativament més contaminació va respirar i això que el temps del trajecte va ser relativament curt (va arribar després que les bicis).
  • El viatger de l'autobús va ser el segon més exposat a la contaminació. Tot i que bastant menys que el conductor del cotxe i tot i trigar uns 10 minuts més.
  • El vianant que va seguir la mateixa ruta, va trigar el doble que el cotxe, però va absorbir la mitat de contaminació que el conductor.
  • El ciclista que circulava per la calçada per la mateixa ruta que el conductor, va arribar 13 minuts abans que el cotxe, havent absorbit 1/8a part de la contaminació del conductor del cotxe.
  • El vianant i el ciclista que van agafar la ruta alternativa (sense tant de trànsit), van inhalar un terç i un 30% menys que el seus col·legues, respectivament.
Les conclusions
  • La manca de ventilació dels cotxes i la infectivitat dels filtres de ventilació per filtrar els contaminants, fa que els conductors de cotxe respirin més contaminació.
  • El bus pateix els mateixos problemes que el cotxe, però en menor mesura, ja sigui per una millor ventilació, pel fet de circular prop de la vorera o per les aturades que fa.
  • El ciclista que va per la calçada està exposat a menys gasos contaminants per la seva posició elevada, per la ventilació, perquè no circula pels carrils centrals, perquè pot canviar la seva posició a la calçada i perquè pot avançar cotxes en els semàfors per evitar els fums de l'arrencada.
  • Com ja sabíem, com més lluny de la calçada et situes, menor és la concentració de contaminants. I això a la vorera per on camina el vianant es nota.
  • Les rutes alternatives són les millors. El ciclista en pot trobar, el cotxe rarament.
  • Finalment, cal tenir en compte, que el ciclista i el vianant probablement respiren més vegades per minut que la resta i que els aparells usats en aquest estudi no ho tenen en compte. El que es va mesurar és la contaminació a la que es va estar exposat.
Més informació: