10.6.22

Manlleu - La Garriga: d'Osona al Vallès pel Congost

La plana de Vic ofereix una àmplia trama de camins ideal per anar en bicicleta i fer cicloturisme tranquil, molts d'aquest camins els trobareu al mapa de la xarxa Cyclocat. Qui vulgui més canya, només ha de continuar cap a les muntanyes que envolten la comarca. De fet, l'itinerari clàssic ciclista per anar cap al Vallès amb poc asfalt podríem dir que és creuar el Montseny seguint el Meridià Verd amb BTT (Collformic, la Calma, Vallforners, Cànoves, etc.). Nosaltres vam triar de passar pel Congost, el riu i l'estret que es forma entre el Montseny i els Cingles de Bertí. La xarxa Cyclocat ja marca aquest camins amb colors que avisen que no compleixen els requisits de seguretat o dificultat que demana la xarxa.

Així doncs, en aquesta ressenya hi ha 2 trams molt diferenciats, el de la plana de Vic fins a Sant Martí de Centelles que és planer i apte per a qualsevol bicicleta i la resta que requereix BTT i baixar de la bici en alguns punts.

Itinerari: Manlleu (estació de tren), Vic, Sant Miquel de Balenyà, Centelles, Sant Martí de Centelles, el Figaró i la Garriga.

Distància i dificultat: 57 km i 600 m de desnivell positiu que s'acumula sobretot a la segona part. Fàcil fins a Sant Martí de Centelles / Aiguafreda (camins de terra i carreteres secundàries) i més difícil a la segona part (més desnivell, 1 km de fortes baixades descompostes i camí estret i no del tot ciclable al camí fluvial Figaró - la Garriga).

Accés: ideal per combinar amb el tren, sortim de l'estació de Manlleu i anem passant per casi totes les estacions de la línia R2 de Rodalies per tant podem fer moltes combinacions.

Descripció:

Sortim de l'estació de Manlleu en direcció sud per un camí paral·lel a les vies del tren i que ens baixarà fins al passeig fluvial del Ter. Continuem paral·lels al riu a uns 200 metres d'un pont. Com que volem creuar el pont per damunt i no per sota, girarem a l'esquerra i després a la dreta per creuar-lo. Un cop a l'altra banda del Ter, girarem a la dreta a la rotonda seguint la carretera, però als pocs metres girarem a la dreta altre cop per anar a trobar una camí més aviat estret que passa entre les cases i el riu. Sortirem a un camí asfaltat i girarem a la dreta cap al camí de la Comella de Palau. El camí combina asfalt i terra i ens farà creuar la via del tren. Un cop a la Comella de Palau (masia d'estil barroc dins el terme de Gurb), girarem a la dreta.

Al cap de poca estona, creuarem la carretera C-17 i anirem recte a la rotonda i després d'uns metres agafarem una pista de terra a mà esquerra. Anirem cap al sud-oest i poc a poc girant cap al sud. Tindrem bones vistes de la plana de Vic i el camí de terra desembocarà a una carretera just al costat d'un complex esportiu de Gurb. Descendirem la carretera uns metres i al passar per davant de les antigues escoles, podrem continuar per un carril bici que ens encaminarà cap al lateral de l'autovia C-17. Continuarem pel lateral fins a trobar un túnel per creuar l'autovia i entrar als primers nuclis de Vic. Aquí potser millor ajudar-nos del GPS per vorejar un barri residencial i creuar la zona esportiva fins a un Alberg per acabar creuant les vies del tren i arribant a l'estació de Vic per carrils bici a les voreres.

Continuarem paral·lels a les vies del tren per carrils bici i voreres compartides i deixarem les vies per anar a l'esquerra i creuar una rotonda, a la següent girarem a la dreta. Creuarem una barriada girant a l'esquerra i després a la dreta per agafar una camí asfaltat cap al nucli del Gurri. Passarem prop de les vies del tren, però ens mantindrem tota l'estona al cantó est. Tampoc passarem per sota de les vies del tren i continuarem fins a creuar la carretera de Taradell i continuar pel nucli residencial del Gurri. Continuarem cap al sud i finalment creuarem les vies del tren per sota cap a l'oest. Farem una mica de ziga-zaga on el GPS ens ajudarà a arribar i travessar Sant Miquel de Balenyà.

Continuarem cap al sud paral·lels a les vies del tren, aquest cop al cantó oest. En arribar a un polígon industrial dels Hostalets de Balenyà anirem a la dreta i després a l'esquerra per sortir a una carretera. L'agafarem girant a l'esquerra i anirem al voral fins que a la següent cruïlla puguem girar a la dreta per creuar en baixada la C-17 per sota i després encarar una pujada sostinguda fins a l'altura de l'església de la Mare de Déu de l'Ajuda que ens quedarà a la dreta, nosaltres agafarem un camí asfaltat a la dreta que ens portarà amb una mica de pujada i després molta baixada fins a Centelles.

