17.11.19

Provant la bici urbana més equipada de Decathlon, l'Elops 920

He estat pedalant amb l'Elops 920 de Decathlon i en volia fer una petita ressenya. És la bicicleta urbana més equipada de tota la gamma Decathlon (amb el permís de la bici híbrida Hoprider 900). Porta un canvi intern Shimano de 7 velocitats, dinamo de boixa a la roda davantera que alimenta els llums, una tanca de quadre a la roda de darrere, parafangs, porta-equipatge i una geometria urbana que et permet una  postura còmode per a l'esquena i bona visió de l'entorn. Pesa uns 17 kg i val uns ajustats 400€.

Tot i que el pes ens sembli molt elevat, per comparar  amb altres bicicletes cal tenir en compte els components que porta: la tanca de seguretat que fixa la roda de darrere (630 g), la dinamo de boixa (+523 g aprox.) amb el cablejat i els llums, el porta-equipatges (1-1,5 kg aprox.), la pota de cabra (400 g), el parafangs i el protector de cadena, entre d'altres. Cal tenir en compte que alguns d'aquests components els haurem d'afegir en qualsevol bicicleta (llums, tanques per lligar la bici, etc.) i que haurem de sumar-los també al pes de la bicicleta a l'hora de fer comparacions. Segurament, es podria reduir una mica el pes amb uns components més lleugers, però encaririen notablement la bicicleta i reduirien poc el pes.

La conducció i el canvi

La conducció és còmode. La posició elevada et dona una bona visibilitat de l'entorn i tens l'esquena recta. Cal acostumar-se a un manillar una mica corbat, però quan t'hi acostumes esquives obstacles sense problemes. Les rodes de 700 mm (28") permeten notar menys les irregularitats del terreny i també hi ajuda el seient, tot i que el seient no s'ajusta gens a la morfologia masculina (o almenys a la meva).

La bici es nota una mica pesada i val la pena inflar les rodes a la banda alta de la pressió permesa, recomano els 5,5 bars. En baixades, la posició elevada del cos actua de fre natural i la pròpia geometria de la bici, el seient i el manillar no et permeten baixar ni endarrerir el centre de gravetat, per tant millor no intentar fer coses que faríem amb altres bicicletes. En baixades fortes i continuades, no he aconseguit passar dels 40 km/h.

El canvi intern Shimano de 7 velocitats permet adaptar-se a les necessitats de cada moment, és molt més progressiu que un canvi intern de 3 velocitats, però esperava tenir una mica més de rang que em permetés fer pujades fortes més còmodament i també poder pedalar en baixades. Potser és el pes i la geometria de la bici que fa que l'augment de marge de les marxes no es noti gaire. Teòricament, el Shimano de 3v tindria un rang del 186% i el de 7v en tindria 245% (vegeu). La sensació és que en pla pots agafar bones velocitats, però que en pujades fortes continua sent una mica just, tot hi així suposo que fa el fet per la majoria de trajectes urbans.

El sistema de llums

El llum de darrere és manté en marxa força estona després d'haver-te aturat, però el de davant s'apaga en pocs segons i per tant es fa necessari utilitzar un llum addicional a davant. Crec que és un greu error que el llum de davant no mantingui la il·luminació durant alguns minuts ni que sigui a una intensitat més baixa.

Desajustos diversos

Potser els aspectes més negatius de la bici són en alguns desajustos. D'entrada tot depèn que el mecànic del Decathlon t'hagi ajustat bé la bici. En el meu cas, la direcció estava un pèl torta i la potència del manillar ajustable en altura ballava als pocs dies (m'han dit que aquestes potències sempre acaben fallant en això) i de moment ho puc confirmar perquè l'he hagut d'ajustar al cap d'unes setmanes d'haver-ho fet per primer cop. D'altra banda, el protector de la cadena és mot gros i té cert joc de manera que toca amb la roda en alguns moments. El mateix passa amb el parafangs del darrere. En part el problema és que les distàncies amb la roda són molt justes.

