11.4.25

La contaminació atmosfèrica, un problema que no desapareix

Passen els anys i el problema persisteix. Ara sembla que ja complim els nivells de contaminació que la UE va establir a principis de segle i ara tindrem uns nous límits legals que continuaran estant lluny del que seria bo per la salut, el que fixa l'OMS. La lluita és similar a la del canvi climàtic, perquè els combustibles fòssils són en bona part els que generen directa o indirectament els contaminants. Són lluites germanes que estem perdent i que perjudiquen molt la nostra salut, perquè cada cop sabem més clar  que aquesta mala qualitat de l'aire ens està causant moltes morts i moltes malalties i perquè sabem que el canvi climàtic ens en causarà més.

I la solució no és el cotxe elèctric com molts polítics pensen, perquè els seus pneumàtics i els seu frens continuaran generant partícules i perquè encara tindrem vehicles de combustió durant molts anys. La solució passa per canviar la mobilitat, perquè aquest és un canvi que fins a cert punt poden forçar tots els governs locals.
 
Donar més espais als vianants i a la bicicleta i al transport públic en detriment del cotxe ho poden fer tots els Ajuntament i amb això farem que desplaçar-se amb aquests mitjans sigui molt més ràpid, segur i convenient per als ciutadans. I aquí hi ha molt a treballar perquè l'última milla de repartiment de paquets sigui en bicicleta i no en furgonetes.
 
Possiblement, arreglar el caos de Rodalies no sigui fàcil i ràpid ni a l'abast d'un govern local, però totes les pressions sumen. El transport públic i sobretot el tren i les seves versions lleugeres com els tramvies són part de la solució per transportar passatgers i mercaderies, perquè són elèctrics, amb molta capacitat i molt més eficients energèticament que els busos.
 
Cal planificar noves línies de tren urgentment per tot el territori i desdoblar moltes de les existents per donar espai al transport de mercaderies. Cal superar el bloqueig i boicot polític al corredor mediterrani (Barcelona - València) i continuar treballant en una millor connexió ferroviària amb Europa.
 
Tot i així, els nostres polítics continuen en una altra òrbita i tenen damunt de la taula invertir centenars de milions en ampliar carreteres sense fer-hi carrils bici (les carreteres 2+1 que són una ampliació encoberta en nom de la seguretat), ampliar carrils a les autopistes o ampliar l'aeroport del Prat.