He estat registrant diverses rutes urbanes amb GPS i també he agafat dades de curses de transport i amb tot això volia fer una petita radiografia de la velocitat real a que circulen les bicicletes i fer algunes reflexions sobre la política de mobilitat de Barcelona.
La velocitat mitjana de circulació segons el meu estudi està entre els 10 i els 16 km/h depenent del desnivell i de les aturades i frenades que calgui fer.
En baixades urbanes, en algun cas he arribat als 40 km/h, però en rutes planes la velocitat màxima es situa entre els 24 i els 34 km/h, però aquí és evident que això depèn de la forma física de cadascú i la bicicleta que es porti.
La bici no porta velocímetre si no te l'afegeixes, potser per això no ens queixem quan els carrers bici de Barcelona tenen una velocitat màxima de 30 km/h quan les bicicletes per ciutat rarament agafen aquesta velocitat si no hi ha baixada!
Per això, cal reflexionar sobre la convivència als carrers bici de Barcelona on actualment el límit de velocitat és 30 km/h:
En altres carrers de límit 50 km/h, la problemàtica és la mateixa i es pot veure agreujada per la diferència de velocitat.
Molts ciclistes no s'atreveixen a circular per la calçada i s'hi senten insegurs. En carrers 30, molts d'aquests ciclistes, no tindran una percepció diferent.
Sovint reivindico carrils bici de pujada quan el desnivell és important i l'amplada de la calçada limitada. Justament per aquestes diferències de velocitat.
Vegeu també aquest apunt en que parlava dels carrers 30 poc segurs: Carrers 30 poc segurs o que transmeten poca seguretat
I justament aquests dies, s'ha inaugurat un carril 30 a la Travessera de les Corts, una avinguda amb múltiples carrils i sense carril bus on s'ha situat el carril 30.
Per això, cal reflexionar sobre la convivència als carrers bici de Barcelona on actualment el límit de velocitat és 30 km/h:
- Si hi ha més d'un carril, els vehicles a motor doblaran la velocitat a les bicicletes i si fa pujada, probablement, la triplicaran.
- Els vehicles a motor tenen una expectativa de velocitat que es veu frustrada únicament per les bicicletes.
- Només en baixada, la convivència és fluïda.
En altres carrers de límit 50 km/h, la problemàtica és la mateixa i es pot veure agreujada per la diferència de velocitat.
Molts ciclistes no s'atreveixen a circular per la calçada i s'hi senten insegurs. En carrers 30, molts d'aquests ciclistes, no tindran una percepció diferent.
Sovint reivindico carrils bici de pujada quan el desnivell és important i l'amplada de la calçada limitada. Justament per aquestes diferències de velocitat.
Vegeu també aquest apunt en que parlava dels carrers 30 poc segurs: Carrers 30 poc segurs o que transmeten poca seguretat
I justament aquests dies, s'ha inaugurat un carril 30 a la Travessera de les Corts, una avinguda amb múltiples carrils i sense carril bus on s'ha situat el carril 30.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada