També anomenat Camí Verd del Llobregat o via blava del Llobregat. Ressenya des del pont del Diable de Martorell fins al mar prop de la desembocadura. Revisat: juny de 2024
Distància: 30 km
Descripció de la ruta:
km 0. Sortim des de sota de l'arc Romà del pont del Diable (cantó est) i passem per un túnel per trobar els indicadors (i pedra que posa Via Augusta) que ens fan tombar a la dreta. Descendim entre marges moderns de pedra fins al costat del riu i anem girant fins a passar per sota del pont de l'autopista AP7 un parell de vegades. Continuem pel llarg meandre de Ca n'Albareda (a l'altra costat del riu hi ha unes basses i una zona d'horts).
km 3. Deixem a mà esquerra el camí que va a l'estació de Renfe de Castellbisbal (200 m) i al poble (1,8 km).
Tornem a passar per sota de l'AP7 i fent un gir anem a buscar el riu. Passem per una àrea de pícnic on s'inicia la rampa que dóna accés a una passarel·la blava que creua el riu (km 3,7). Continuem i avancem entre un complex industrial (cantó esquerre) i el nucli de Sant Andreu de la Barca (cantó dret) que queda a l'altra banda del riu. Deixem a la dreta una passera de color groc (vegeu foto) que ens portaria cal al centre de Sant Andreu de la Barca (km 6).
km 8. Ens allunyem una mica del Llobregat per una zona mig en obres per creuar la riera de Rubí per un pas ple de còdols. Continuem en direcció a una torre d'aigua (visites concertades) on haurem de descendir un talús per continuar. Si no us acosteu massa a la torre i aneu atents, a la vostra dreta neix un camí estret que descendeix el talús. Continuarem al nivell del riu uns 150 m fins que a l'esquerra hi ha una pressa i llavors ens allunyem del riu i guanyem una mica d'altura. Aquest tram ha quedat malmès alguns cops amb les pluges i riuades i en certes ocasions hi podeu trobar sorra o fang.
km 9,5. Continuem fins a creuar el pont del tren d'alta velocitat. Trobem un trencall cap al Papiol (1,2 km) i continuem cap al mar deixant un antic molí paperer a mà esquerra.
km 11,1. Trobem un trencall cap al centre de Molins de Rei
km 13. A mà esquerra ens queden els Aiguamolls de Molins de Rei
km 14. Passem per sota del pont que comunica Molins de Rei i Sant Feliu amb Sant Vicenç dels Horts i a mà dreta unes rampes ens permetrien baixar fins a un pas inundable per creuar el riu (vegeu foto), nosaltres continuem per la riba esquerra.
km 14,3. Una passarel·la (vegeu foto) ens permet creuar el torrent del Terme (prolongació del carrer Comerç de Sant Feliu de Llobregat).
km 15. Creuem la riera de la Salut que ens passa una mica desapercebuda. Remuntant-la i creuant l'autopista per sota podem arribar al centre de Sant Feliu de Llobregat. Nosaltres continuem descendint el riu i passem per sota dels viaductes de l'autovia A-2 (km 15,5).
km 16,8. Deixem a mà esquerra una àrea de pícnic amb una torre d'aguait i travessem per un pontet un canal que desguassa al riu (vegeu foto). Pedalem amb terrenys cultivats a mà esquerra i passem per sota de les vies del tren d'alta velocitat (km 17,5), agafem el camí de la dreta paral·lel al riu.
km 18,4. Arribem a la Potabilitzadora de Sant Joan Despí. Continuem i agafem el camí de la dreta que descendeix i deixem a mà dreta el camí que ens porta al pas inundable (km 18,6) que ens permetria creuar cap a Sant Boi. Continuem i de seguida agafem un nou camí que baixa cap a la dreta. Creuem el pont dels FGC i amb el centre de Sant Boi a la dreta anem resseguint el meandre per passar per sota de la carretera C-235 (km 19,3). En aquesta carretera, s'hi ha de construir un pas per a bicis i vianants que substitueixi un pas inundable que trobarem a continuació i que quan plou queda impracticable.
km 19.6. Continuem pel camí de la mota (camí alçat) i creuem altre cop les vies del tren d'alta velocitat. Continuem descendint i se'ns acostaran les vies d'un ramal de mercaderies dels FGC que va al port. Trobarem un pont metàl·lic (km 20) que és l'antic accés al riu des de Cornellà. Continuarem i un ramal de mercaderies del tren d'alta velocitat transcorrerà paral·lel a les vies dels FGC.
