4.6.09

Com afecta la contaminació al ciclista? (I)

No us heu aguantat mai la respiració quan passava un camió? o quan un cotxe treia un núvol negre pel tub d'escapament? o quan un ciclomotor deixa anar aquella olor tant desegradable?

L'estudi que us presento, dades del 2007-2008 del projecte Vector, analitza l'exposició dels ciclistes (també dels conductors de cotxes) a les partícules ultra-fines, les de menys de 0,1 micres. Per fer les mesures s'ha utilitzat una bicicleta amb diversos mesuradors i s'han fet mesures a 4 ciutats europees.

Conclusions:
  • L'exposició a partícules és més alta quan el ciclista s'acosta al trànsit motoritzat.
  • Les barreres entre la calçada on circulen vehicles de motor i els carrils bici redueixen l'exposició.
  • Als carrils bici separats de les carreteres amb trànsit es redueix l'exposició significativament
  • Fonts externes de partícules, com focs o obres, augmenten l'exposició significativament.
  • Els cotxes diesel (una mica antics) i els vehicles amb motors de 2 temps incrementen l'exposició significativament.
  • Sovint els ciclistes s'exposen a pics curts i concentrats de partícules ultra-fines que ràpidament tornen a les concentracions normals.
  • Les concentracions de partícules ultra-fines a dins dels cotxes (que també s'han mesurat) mostren valors alts duran més temps causats per les partícules que entren pel sistema de ventilació i que desapareixen lentament.
  • El temps (pluja i vent) juga un paper molt important.
  • Les exposicions més altes a les partícules ultra-fines es mesuren en túnels, carrers estrets amb edificis alts i passos subterranis.
Més informació:
Dels efectes de les partícules ultra-fines a la salut se'n sap poc i de fet les mesures que es fan a l'àrea metropolitana normalment són de partícules més grans.

2 comentaris:

Mariona ha dit...

Molt interessant!

Bici-Vici ha dit...

Sembla que val la pena aguantar la respiració!
Ep, felicitats pels 28!