Brompton incorpora un nou model amb roda de 20" i frens hidràulics de disc, un trencament en la seva evolució fins ara conservadora i un pas més cap al cicloturisme i el Gravel. Les bicicletes Brompton són al meu entendre les millors bicicletes plegables del mercat, perquè la seva mida i el seu sistema de plegat les fa extremadament pràctiques per transportar un cop plegades i perquè com a bicicleta és lleugera, ràpida i molt pràctica.
Des del seus inicis cap al 1976, el disseny no ha variat gaire. El que sí que ha canviat és la qualitat del components (a millor) i la gamma de models que ara és molt més divers i et deixa triar entre diversos canvis, manillars, materials del quadre, etc.
L'any 2017, es va incorporar un model elèctric que d'entrada no va convèncer massa perquè només afegia un motor a la roda davantera i una bateria en la bossa davantera. Tot i així, el model elèctric ha tingut molt bona acollida. I després d'uns anys amb alguns novetats en els canvis, aquest 2024 han arribat alguns models de 12 velocitats.
La Brompton G
Us feia aquesta introducció històrica per explicar que el nou model trenca amb el quadre petit històric, manté el sistema de plegat, però incorpora rodes de 20" enlloc de les clàssiques de 16" i a partir d'aquí afegeix més canvis, aquí els teniu comentats:
- Nou quadre més gran, rodes més grans i mida de plegat més gran.
- Manté el quadre d'acer
- Més pes, uns 2 kg més, però contingut, estem en els 13,9 kg amb parafangs i portaequipatges (que no cal comprar, però que aconsello).
- 3 talles diferents. Una novetat important. El quadre és el mateix, però hi ha 3 tiges de seient i 3 potències de manillar diferents. Fins ara eren bicicletes de talla única on podies agafar una tija de seient més llarga o manillars diferents. Ara compartir bici serà més complicat!
- Canvi intern de 8 velocitats Shimano Alfine, més pesat, però més gradual que els antics canvis de 3 velocitats i més senzill i fiable que els canvis externs incorporats els últims anys.
- Frens de disc hidràulics. Millor frenada, especialment en condicions de pluja i terres mullats.
- Rodes de 20" amb pneumàtics més amples que frenen més i patinen menys. Fins ara, amb rodes de 16", amb terres mullats, patíem una mica per les relliscades...
- Pneumàtics de Gravel per defecte (amb opció d'un pneumàtic més llis): millor frenada i més adherència sobre terra sense penalitzar excessivament la velocitat.
- Pedals de plataforma (més amples) i el pedal esquerre ja no es plega, es treu i es posa. En el plegat, es pot treure i posar en un punt del quadre.
- Manillar més ample per guanyar estabilitat, però potser costarà més passar per les cancel·ladores de les estacions de tren.
- Forquilla d'alumini amb perforacions per afegir accessoris. Més lleugera, més estilitzada i preparada per afegir-hi accessoris de bikepacking.
- La versió amb portaequipatges al darrere incorpora ja unes rodes més adequades per moure la bici plegada o semi-plegada.
- S'actualitzen alguns components com el seient i els punys.
- No hi ha de moment models amb quadre de titani.
- Versió elèctrica amb motor al darrere i canvi de 4 velocitats extern. El cablejat cap al motor va per dins del quadre. El rang de la versió elèctrica de 4 velocitat és d'un 160%, quasi la meitat que la versió mecànica. De moment, només s'ha presentat aquest model. Pesa 19,5 kg.
Com veieu, introdueix molts canvis i incorpora accessoris i modificacions que molts usuaris ja fa dècades que incorporen, però sobretot crec que incorpora un ús que molts usuaris ja donen a la Brompton i és el de cicloturisme i d'oci. El nou model G (G de gran?) està molt més adaptat als terrenys de terra, frena més i rellisca menys i els usuaris tenen més control amb el manillar i els pedals amples. L'opció del portaequipatges i parafangs (molt recomanable) permet transportar més càrrega que la simple bossa davantera. A més, les perforacions en la forquilla davantera permet incorporar altres accessoris de transport habituals en el cicloturisme i el bikepacking. La Brompton G continua sent prou pràctica per a la mobilitat urbana diària, perquè està dins dels límits acceptables de mida i pes, però a més ara tenim millors capacitats per fer camins de terra i per fer cicloturisme, gravel o bikepacking amb només la limitació d'un canvi que potser no ens permet fer grans desnivells.
I què perdem? Quina triar? El quadre clàssic petit continua sent la millor opció per la mobilitat diària combinada amb el transport públic o si hem de pujar escales amb la bici. La Brompton clàssica és més lleugera, més ràpida i més petita i a més continua tenint una gamma de models i opcions molt àmplia. La Brompton G és bona opció per fer cicloturisme, fer camins de terra o en condicions de pluja i humitat. Tampoc no és una bici de Gravel plegable, però en té certes característiques. Si la nostra mobilitat diària té camins de terra, però no hem de carregar la bici, la G és una bona opció i també si hem de transportar coses.
De la versió elèctrica no us en puc dir massa cosa perquè no he provat ni l'anterior ni aquesta. El motor ara va a la boixa del darrera, enlloc d'anar a la de la roda del davant i la bateria no és compatible amb el model anterior. La nova bateria té més capacitat, però l'autonomia no creix (disminueix una mica), perquè entenc que el pes i el fregament són superiors. De moment, hi ha un únic model amb un canvi de 4 velocitats extern que té un rang una mica limitat.
Finalment, comentar que encara no es comercialitza ni es saben els preus exactes, algunes fonts comenten que el model mecànic superarà els 3.000 €. Els preus de Brompton no són gaire econòmics, però s'ha d'entendre també que estem parlant de bicicletes de gamma alta que poden durar molts anys amb un manteniment relativament petit. També sabem que paguem la marca, la falta de competència i la novetat. Els models elèctrics de Brompton o amb parts de titani tenen preus especialment elevats. Fins ara, jo recomanava les Brompton com una bona opció de mobilitat diària per a moltes persones que s'acabava amortitzant amb els anys. Amb el model G, perdem algunes de les característiques que feien úniques les Brompton (la mida i el pes) i segons l'ús per la quan la vulguem utilitzar ens serà molt més econòmic i pràctic tenir una Brompton clàssica senzilleta i una bicicleta de Gravel, per exemple. Dit això, no tinc cap dubte que aquest model triomfarà perquè hi ha una base d'usuaris prou àmplia i amb prou poder adquisitiu i també poca competència en plegables d'aquest tipus.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada