28.9.23

Wolfsburg. La ciutat alemanya de l'automòbil també canvia la seva mobilitat!

Cada ciutat és un món, i la ciutat de Wolfsburg (Baixa Saxònia, al nord d'Alemanya) també té la seva particular història. Va néixer del no res el 1938 arran de la creació de la fàbrica de Volkswagen que fabricà el famós escarbat i que és encara la planta de cotxes més gran del món. Així doncs, l'urbanisme de la ciutat està pensat per moure's en cotxe a tot arreu, però fins i tot aquí les coses estan canviant.
 
Carrer ample amb una pista-bici
D'entrada, cal dir que una ciutat pensada per poder anar en cotxe a tot arreu, necessita molt d'espai per poder aparcar, i com que d'espai sembla que no els hi faltava pas, van fer carrers articulars molt amples i illes d'edificis de pisos de 3-4 pisos amb alguns carrers residencials i moltes zones d'aparcament entre els edificis. Ara, també trobem zones de cases aïllades o aparellades amb jardí, forces parcs i zones verdes entre les edificacions. Tot això, ha permès fer-hi lloc a la bicicleta de forma relativament senzilla.

El carrils bici predominants i més antics són de tipus vorera-bici amb un paviment diferenciat, però poca segregació. Els parcs i zones verdes, tenen camins compartits amb vianants que ajuden a connectar molt agradablement diverses zones de la ciutat. Els nous carrils bici són a la calçada, tipus pista-bici (sense segregació física) i en alguns casos també amb segregació.
 
Aparcaments tancats en els edificis més
nous i també per tota la ciutat
a les portes dels edificis.
Aquest espai entre edificis amb aparcaments de cotxe que comentava, ara també acull aparcaments de bicicleta, tancats per als contenidors i a vegades estenedors per la roba, zones de joc infantil i en les edificacions noves, espais tancats per aparcar bicicletes.

Com podeu veure en els reculls de fotos comentats d'aquest article, Wolfsburg té alguns dels ingredients per ser una ciutat ciclista tot i estar molt per enrere d'altres ciutats alemanyes.

L'ús de la bici hi és força present perquè és molt pràctica per recórrer unes distàncies que són massa llargues per fer a peu. S'hi veu ciclisme d'oci, ciclisme diari i tot tipus de bicicletes. La gent gran usa la bici (cosa que sempre m'agrada), però la fan servir també gent de totes les edats, nens i joves inclosos. Hi ha aparcaments per a bicicleta a tot arreu. La bici elèctrica, com a tot Alemanya, hi és molt present i ajuda a qui no pot o no vol pedalar tant. El clima acompanya bastant, és una ciutat amb poca pluviositat, però també hi ha humitat i gel a l'hivern.
 

Potser els impediments a un major ús de la bici són:
  • Massa facilitat per a l'ús del cotxe
  • Poc comerç de proximitat
  • Infraestructures ciclistes antigues i poca prioritat per la bicicleta
  • Transport públic millorable. En especial, les connexions amb tren amb ciutats properes no són gaire àgils. A nivell local, la ciutat disposa només d'una xarxa d'autobusos.
  • L'aparició de patinets elèctrics compartits (sovint mal aparcats). De moment, no sembla que hi hagi gaires patinets elèctrics privats.


Finalment, us deixo amb un recull fotogràfic comentat:

Els carrils bici més nous es fan a la calçada
i els més antics estan encara a les voreres.

Ciclistes, la majoria en
desplaçaments entre setmana

Repartiment de correus en bicicleta

Gent gran en bicicleta
 
Aparcaments propers a l'estació del tren

Rutes interurbanes, senyalització d'obres,
ciclistes als horts urbans i pas ciclista
i per vianants per sota d'una carretera.

Aparcaments de l'hospital (les dues de dalt),
d'un institut (esquerra) i del centre de la ciutat (dreta).
Les fotos on no hi ha bicis són fetes en cap de setmana.

L'herba ens permet veure fàcilment
els camins del desig de ciclistes i vianants.