18.1.09

Via Verda del Llobregat: Tram entre l'Hospitalet i Martorell

Tram de la Via Verda del Llobregat des del pont de la C-31 (Gran Via/Autovia de Castellefels) fins al pont del Diable de Martorell.

Última revisió: juliol de 2015

Distància: 25 km

Plànol de la ruta:

Mostra Via Verda del Llobregat: Tram l'Hospitalet - Martorell en un mapa més gran

Descripció de la ruta:

Iniciem aquesta ruta remuntant el riu pel seu marge esquerre (esquerre en el sentit de l'aigua!) des del pont de la C-31 (terme de l'Hospitalet), tot i que també ho podríem fer pel marge dret conegut amb el nom de camí del Sorral (terme del Prat). Un camí de terra compactada elevat ens permet veure a la dreta alguns edificis emblemàtics de Bellvitge i el riu a la nostra esquerra quan el frondós canyissar ens ho permet. Aviat passem per sota el pont de l'autopista C-32, a la nostra dreta ens acompanyen de prop dues vies de tren de mercaderies (la de FGC i la del tren d'Alta Velocitat) i més enllà, part del nus viari del Llobregat.

Més amunt ja veiem un nou pont que creua el riu, es tracta d'una passarel·la de formigó per a vianants i bicicletes que s'eleva des de Cornellà, travessa les carreteres i les vies de tren i creua el riu. La passarel·la també té un baixador al marge esquerre, per tant, si volem podrem pujar-hi per veure una bona panoràmica del riu i del parc agrari que s'estén a l'altra riba.

Continuant per la riba esquerra trobarem el pont del tren d'alta velocitat i després un pas inundable per creuar el riu. Immediatament després passarem per sota del pont entre Cornellà i Sant Boi (C-245) i un poc més amunt passarem per sota del pont dels FGC i en acostar-nos a les instal·lacions de la Potabilitzadora de Sant Joan Despí deixarem a mà esquerra un pas inundable que creua el riu.

Sant Boi
Continuarem remuntant el riu deixant la Potabilitzadora a mà dreta fins a superar-la i després passarem altre cop per sota del pont del tren d'Alta Velocitat. Seguirem per una sector amb molts horts i deixant molts camins a mà dreta.

Arribarem a una zona de pícnic i després passarem per sota dels ponts de l'A-2 i l'AP-2. Continuarem un tros més fins a un nou pont que és el comunica Sant Feliu amb Sant Vicenç dels Horts (portem uns 11 Km). Noteu que des de la Potabilitzadora de Sant Joan Despí fins aquí també hi ha un camí paral·lel a la nostra dreta una mica més allunyat del riu.

Passat aquest pont podrem triar entre anar paral·lels al riu o a l'autopista. Potser és bona idea fer aquest tram prop de l'autopista perquè així tindrem millor visió dels aiguamolls de Molins de Rei i llavors podem girar a l'esquerra per retrobar el camí que transcorre més pròxim al riu. A 2 km del primer pont en trobarem un altre, és el que connecta Molins de Rei, l'AP-2 i l'A-2 amb la N-340.
Vista des d'un mirador al terme de Sant Joan Despí

Continuarem remuntant el riu i creuarem la riera de Rubí per arribar a l'altura de Sant Andreu de la Barca (uns 5 km). Trobarem una passarel·la que creua el riu des del nucli d'aquesta població i a la dreta ens quedarà un polígon industrial del qual en destaca una fabrica d'acer.

Seguint el camí riu amunt passarem per sota d'una nova passarel·la i després per sota de l'autopista AP-2 i anirem abandonant l'ambient industrial per trobar un gran meandre del riu que encara conserva vestigis de l'antiga vegetació de ribera. Resseguirem el riu girant cap a l'esquerra i quan ens acostem a l'estret de Martorell començarem a pujar i allunyar-nos del riu. Després baixarem per continuar paral·lels a l'autopista. Farem una última pujada i baixada que ens durà a l'estació de FGC de Martorell-Vila just al costat del pont del Diable (uns 5 km des de Sant Andreu de la Barca i uns 25 km des de l'Hospitalet).

Altres:

• Si voleu anar per la riba contrària, el camí està tallat per obres sota del pont de la C-245 entre Sant Boi i Cornellà, podeu utilitzar 2 passos inundables per passar aquest tram. I de Sant Andreu de la Barca fins a Martorell haureu d'anar pel marge esquerre.
  • Hi ha trams que després de pluges poden estar molt fangosos o que són zones inundables. En cas que el riu vagi molt crescut, els passos inundables no seran practicables i el pas per la riera de Rubí pot estar també tallat. Llavors, pot ser més pràctic anar pel marge dret.
  • Tingueu en compte que és un zona canviant (obres) i que el traçat pot variar lleugerament i que en alguns trams hi ha dos camins paral·lels possibles.
  • El traçat de la ruta no està fet amb GPS.
Més informació:

Anònim ha dit...

Quan arribem a veure a la nostra esquerra l'estació de FGC de Martorell-Vila podem optar per la ruta marcada aquí o be creuar l'estació per un pas subterrani (pots anar a sobre de la bici) que evita tota la volta i ens porta gairebé directes al pont del Diable.

gervilla ha dit...

Hola que tal,
Es una ruta que, desde sant andreu de la barca, suelo hacer con frecuencia, si quereis mas datos sobre esta aqui os dejo un enlace dónde podreís ver alguna foto y video de la playa del prat. Un saludo.

der K ha dit...

Molt interessant. Fa cosa d'un mes vaig estar al pont del Diable i vaig veure les indicacions del carril bici cap a Barcelona. Des de llavors he fet sortides d'exploració i abans de ahir finalment vaig realitzar la ruta. Des de Sant Vicenç de Castellet passant per Castellbell, Monistrol, l'Aeri, la Puda, Esparraguera, Abrera, el Pont del Diable i pel riu fins a Cornellà des d'on vaig tornar amb tren. Em va agradar molt exepte el tram des de la colonia Sedó (a Esparraguera) per la C-1414 i el tram fins a Abrera on havia molt transit i on crec que em vaig perdre una mica. Estic segur que per allà es pot trobar solucions més elegants. (Potser passant per Olesa?)
Apa, bona ruta!

tineon ha dit...

der K, al wikiloc vaig penjar l'anternativa al tram que dius.