Una ciutat intel·ligent és sobretot una ciutat sostenible ambientalment i per tant a part de ser sostenible energèticament, en el tractament de residus i en l'ús de l'aigua, ho ha de ser també en la mobilitat.
He sentit a parlar de diverses innovacions tecnològiques que podrien fer les nostres ciutats very smart, però a quin preu? amb quina relació cost-benefici? El concepte smart-city és al meu entendre més que mai una etiqueta que moltes empreses usen per vendre els seus productes a molts polítics locals amb poc coneixements tecnològics. Els polítics, al seu torn, volen innovar, destacar, sortir a la premsa i atraure empreses de noves tecnologies al seus municipis.
Algunes de les innovacions que he sentit són autèntiques bajanades.
Per exemple, no té sentit posar sensors d'aparcament a l'espai públic, perquè el cost-benefici no compensa, perquè invertir en alternatives com la bicicleta és molt més barat i amb una millor relació cost-benefici. Perquè l'espai per aparcar sempre és limitat i posar sensors, seria incentivar l'ús del vehicle privat i potenciar que els cotxes facin carreres per ocupar un aparcament lliure o que la gent estigui més pendent d'un navegador al cotxe que de conduir amb seguretat.
Les zones de vianants afavoreixen l'activitat comercial. A la foto Sitges. |
No seria més intel·ligent disminuir la contaminació i disminuir la mortalitat i els costos sanitaris associats?
No seria més intel·ligent restringir l'ús del cotxe i donar espai a altres mitjans de transport?
No seria més intel·ligent potenciar la bicicleta? I reduir el sedentarisme, les despeses sanitàries, els embussos i el consum d'energia. I recuperar l'espai públic, el comerç de proximitat i el bon humor?
Primer sentit comú i sostenibilitat i després l'etiqueta d'smart ja vindrà sola.
2 comentaris:
A la ciutat de Sant Cugat del Vallès ja fa temps que parlen tot el dia de Smart City http://smartcity.santcugat.cat/?p=554
Ho expliquen per tot arreu menys al poble. Tothom parla d'un carrer que hi han llumetes però ningú sap que és exactament. Llavors l'Ajuntament guanya premis i mencions. Estaria bé que el tema de la bici urbana i la mobilitat sostenible hi fos present, igual que està present a les ciutats "Smarts" d'algun racó d'Europa o això si es contempla.
Curiosament el famós carrer Smart de Sant Cugat és on un dels carrils bici més transitats de la ciutat desapareix per tornar a néixer uns metres més enllà, superant per "art de màgia" la conflictiva rotonda.
Veig que el carrer Smart no és tant Smart..
Gràcies per explicar-ho!
Publica un comentari a l'entrada