2.10.13

De Músser al Roc de l'Àliga

Passejada agradable des del poble de Músser fins al Roc de l'Àliga on trobareu un espectacular búnquer amb molt bones vistes de la Cerdanya.

Distància i dificultat: 4 km (anada i tornada) amb poc desnivell (+110m) i per pista. Al búnquer cal anar en compte amb les caigudes!

Accés: des de la N-260 a Martinet de Cerdanya, s'agafa la carretera de Lles fins a trobar el desviament de Músser.

Descripció:

Travessem el poble de Músser pel carrer principal i de seguida tindrem una visió força completa del recorregut que farem:  el nostre destí és un turó proper al poble que té unes antenes (vegeu la segona foto). De seguida agafarem una pista a mà esquerra que baixa i deixarem les indicacions que ens guien cap Arànser.  El nostre camí descendeix una mica cap al nord i va girant cap a l'oest i el sud-oest mentre va travessant, camps i petites zones de bosc. Passat un primer tram amb presència d'aigua, trobarem una cruïlla on agafarem el camí de la dreta que puja i en el següent revolt trobarem un primer búnquer amb un cercle a cel obert on es situaria una metralladora antiaèria o un morter.
Continuarem fins a un coll on deixarem una pista a mà dreta per continuar cal al nostre turó i en 100 metres trobarem una nova pista a mà dreta amb una tanca que impedeix l'accés als vehicles. Passarem pel costat de la tanca i ens endinsarem en un bosc i farem la pujada final fins al turó.

Abans d'arribar a les antenes trobarem un primer mirador i ja un cop a les antenes, veurem el búnquer del Roc de l'Àliga (vegeu 1a i 3a foto).

Podeu accedir a la part superior del búnquer amb una grimpada fàcil o usant unes túnel amb escales des d'una estància inferior. Val la pena pujar damunt de la fortificació per tenir millors vistes, però aneu en compte de no caure. També cal remarcar que les escales interiors estan molt desgastades (vegeu foto).

La tornada la farem pel mateix camí.

La línia Pirineus

El búnquer del Roc de l'Àliga forma part d'una línia defensiva de més de 10.000 búnquers que Franco va ordenar construir durant la post-guerra per defensar-se d'un possible atac aliat que mai es va produir i que si s'hagués produït, hauria arribat molt probablement per mar o per aire. Finalment, només es van construir 5.000 d'aquests búnquers. La Cerdanya és una via d'accés relativament fàcil i per això s'hi van construir moltes fortificacions distribuïdes en Centres de Resistència. El búnquer del Roc de l'Àliga és el centre de comandament i observació del Centre de Resistència de Músser.

Més informació:
El Mapa:

Mostra Músser - Roc de l'Àliga en un mapa més gran
Vegeu també:
I un agraïment al Sergi per explicar-me aquesta bonica passejada!