km 20,9. Passarem per sota de la passarel·la de Cornellà que ens permet creuar el riu o anar al centre de la ciutat. Continuem descendint el riu i deixem a l'esquerra l'estadi de l'Espanyol i el Centre Comercial Splau, tots dos a cavall dels termes de Cornellà i el Prat, un vestigi dels meandres del riu que feia de frontera entre termes. Ara el riu, encaixonat, va més recte i permet que hi circulin nombroses infraestructures com l'autovia A-2 i les vies de tren que ens acompanyen a mà esquerra.
km 22,8. Passem per sota de l'autopista C-32. A mà esquerra ens apropem als hospitals de Bellvitge i els edificis de la Gran Via, a mà dreta el centre del Prat queda encara llunyà i predominen les zones agràries.
km 23,8. Arribem a l'autovia C-31 i el camí del marge esquerra finalitza. A mà esquerra podem anar cap a l'Hospitalet (barri de Bellvitge) i si cal continuar cap a la Gran Via hospitalenca i barcelonina. Nosaltres continuem el descens pel marge dret creuant el riu pel nou pas ampliat per a bicicletes i vianants. Un cop al marge dret passem per sota el propi pont per poder continuar.
km 24,4. Passem per sota el pont del tren. Podem escollir entre un camí pavimentat inundable al costat del riu o un camí elevat. Si hem triat l'elevat, trobem un desviament que ens permet anar al Centre del Prat.
km 25. El camí elevat passa per una zona d'esbarjo amb fonts d'aigua, taules i bancs. A la dreta, ens queden diverses instal·lacions esportives. Si anem pel camí de baix, arribem a la zona més inundable que pot tenir restes de fang.
km 25,3. Una nova rampa ens permet descendir del camí de dalt, unir-nos al de baix i passar per sota del pont de Mercabarna (km 25,4).
km 26,2. Passem per sota del pont de Nelson Mandela. Aquest té carril bici en ambdós costats i ens permet connectar amb el polígon pratenc. Continuarem el descens i agafarem un camí paral·lel a la nostra dreta perquè el nostre camí queda tallat per la tanca que delimita els Espais Natural del Riu Llobregat. Continuarem sense veure el riu i allunyant-nos-en lleugerament.
km 27,3. Trobem l'entrada dels Espai Naturals del Riu. L'accés només es pot fer a peu i l'horari és limitat, però com a mínim, podem aparcar la bici i arribar-nos a una torre-mirador propera. Continuarem cap al mar en bici pel camí que continua recorrent la tanca delimitadora dels espais protegits (Itinerari 3). Aquest camí també té un accés limitat, però es pot fer en bici.
km 28,2. Trobem un aguait, el mirador de cal Tet que ens permet veure part de l'estany del mateix nom. A continuació trobem una cruïlla (km 28,4) on se'ns uneix un camí i on trobem un pont que ens connecta amb un camí paral·lel. Continuem cap al mar fins que ambdós camins es tornen a connectar amb un nou pont (km 29,2).
km 29,3. Girant cap a l'esquerra continuem fins al mirador de la Bunyola on ja podem veure el mar. Des de dalt del mirador en direcció est veurem la platja de l'Arana i la desembocadura del riu Llobregat (vegeu foto). Un cop aquí, és interessant tornar uns metres enrere i continuar resseguint la costa cap al sud per veure dos edificis recuperats com aguait.
km 29,6. La Caserna de Carrabiners és l'edifici que allotjava aquest cos de vigilància costanera. Només en resten les parets i el terra. Les finestres serveixen d'aguait.
km 30. El Semàfor és un antiga torre de telègraf òptic que també va ser l'allotjament dels oficials del cos de Carrabiners. Ara, unes passeres de fusta ens permeten pujar-hi i tenir bones vistes de l'estany de la Magarola i la torre de la Ricarda (vegeu fotografies).
Si encara us queden forces o si teniu ganes de platja, us podeu acostar a la platja del Prat. Vegeu totes les alternatives que us proposo i mireu el mapa-guia amb un munt d'informació addiconal.
