11.6.13

Smart Cities o vendre fum

Una ciutat intel·ligent és sobretot una ciutat sostenible ambientalment i per tant a part de ser sostenible energèticament, en el tractament de residus i en l'ús de l'aigua, ho ha de ser també en la mobilitat.
Al centre de Sarrià els cotxes no
hi són benvinguts i això millora la
qualitat de l'espai urbà.

He sentit a parlar de diverses innovacions tecnològiques que podrien fer les nostres ciutats very smart, però a quin preu? amb quina relació cost-benefici? El concepte smart-city és al meu entendre més que mai una etiqueta que moltes empreses usen per vendre els seus productes a molts polítics locals amb poc coneixements tecnològics. Els polítics, al seu torn, volen innovar, destacar, sortir a la premsa i atraure empreses de noves tecnologies al seus municipis.

Algunes de les innovacions que he sentit són autèntiques bajanades.

Per exemple, no té sentit posar sensors d'aparcament a l'espai públic, perquè el cost-benefici no compensa, perquè invertir en alternatives com la bicicleta és molt més barat i amb una millor relació cost-benefici. Perquè l'espai per aparcar sempre és limitat i posar sensors, seria incentivar l'ús del vehicle privat i potenciar que els cotxes facin carreres per ocupar un aparcament lliure o que la gent estigui més pendent d'un navegador al cotxe que de conduir amb seguretat.

Les zones de vianants afavoreixen l'activitat
comercial. A la foto Sitges.
Una altre idea que he sentit és posar sensors en els contenidors d'escombraries per tal de saber quan estan plens i optimitzar els recorreguts del camions que recullen les escombraries. D'entrada la idea sembla bona, però quan estudiem el cost-benefici de la mesura no ho veig tant clar. Potser amb contenidors soterrats de grans dimensions es podria fer, però amb contenidors petits? Amb quin cost? Amb quin manteniment? Estalviaríem diners, energia i molèsties? Crec que no.

No seria més intel·ligent disminuir la contaminació i disminuir la mortalitat i els costos sanitaris associats?
No seria més intel·ligent restringir l'ús del cotxe i donar espai a altres mitjans de transport?
No seria més intel·ligent potenciar la bicicleta? I reduir el sedentarisme, les despeses sanitàries, els embussos i el consum d'energia. I recuperar l'espai públic, el comerç de proximitat i el bon humor?

Primer sentit comú i sostenibilitat i després l'etiqueta d'smart ja vindrà sola.

2 comentaris:

Ernest ha dit...

A la ciutat de Sant Cugat del Vallès ja fa temps que parlen tot el dia de Smart City http://smartcity.santcugat.cat/?p=554
Ho expliquen per tot arreu menys al poble. Tothom parla d'un carrer que hi han llumetes però ningú sap que és exactament. Llavors l'Ajuntament guanya premis i mencions. Estaria bé que el tema de la bici urbana i la mobilitat sostenible hi fos present, igual que està present a les ciutats "Smarts" d'algun racó d'Europa o això si es contempla.
Curiosament el famós carrer Smart de Sant Cugat és on un dels carrils bici més transitats de la ciutat desapareix per tornar a néixer uns metres més enllà, superant per "art de màgia" la conflictiva rotonda.

Bici-Vici ha dit...

Veig que el carrer Smart no és tant Smart..

Gràcies per explicar-ho!