4.1.24

Circular Estació de Maçanet/Massanes - Sils - Brunyola - Anglès - Girona - Sils - Maçanet/Maçanes

Ruta circular que travessa la comarca de la Selva sortint de l'estació de Maçanet-Massanes i anant primer cap al nord de Sils fins a Brunyola i fins els afores d'Anglès on enllaça amb a la Via Verda Olot-Girona. Tornem per Girona i agafant la Via Verda del Pla del Gironès Sud per anar a Fornells, Riudellots i continuar pel camí de Sant Jaume pel terme de Caldes de Malavella per tornar a enllaçar amb Sils i desfer el camí de l'anada. És especialment interessant el tram Sils-Brunyola-Anglès perquè té un paisatge més feréstec que la resta de la ruta, té bones vistes i, a més, és una bona drecera per enllaçar amb la Via Verda Olot-Girona i així fer rutes de cicloturisme més llargues.

Itinerari: Maçanet-Massanes, Sils, Brunyola, enllaç amb la Via Verda, Girona, Fornells, Riudellots, Golf de Caldes de Malavella, Sils, Maçanet-Maçanes.

Distància i dificultat: 88 km i 900 m de desnivell positiu acumulat que podem reduir a 68 km +600 m si iniciem i acabem la ruta Sils i fem estrictament la part circular de la ruta. La major part de l'itinerari és sobre terra compactada en camins sense pràcticament trànsit, també hi ha alguns camins asfaltats. Travessem urbanitzacions, fem alguns metres de carretera en algun moment i potser el més estressant és creuar Girona.

Descripció:

Sortim de l'estació de Rodalies de Maçanet-Massanes (que està allunyada d'ambdós pobles) i agafem un camí de terra que s'enfila amb força per una serra entre boscos de pi i alzina. En menys de 2 km, arribarem a la urbanització Maçanet Residencial Parc que creuarem per l'avinguda de la Selva tenint a estones vistes de la comarca. Dins la urbanització farem un puja i baixa i després de la segona pujada ja agafarem el camí de Marata fins a la torre del mateix nom i on girarem a l'esquerra per deixar l'asfalt i retrobar la terra.

Baixarem fins a trobar la Sèquia de Sils que agafarem fins a Sils tot travessant l'estany de Sils i els seus Aiguamolls. Creuarem la via del tren i travessarem el nucli urbà per anar a buscar un camí paral·lel a la riera de Vallcanera. Creuarem la carretera GI-555 usant unes passeres i un tub per sota la carretera de manera que no caldrà trepitjar l'asfalt. Aquest és també el punt on retrobarem la ruta a la tornada. Continuarem remuntant la riera fins a trobar la carretera que va a Vallcanera, girarem a l'esquerra i en farem uns 40 metres per agafar una nova pista de terra a la dreta. Rodarem entre boscos i cases aïllades fins a una nova urbanització que travessarem per l'avinguda Farners. En arribar casi a la carretera C-63, girarem a la dreta i anirem fins als límits de la urbanització per evitar el trànsit. Un caminet i després una pista ens portaran fins a un túnel per sota l'eix transversal (C-25) i després acabarem travessant la carretera C-533 per agafar una nova pista de terra.

Deixarem algunes masies i n'evitarem una última per començar la pujada final cap a Brunyola tot seguint aproximadament la carena. Finalment, trobarem la carretera  GI-5334 que agafarem cap a la dreta i que ens durà en uns 400 metres de baixada al poble i castell de Brunyola.

Començarem la baixada per dins del poble per retrobar la carretera local que ens durà fins a Sant Martí Sapresa. Per dins el poble, podem fer un camí per evitar haver d'agafar un tram de la carretera C-63. Acabarem agafant el camí asfaltat de Sant Romà, però el deixarem aviat per agafar a l'esquerre una pista forestal cap Sant Pere Ses Tronques i després acabar sortint a un camí asfaltat que ens durà fins a enllaçar amb la Via Verda Olot-Girona. Estem als afores d'Anglès que ens queda a l'oest, però nosaltres anem cap a l'est, cap a Girona seguint la via verda.

Entrarem a Girona per la Devesa i creuarem la ciutat seguint el riu Onyar fins a la plaça dels Països Catalans on continuarem per l'avinguda Lluís Pericot per continuar per la Pujada de la Creu de Palau, segurament el tram més desagradable, perquè hem de compartir calçada amb els cotxes i fa pujada. Després comença la baixada i un cop travessada la C-65 ja ens incorporem a la nova Via Verda del Pla del Gironès Sud.

La baixada ens acompanyarà fins a retrobar el riu Onyar ja passat Fornells de la Selva. Continuarem per la Via Verda fins a la rotonda de la carretera C-25, aquí girarem a la dreta cap a Riudellots i poc després a l'esquerra per agafar el camí de la llera dreta de l'Onyar. Al cap d'un km anirem a buscar un pas sota les vies del tren d'una riera paral·lela i un km més endavant creuarem l'Onyar per deixar-lo definitivament.

Agafarem una carretera molt local fins a Franciac, després creuarem l'A2 per damunt i la C-25 per un túnel i per camins de terra i un paisatge agroforestal continuarem fins a trobar un camp de Golf que travessarem per un carrer asfaltat que travessa la seva urbanització i que finalment, convertit en camí de terra, travessa una zona de joc per continuar per una pista de terra. La pista ens portarà fins a l'autopista AP-7 que creuarem per un pas subterrani per continuar per una altra pista paral·lela a una riera. Continuarem fins a trobar el camí d'anada al creuar la carretera GI-555 per un pas en forma de tub per sota la carretera i aquí ens unim a la riera de la Vallcanera i desfem el camí fins a Sils i posteriorment fins a l'estació de Maçanet-Massanes.

Plànol i perfil altimètric:

Més informació:

Alternatives

• A Girona, per no fer la pujada a la zona de Montilivi, es pot agafar la Via Verda cap a Sant Feliu de Guíxols fins a Llambilles i després girar a l'oest per enllaçar amb la ruta original entre Fornells i Riudellots. És més distància, però menys desnivell.
  • Com us comentava al principi, si voleu fer la circular estricte, podeu començar a Sils hi us estalvieu almenys 20 km i uns 300 m de desnivell positiu.
  • El tram Girona - Sils - Maçanet és també un dels possibles itineraris entre Girona i Barcelona. Des de l'estació de Maçanet-Massanes podeu anar cap a Massanes i Hostalric seguint la ruta de la Tourdera.
  • El tram Sils-Brunyola-Anglès el vaig descobrir gràcies a aquesta ruta que planteja un itinerari totalment diferent.