Més informació i alternatives:
Accés en transport públic:
Distància: 30 km
Descripció de la ruta:
km 0. Sortim des de sota de l'arc Romà del pont del Diable (cantó est) i passem per un túnel per trobar els indicadors (i pedra que posa Via Augusta) que ens fan tombar a la dreta. Descendim entre marges moderns de pedra fins al costat del riu i anem girant fins a passar per sota del pont de l'autopista AP7 un parell de vegades. Continuem pel llarg meandre de Ca n'Albareda (a l'altra costat del riu hi ha unes basses i una zona d'horts).
Meandre de Ca n'Albareda |
Tornem a passar per sota de l'AP7 i fent un gir anem a buscar el riu. Passem per una àrea de pícnic on s'inicia la rampa que dóna accés a una passarel·la blava que creua el riu (km 3,7). Continuem i avancem entre un complex industrial (cantó esquerre) i el nucli de Sant Andreu de la Barca (cantó dret) que queda a l'altra banda del riu. Deixem a la dreta una passera de color groc (vegeu foto) que ens portaria cal al centre de Sant Andreu de la Barca (km 6).
km 8. Ens allunyem una mica del Llobregat per una zona mig en obres per creuar la riera de Rubí per un pas ple de còdols. Continuem en direcció a una torre d'aigua (visites concertades) on haurem de descendir un talús per continuar. Si no us acosteu massa a la torre i aneu atents, a la vostra dreta neix un camí estret que descendeix el talús. Continuarem al nivell del riu uns 150 m fins que a l'esquerra hi ha una pressa i llavors ens allunyem del riu i guanyem una mica d'altura. Aquest tram ha quedat malmès alguns cops amb les pluges i riuades i en certes ocasions hi podeu trobar sorra o fang.
Havent creuat la riera de Rubí |
km 9,5. Continuem fins a creuar el pont del tren d'alta velocitat. Trobem un trencall cap al Papiol (1,2 km) i continuem cap al mar deixant un antic molí paperer a mà esquerra.
El Papiol i el Molí de Can Capdevila |
km 11,1. Trobem un trencall cap al centre de Molins de Rei
km 13. A mà esquerra ens queden els Aiguamolls de Molins de Rei
Pas inundable entre Molins de Rei i Sant Vicenç dels Horts |
km 14,3. Una passarel·la (vegeu foto) ens permet creuar el torrent del Terme (prolongació del carrer Comerç de Sant Feliu de Llobregat).
km 15. Creuem la riera de la Salut que ens passa una mica desapercebuda. Remuntant-la i creuant l'autopista per sota podem arribar al centre de Sant Feliu de Llobregat. Nosaltres continuem descendint el riu i passem per sota dels viaductes de l'autovia A-2 (km 15,5).
Vista des d'un mirador al terme de Sant Joan Despí |
km 16,8. Deixem a mà esquerra una àrea de pícnic amb una torre d'aguait i travessem per un pontet un canal que desguassa al riu (vegeu foto). Pedalem amb terrenys cultivats a mà esquerra i passem per sota de les vies del tren d'alta velocitat (km 17,5), agafem el camí de la dreta paral·lel al riu.
km 18,4. Arribem a la Potabilitzadora de Sant Joan Despí. Continuem i agafem el camí de la dreta que descendeix i deixem a mà dreta el camí que ens porta al pas inundable (km 18,6) que ens permetria creuar cap a Sant Boi. Continuem i de seguida agafem un nou camí que baixa cap a la dreta. Creuem el pont dels FGC i amb el centre de Sant Boi a la dreta anem resseguint el meandre per passar per sota de la carretera C-235 (km 19,3). En aquesta carretera, s'hi ha de construir un pas per a bicis i vianants que substitueixi un pas inundable que trobarem a continuació i que quan plou queda impracticable.