Creuarem Centelles per carrers compartits amb els cotxes. Si no necessiteu cap servei del centre del poble, seguiu el track GPS per anar cap a la Depuradora i agafar un nou camí asfaltat que ens fa creuar les vies del tren i que amb pujades i baixades ens portarà a Sant Martí de Centelles. Aiguafreda (que té més serveis) ens quedarà a l'altre cantó de les vies, la C-17 i del riu Congost.

Passarem pel costat de l'estació de Sant Martí de Centelles, una bona escapatòria per fer el següent tram que té una dificultat superior. Amb una targeta d'una zona, ens plantarem a la Garriga i podem continuar el descens del riu Congost fins a Granollers i Momtmeló o fins i tot seguir pel Besòs.

Per als que continueu, va bé portar una BTT o almenys un pneumàtic prou ample i amb relleu. Us explico.

Sant Martí de Centelles - el Figaró

Continuem travessant Sant Martí de Centelles fins a la masia de l'Oller i aquí hem de vorejar un nucli urbanitzat. Si seguiu el track, fareu una baixada i després una forta pujada al final de la qual girarem a l'esquerra per agafar una pista. El camí ens portarà amb diverses pujades fins a Sant Pere de Valldaneu. Continuarem per aquesta pista amb noves pujades que ens faran pujar damunt de la cinglera i així travessar els punts més estrets del congost que uns 250 metres més avall comparteixen el riu, la C-17 i la via del tren.

Entrarem en una zona senyalitzada com a privada. S'hi pot passar, però cal tancar les tanques que impedeixen que el bestiar surti. No espanteu les vaques, aneu a poc a poc. La pista començarà a baixar. No us perdeu les vistes del Tagamanent a l'altre costat del congost. Deixarem una o dues pistes que pugen, però nosaltres continuarem per la que fa baixada i va al costat de la cinglera. Passarem per unes basses i les restes de Can Fabregar deixant a la dreta algunes pistes més i aquí començarem el descens en direcció al poble de Tagamanent. La concentració amb el descens i la vegetació no ens deixarà veure que estem baixant per un dels pocs passos que té la cinglera. El descens durarà un km i té fortes rampes de baixada amb pedra solta. Alguns trams de terra vermellosa ens donaran un descans i ja cap al final el desnivell disminueix i acabem creuat la via del tren per un pas a nivell semaforitzat, però sense barreres.

Deixarem un camí cap a Tagamanent per continuar cap al Figaró. Trobarem una franja per a bicicleta a la calçada. Creuarem el riu Congost per un pont i continuarem per aquesta pista-bici fins a un nucli habitat on agafarem el carrer interior proper al riu. Les cases s'acaben i nosaltres continuem per una carretera secundària que passar per sota la C-17 i ens porta al nucli del Figaró.

El Figaró - La Garriga

Continuarem pel carrer principal i passarem per sota la C-17 i per sota la via del tren i quan puguem girarem a la dreta per creuar el riu per un pont. Deixarem la piscina i un petit polígon i ja trobarem les indicacions del camí fluvial entre el Figaró i la Garriga. El pas de bicicletes està permès, però recordeu que heu de cedir el pas als vianants (excursionistes, corredors...), per tant, no correu.

De seguida veureu que el camí es fa estret i en alguns trams com en el que passa pel costat de l'autovia C-17 és molt estret. Cal anar en compte en algun punt que hi ha risc de caiguda. El camí travessa el riu per ponts i per un pas inundable que en cas de cabal fort no deu ser practicable. En el tram final, més proper al curs fluvial, alguns còdols molt grans i algun graó ens faran baixar de la bicicleta.

Tot i tenir el tren i la carretera molt a prop constantment, el riu manté espais molt bonics com el que intento mostrar a la fotografia en que els ecosistemes intenten sobreviure a la pressió humana.

Arribant al nucli de la Garrriga, canviarem al cantó esquerre del riu per anar a trobar l'estació de tren.


Més informació


Alternatives

  • La xarxa Cyclocat a Osona és força extensa. Nosaltres vam triar un dels camins més amables i vam evitar un tram llarg que passa pel costat de la C-17.
  • Nosaltres vam fer la ruta en 2 dies i ens vam allotjar a Seva que es desvia uns quilòmetres de la ruta i hi afegeix una mica més de desnivell.
  • Fer el tram Sant Martí de Centelles - La Garriga en tren és interessant si voleu mantenir la dificultat baixa de la ruta (1 zona), a partir de la Garriga hi ha moltes possibilitats.
  • Des de la Garriga podeu descendir pel Congost i el Besòs fins a Barcelona, anar cap a Sant Antoni de Vilamajor i Sant Celoni (vegeu) o anar cap a Cardedeu, entre d'altres possibilitats.