16.1.15

Com estem i que podem esperar pel 2015

Toca fer un mica de balanç de com està la mobilitat en bicicleta a Catalunya i que podem esperar de l'any que comença. Aquest 2015, vindrà marcat per les eleccions municipals del maig i les altres dues que vindran a continuació. Molts Ajuntaments i altres institucions es reserven certes obres significatives pel final del mandat ja sigui per electoralisme o perquè hi ha projectes que triguen en poder-se portar a terme. Altres projectes, surten cíclicament cada 4 anys, s'anuncien, però no tenen pressupost o projectes executius a darrere.

Portem un anys de crisi econòmica que ha fet que la inversió pública hagi disminuït de forma important i això ha tingut un impacte molt gran en inversions d'urbanisme, i en concret, en les relacionades amb la bicicleta. Tot i així, la mobilitat en bici s'ha vist incrementada a les ciutats pel seu baix cost i pel mateix motius a nivell d'oci i esport. En definitiva, hi ha més mobilitat en bicicleta que mai.

A nivell d'urbanisme, ja he dit moltes vegades que el pas definitius que ens queda és millorar les infraestructures ciclistes i donar prioritat a la bici. I en això, continuem suspenent any rere any. A Barcelona, es continuen fent carrils bici estrets, es posa en dubte la necessitat de la segregació i la senyalització i les connexions entre itineraris són molt deficients. A tot això, se li suma el fet de que no hi ha intenció política de donar prioritat a la bici i es continua primant la moto o el cotxe. Ni zones d'aturada avançada per bicicletes, ni semàfors amb verd avançat per bicis, ni itineraris més rectes i curts, ni ona verda semafòrica adaptada a la bici, etc.

El nivells de contaminació, tot i la crisi, no han baixat i continuen lluny dels nivells acceptables per la salut. L'administració continua mirant cap a un altre cantó com si no pogués fer res i no fa res. Escoles, llars de jubilats, hospitals i centres esportius continuen al costat de carreteres i carrers transitats i no passa res.

A nivell d'inversions, ens continuen venent la moto amb el cotxe elèctric i les smart cities, enlloc d'invertir en la bicicleta amb una efectivitat molt més contrastada. Es continua subvencionant la indústria de l'automòbil, la compra de vehicles contaminants i carreteres "imprescindibles" i no tant sols s'oblida la bici, sinó que sovint les noves infraestructures tallen camins rurals i dificulten el pas d'altres mitjans de transport.

Pel 2015, tots aquests aspectes no tenen millor perspectiva, però tot i la baixada temporal del preu dels carburants, no crec que l'ús de la bici decaigui. Hi ha una inèrcia a favor de la bici, a favor de la lògica, que no crec que es pugui capgirar.

També vull afegir que trobo desencertat culpar el vianants dels problemes de la bici a Barcelona. L'incivisme no és d'un mitjà de transport o un altre, tots anem a peu i llavors tots som vianants incívics també, quan anem a peu o quan anem en qualsevol altre mitjà. Falta canviar la nostra cultura com a societat i també falta un urbanisme que doni espai i prioritat als mitjans més sostenibles com són caminar i anar en bici.

Finalment, voldria comentar alguns projectes (segur que me'n deixo):
  • Castelldefels: ampliació del passeig marítim fins al terme de les botigues de Sitges. El nou tram de 5 km no queda clar si tindrà carril bici separat o serà com tota la resta del passeig on hi ha "convivència". Recordeu que el govern actual va eliminar un bon tram de carril bici per recuperar una carril de circulació de cotxes.
  • Gavà: s'està reformant part de l'avinguda entre el centre i la platja en el tram industrial (entre Renfe i C-32), però de moment només s'arreglen els extrems i després es farà la part central.
  • Esplugues - Diagonal: en els últims mesos s'ha parlat d'aquesta connexió interurbana que hauria d'ajudar a connectar la Diagonal amb diversos municipis. Per una banda, hi ha la construcció d'un carril bici que connectaria amb l'Av. dels Països Catalans (Ronda Verda), però no sé terminis i crec que no s'ha de confondre amb el possible soterrament (o enfonsament) de la B-23 a mig/llarg termini.
  • Ronda Verda: encara li quedarien moltes millores, però a Collserola, per donar-li bona continuïtat, estem encara pendents de la construcció d'un pont a la carretera de l'arrabassada i també d'un voral amb carril bici. No sé terminis.
  • Reforma de la C-245 entre Castelldefels i Cornellà: és un del projectes que tindria un impacte important en la mobilitat del Baix Llobregat Sud perquè proporcionaria carrils bus i bici entre 5 municipis directament i a bastants més indirectament. Fa temps que no se'n sap res, però en canvi es fan Outlets a Viladecans o es va parlar de fer un Eurovegas sense tenir en compte la mobilitat que generen aquests projectes.
  • Bicing elèctric i impuls de la bicicleta elèctrica: està a l'ordre del dia per la promoció institucional. Caldrà veure'n l'evolució. En vaig fer alguns comentaris aquí.
  • Barcelona: ja en el seu moment vaig dir que el Pla de Foment de la Bicicleta no era suficient (aquí i aquí) i vaig analitzar 5 zones de la ciutat. Acabant la legislatura, les previsions es compleixen. Tenim més carrils bici, però no els suficient i com deia abans la qualitat i la prioritat són temes pendents. 
  • Connexions metropolitanes: n'he comentat algunes, però en falten moltes més, penso en el Vallès o en el Maresme, entre d'altres.
  • Cicloturisme: va en augment per l'augment del turisme estranger i l'augment de la bicicleta d'oci. Tot i que calen inversions, l'exemple de Pirinexus, s'hauria de tenir en compte. Hi ha molts camins rurals que ben senyalitzats poden ser el primer pas per crear una infraestructura cicloturista, un punt d'atracció de ciclistes o una infraestructura de comunicació local.
Tot i el to poc optimista d'aquest article. Vull fer èmfasi en que anem endavant a poc a poc, però endavant. Si som crítics, constructius i sabem com pressionar, els ciutadans podem aconseguir canvis.




2 comentaris:

Eduard Puig ha dit...

A Girona pel que sembla tindrem avenços aquest any. Aprofitaran la part inferior del viaducte del tren (actualment aparcaments que es reordenaran sense eliminar-se) per fer un carril bici còmode per anar de l'estació de tren al centre, a més de diversos carrils bici en calçada en altres zones de la ciutat.

Bici-Vici ha dit...

Gràcies Eduard. He anant seguint notícies en premsa sobre alguns d'aquests carrils bici. Espero que els dissenys siguin satisfactoris pels ciclistes!