Prop de Sant Boi |
km 19.6. Continuem pel camí de la mota (camí alçat) i creuem altre cop les vies del tren d'alta velocitat. Continuem descendint i se'ns acostaran les vies d'un ramal de mercaderies dels FGC que va al port. Trobarem un pont metàl·lic (km 20) que és l'antic accés al riu des de Cornellà. Continuarem i un ramal de mercaderies del tren d'alta velocitat transcorrerà paral·lel a les vies dels FGC.
km 20,9. Passarem per sota de la passarel·la de Cornellà que ens permet creuar el riu o anar al centre de la ciutat. Continuem descendint el riu i deixem a l'esquerra l'estadi de l'Espanyol i el Centre Comercial Splau, tots dos a cavall dels termes de Cornellà i el Prat, un vestigi dels meandres del riu que feia de frontera entre termes. Ara el riu, encaixonat, va més recte i permet que hi circulin nombroses infraestructures com l'autovia A-2 i les vies de tren que ens acompanyen a mà esquerra.
km 22,8. Passem per sota de l'autopista C-32. A mà esquerra ens apropem als hospitals de Bellvitge i els edificis de la Gran Via, a mà dreta el centre del Prat queda encara llunyà i predominen les zones agràries.
km 23,8. Arribem a l'autovia C-31 i el camí del marge esquerra finalitza. A mà esquerra podem anar cap a l'Hospitalet (barri de Bellvitge) i si cal continuar cap a la Gran Via hospitalenca i barcelonina. Nosaltres continuem el descens pel marge dret creuant el riu pel nou pas ampliat per a bicicletes i vianants. Un cop al marge dret passem per sota el propi pont per poder continuar.
km 24,4. Passem per sota el pont del tren. Podem escollir entre un camí pavimentat inundable al costat del riu o un camí elevat. Si hem triat l'elevat, trobem un desviament que ens permet anar al Centre del Prat.
km 25. El camí elevat passa per una zona d'esbarjo amb fonts d'aigua, taules i bancs. A la dreta, ens queden diverses instal·lacions esportives. Si anem pel camí de baix, arribem a la zona més inundable que pot tenir restes de fang.
km 25,3. Una nova rampa ens permet descendir del camí de dalt, unir-nos al de baix i passar per sota del pont de Mercabarna (km 25,4).
km 26,2. Passem per sota del pont de Nelson Mandela. Aquest té carril bici en ambdós costats i ens permet connectar amb el polígon pratenc. Continuarem el descens i agafarem un camí paral·lel a la nostra dreta perquè el nostre camí queda tallat per la tanca que delimita els Espais Natural del Riu Llobregat. Continuarem sense veure el riu i allunyant-nos-en lleugerament.
km 27,3. Trobem l'entrada dels Espai Naturals del Riu. L'accés només es pot fer a peu i l'horari és limitat, però com a mínim, podem aparcar la bici i arribar-nos a una torre-mirador propera. Continuarem cap al mar en bici pel camí que continua recorrent la tanca delimitadora dels espais protegits (Itinerari 3). Aquest camí també té un accés limitat, però es pot fer en bici.
km 28,2. Trobem un aguait, el mirador de cal Tet que ens permet veure part de l'estany del mateix nom. A continuació trobem una cruïlla (km 28,4) on se'ns uneix un camí i on trobem un pont que ens connecta amb un camí paral·lel. Continuem cap al mar fins que ambdós camins es tornen a connectar amb un nou pont (km 29,2).
km 29,3. Girant cap a l'esquerra continuem fins al mirador de la Bunyola on ja podem veure el mar. Des de dalt del mirador en direcció est veurem la platja de l'Arana i la desembocadura del riu Llobregat (vegeu foto). Un cop aquí, és interessant tornar uns metres enrere i continuar resseguint la costa cap al sud per veure dos edificis recuperats com aguait.
El mirador de la Bunyola des de la desembocadura (accés a peu) |
Del Semàfor cap a la Ricarda |
km 29,6. La Caserna de Carrabiners és l'edifici que allotjava aquest cos de vigilància costanera. Només en resten les parets i el terra. Les finestres serveixen d'aguait.
km 30. El Semàfor és un antiga torre de telègraf òptic que també va ser l'allotjament dels oficials del cos de Carrabiners. Ara, unes passeres de fusta ens permeten pujar-hi i tenir bones vistes de l'estany de la Magarola i la torre de la Ricarda (vegeu fotografies).
Si encara us queden forces o si teniu ganes de platja, us podeu acostar a la platja del Prat. Vegeu totes les alternatives que us proposo i mireu el mapa-guia amb un munt d'informació addiconal.
Edifici del Semàfor |
Més informació i alternatives:
- Track a Wikiloc i mapa amb punts addicionals i molta informació geolocalitzada.
- Vegeu aquest apunt amb més informació sobre accesos, trams transitables, etc.