La tanca de quadre escollida, l'AXA Solid, té l'inconvenient que per mantenir-la oberta, cal que hi hagi la clau posada. Això fa que:
  1. En alguns casos, pots fregar la clau amb la cama o els pantalons.
  2. Es pot trencar la clau accidentalment amb un cop.
  3. La clau no es pot portar en un clauer. Al tancar la bici, l'has d'agafar i guardar-la amb el risc de perdre-la més fàcilment.
Continuant amb el tema de seguretat, la tanca de quadre no fixa la bici a cap aparcament i per tant fa falta almenys fixar el quadre i la roda de davant a un aparcament. Si s'usa una tanca rígida en forma d'U massa gruixuda no es pot passar pels dos forats que té el quadre i llavors l'única opció és passar-la per la barra del quadre que també és l'opció que facilita més agafar la roda i un aparcament estàndard de U invertida.

Conclusions

Com sempre passa amb les bicicletes, una llista de components no ho és tot, també hi juga molt el disseny i els ajustos. En general, els desajustos que he observat en la bici tenen solució més o menys fàcil i haurem de valorar si compensa el preu ajustat de la bicicleta. Ens trobem també davant d'un model estrictament urbà, el podrem treure d'aquest àmbit o fer desplaçaments llargs, però la bici és especialment pràctica en l'ús urbà on aporta comoditat, bona visió del trànsit, seguretat, capacitat de càrrega i ens permet pedalar bé amb qualsevol tipus de roba sense por d'embrutar-nos.

El canvi intern de 7 velocitats és molt gradual, ens permet canviar aturats i ens permet anar força ràpid en pla o en suau baixada. A les pujades fortes, encara trobarem a faltar una mica més de rang, però en part serà la geometria la que ens traeixi.

El quadre d'alumini té una geometria còmode, però em pregunto si també es podria fer una versió amb una barra alta que donés rigidesa a la bici (que milloraria l'eficàcia del pedaleig) i permetés a la vegada subjectar millor la bici amb tanques en aparcar-la. De fet, el model Hoprider 900, que presenta una geometria i un equipament molt més híbrid, té dues versions amb barra alta i barra baixa. Aquest altre model val 200 € més, porta un equipament similar, però canvis tradicionals amb plats i pinyons, els extres són els frens de disc hidràulics, pneumàtics més bons i 2 kg més de pes.

Sóc un defensor dels canvis interns en l'àmbit urbà perquè no es desajusten ni tenen la "fragilitat" davant de cops dels canvis externs. I com veureu en els apunts que enllaço a baix de tot, ja fa anys que miro quines bicis es troben per casa nostra que tinguin aquests tipus de canvi. Si voleu un model germà de preu més ajustat, però amb la mateixa geometria, l'ELOPS 900 val 100 € menys, pesa 1 kg menys, porta un canvi de 3 velocitats i no porta tanca de quadre.

Ens trobem una bici adequada a l'ús estrictament urbà i per al passeig. La bicicleta es belluga amb velocitat per la ciutat i permet afrontar les pujades urbanes amb la comoditat d'un canvi molt gradual. Hem de saber que la geometria de la bici no ens facilita agafar una forma aerodinàmica a les baixades o situar el centre de gravetat més avall per fer un pendent pronunciat o fins i tot pedalar de peu resulta més incòmode, però per l'àmbit urbà i amb un canvi intern que permet canviar quan estem aturats, no hauríem de necessitar totes aquestes tècniques. El portaequipatges posterior aguanta 18 kg i això ens permet portar coses sense patir massa i sense que es noti en la conducció. La pinça i la goma del portaequipatges ajuden a subjectar fàcilment coses de formes diverses.

Haurem de valorar si els desajustos que he trobat són presents en el vostre model o si es poden produir amb el temps i si Decathlon us ho podrà arreglar. Torno a repetir que és una llàstima que el llum de davant escollit no aguanti encès com ho fa el del darrere.

Segurament una de les coses bones de la bici és que la pots agafar tal i com està (potser amb una segona tanca agafada a la pinça del portaequipatges) i ja pots anar a qualsevol lloc de la ciutat i aparcar. Si pares a fer algun encàrrec i deixes la bici a vista, casi en tens prou amb la pota de cabra i bloquejant la tanca del quadre.

Apunts que he escrit on surten bicicletes similars de Decathlon:

1 comentari:

Així ha dit...

Moltes gràcies, ha estat de gran ajuda.

Estic pensant en comprar una Elops speed 920, però el teu article ha estat de gran ajuda.

Vegeu també