18.5.16

Orbea Katu

L'entrada al mercat de l'Orbea Katu l'any passat em va passar desapercebuda, però l'altre dia en vaig veure una pel carrer i vaig cercar informació. A primera vista, em recordava moltíssim a la Rabassa Nova i la veritat és que tenen moltes similituds, però com veureu, també tenen alguns detalls que em recorden les Brompton.

La Katu és una bicicleta urbana amb rodes de 20" i un quadre pensat per adaptar-se a qualsevol persona mitjançant una potència del manillar regulable. Hi ha 3 models que es diferencien en l'equipament i que varien entre els 359 i el 699 €. El model de la fotografia és el mes equipat i porta dinamo de boixa a la roda de davant i canvi intern de 3 velocitats a la roda de darrere. També porta una tanca de quadre, parafangs, cistella, un seient Brooks i suspensió a la tija del seient. Cal remarcar que la cistella davantera, va agafada al quadre (com les Brompton) i no al manillar, per tant, la càrrega no molesta ni domina el manillar. Com veieu, no li falta res. A més, hi ha algunes opcions més, com una cistella al darrere.
Aquest any, a més, s'ha incorporat un nou model elèctric, la Kata-E, de fet, hi ha diversos models amb equipaments similars als convencionals que tenen diverses coses en comú:
  • Motor al pedalier
  • Frens de disc
  • Canvi intern de 3 velocitats
Hi ha diversos motors i bateries disponibles segons el model i els preu varien entre els 2.300 i els 2.750 € aproximadament.

Conclusions

Personalment, aquesta bicicleta m'agrada per l'equipament urbà que porta. El canvi intern el trobo casi imprescindible i la dinamo de boixa és molt pràctica. La tanca de quadre ens permet lligar la bici fàcilment, però em pregunto si una bici urbana d'aquest nivell es pot lligar al carrer amb tranquil·litat i potser ara és quan toca fer la llista d'inconvenients, coses a millorar i observacions diverses:
  • Li falten més accessoris. A part de cistelles, també estaria bé tenir bosses amb algun mecanisme ràpid de treure i posar.
  • Alguns accessoris que s'afegeixen a cada model es paguen molt cars i em pregunto si no resulta més pràctic comprar-los i instal·lar-te'ls tu.
  • El fabricant no dóna pesos. És un factor a tenir en compte.
  • Potser un model amb canvi intern i sense dinamo de boixa podria ser una bona opció per rebaixar el preu.
  • No hi ha opció de porta-equipatges al darrere (només cistella) i la geometria de la bici no li deixa gaire espai.
  • La barra del quadre és força baixa i això facilita l'accés a la bici, però una barra més alta donaria més rigidesa al quadre i per tant més velocitat.
  • Dels models elèctrics també ens falta saber el pes i l'autonomia. I els preus són poc competitius tot i que estiguem parlant de motors al pedalier de marca Bosch.