- Si continueu cap a la platja del Prat, podeu seguir part d'aquesta ruta: Mapa i track de plaça Espanya a la platja del Prat i també a wikiloc, són 20 km d'anada i uns 36 d'anada i tornada.
- El marge dret és transitable des de Sant Andreu de la Barca fins al mar.
- Hi ha trams que després de les pluges poden estar molt fangosos o que són zones inundables. En cas que el riu vagi molt crescut, els passos inundables no seran practicables i el pas per la riera de Rubí pot estar també tallat. Llavors, pot ser més pràctic anar pel marge dret, tot i que també hi trobarem dificultat i afluents que caldrà travessar.
- Tingueu en compte que és un zona canviant (obres, regeneració de la vegetació, inundacions, etc.) i que el traçat pot variar lleugerament i que en alguns trams hi ha dos camins paral·lels possibles.
- La ruta en vermell del mapa de baix de tot correspon al carril bici de la platja. Les línies taronges són els enllaços entre ambdues rutes. Entre el camí del riu i el carril bici de la platja hi ha diversos camins agrícoles que també són força interessants.
- Espais Naturals del Riu, Ajuntament del Prat
- Aquest vídeo il·lustra la ruta en els minuts 0:50-1:53.
- Des dels aiguamolls de Molins de Rei fins a Sant Andreu de la Barca: article amb fotos dels aiguamolls i de la seva fauna.
Accés en transport públic:
- L'estació de FGC de Martorell Vila - Castellbisbal queda a pocs metres del pont del Diable. Cal sortir pel cantó del riu i dirigir-se cap al pont travessant la carretera o bé seguint per la mateixa vorera on ens trobem.
- Podeu tornar agafant el tren de Rodalies a l'estació del Prat o el metro en alguna de les 3 estacions de la L9 que hi ha al Prat.
En verd el camí del riu, en vermell el de la platja del Prat i en taronja els enllaços entre ambdós. |
7 comentaris:
Quan arribem a veure a la nostra esquerra l'estació de FGC de Martorell-Vila podem optar per la ruta marcada aquí o be creuar l'estació per un pas subterrani (pots anar a sobre de la bici) que evita tota la volta i ens porta gairebé directes al pont del Diable.
Hola que tal,
Es una ruta que, desde sant andreu de la barca, suelo hacer con frecuencia, si quereis mas datos sobre esta aqui os dejo un enlace dónde podreís ver alguna foto y video de la playa del prat. Un saludo.
http://subiendopinones.webcindario.com/TRACKS.html
Molt interessant. Fa cosa d'un mes vaig estar al pont del Diable i vaig veure les indicacions del carril bici cap a Barcelona. Des de llavors he fet sortides d'exploració i abans de ahir finalment vaig realitzar la ruta. Des de Sant Vicenç de Castellet passant per Castellbell, Monistrol, l'Aeri, la Puda, Esparraguera, Abrera, el Pont del Diable i pel riu fins a Cornellà des d'on vaig tornar amb tren. Em va agradar molt exepte el tram des de la colonia Sedó (a Esparraguera) per la C-1414 i el tram fins a Abrera on havia molt transit i on crec que em vaig perdre una mica. Estic segur que per allà es pot trobar solucions més elegants. (Potser passant per Olesa?)
Apa, bona ruta!
der K, al wikiloc vaig penjar l'anternativa al tram que dius.
http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=1783874
Desitjo que ho passeu molt be.
Jo estic molt desentrenada.
A més,desde la mort de la Maribel,
m'està costant recuperar-me.
Passeu-s'ho be. Si feu alguna trobada per Barcelona m'ho digueu.
Penso que la Nati em va dir que a vegades aneu a un Bar on deixen entrar bicicletes i preneu alguna cosa.............
Petons a tothom. Núria
Hola, teniu el track desde sant vicenç al mar? Gràcies
Si vens des de Sant Vicenç, vas fins al riu (crec que pel carrer Àngel Guimerà) i pots descendir sense pèrdua pel marge dret fins a trobar la ruta a la C-31, però sinó pots canviar de costat (el camí està en general millor) al pas inundable que creua just sota el viaducte de Sant Vicenç i t'uneixes a la ruta que ressenyo.
Aquí tens el track:
https://ca.wikiloc.com/rutes-cicloturisme/de-martorell-al-mar-seguint-la-via-verda-del-llobregat-25324069
Publica un comentari a l'entrada