31.8.07

Petita volta pel terme de Molló. Els bedollars del camí del Grell.

Aquest estiu a Molló (Ripollès) he fet una excursió circular a peu pels voltants del poble que m'ha semblat interessant per fer en bici amb unes petites adaptacions. Són uns 9 Km entre prats, pastures, torrents, masos i boscos de bedolls, faigs i avellaners. Si tenim sort i el dia és clar, tindrem bones vistes del Costabona i de diverses muntanyes més llunyanes.

Aquesta ruta està molt ben ressenyada en un fulletó que edita l'oficina de turisme de la Vall de Camprodon que inclou distàncies, altimetria i unes bones explicacions de la natura que podem trobar. Essencialment la descripció que us en faig a continuació està basada en aquest fulletó i només canvio un tram de la ruta original que no és gaire ciclable. Seria bó conservar l'esperit de la ruta de natura i ser silenciosos i respectuosos amb l'entorn.

Dificultat:

Fàcil, aproximadament 9 Km i +200 m de desnivell acumulat. Les dificultats seran alguns trams més pedregosos, les ortigues o el fang en travessar els torrents. També travessareu diversos pastors elèctrics que us obligaran a baixar de la bici.

Descripció:

Començarem a la plaça Major de Molló agafant el carrer Guardiola fins a tombar a la dreta quan veiem un senyal de carrer sense sortida. Continuarem pujant i girarem a l'esquerra entre les cases 59 i 61. Un tros més amunt deixarem una pista a l'esquerra i agafarem la de la dreta.

Arribarem a un bosc de bedolls, creuarem el torrent de la Font de l'Espatllat i pujarem fins al mas de la Bola. Vorejarem el mas cap a l'esquerra fent una essa per passar-hi per damunt. Continuarem pujant fins a un prat que creuarem deixat un gran cirerer a la dreta i un camí que puja a mà esquerra fins arribar a un nou bosc de bedolls. El bosc s'acaba en arribar al torrent del Clot de Can Freixe i comencen nous prats que creuarem rodant per l'herba sense perdre altura i amb bones vistes de la vall. Descendirem lleugerament cap a uns ginestars per entrar de nou a un bosc amb faigs, bedolls i avellaners on retrobarem un camí més ben marcat.

Trobarem altre cop un torrent, el de Sant Benet, i pujarem fins al veïnat del Grell. Deixarem a la nostra esquerra la casa del Grell de Dalt i arribarem a una pista que descendirem durant aproximadament un quilòmetre fins arribar a la carretera d'accés al poble d'Espinavell (la ruta original es desvia abans). Girarem a la dreta i seguirem la carretera fins a trobar una pista a mà dreta amb un pal indicador d'un PR que ens portarà fins a Molló.

Seguint el PR trobarem el mas de Can Freixe, un torrent i posteriorment el mas de Can Sau que deixarem a mà esquerra. Continuarem i trobarem el torrent de la font de l'Espatllat, deixarem algun camí i continuarem pel principal seguint les marques del PR. Passat el cementiri de Molló girarem a la dreta i pujarem al poble per retrobar el camí de l'anada i arribar a la plaça Major.

Volta pels povets i el camí dels bandejats de la Sénia


Petit itinerari circular pel terme municipal de la Sénia que visita diversos pous i que s'enfila lleugerament a les faldes dels Ports permetent veure vistes panoràmiques de la vall de l'Ebre, la serra del Montsià, la vall del riu Sénia i les planes d'ambdós costats.

Distància: 13 km

Desnivell
: +150 m

Dificultat
: fàcil, camins rurals asfaltat 90%, pistes de terra 10%.

Itinerari
:

Sortim de la plaça Major del poble pel carrer Sant Antoni, girem a la dreta per Ramon i Cajal, creuem la plaça Catalunya i agafem el passeig de la Clotada que seguirem fins al seu final. Passarem pel centre d'informació del Parc Natural dels Ports i per les piscines municipals i després el carrer començarà a pujar. Finalment, després dels últims edificis el passeig es converteix en un camí rural asfaltat que gira a la dreta i després a l'esquerra mentre el paisatge urbà canvia per deixar pas a camps d'oliveres. Al final d'aquesta pujada trobem a mà dreta el primer pou del recorregut, el povet d'en Martí.

Tornarem al camí i continuarem recte deixant un camí a mà esquerra i posteriorment en una cruïlla triarem el camí de la dreta. A partir d'aquí continuarem el més recte possible (estem a l'antic camí de Mas de Barberans) deixant alguns camins asfaltats a dreta i esquerra. Després d'algun tram de pujada, vindrà una baixada que desembocarà a la carretera que va a Mas de Barberans. L'agafarem cap a l'esquerra, farem una corba que entra com en un barranc i al sortir deixarem la carretera per agafar un camí que puja en direcció als Ports.

Tot just quan la pujada està a punt d'acabar a mà dreta podrem agafar un camí de terra per arribar al povet d'Homedes i la bassa del mateix nom. Continuarem pel camí on anàvem i començarem la tornada fent una baixada i una pujada per creuar la barrancada que havíem creuat per la carretera. Continuarem recte amb la muntanya dels 3 castells a la dreta i deixant també a mà dreta diversos camins encimentats i un d'asfaltat amb força pujada. Acabarem baixant i desembocant en un nou camí on girarem a la dreta i començarem una pujada que finalitzarà en trobar el povet d'en Torril.

Deixarem el pou enrera i girant a l'esquerra farem una forta pujada no molt llarga, quan la pujada afluixa el ciment es converteix en terra i el camí planeja (estem al camí dels bandejats) guanyarem més bones vistes i començarà un curt descens fins a la carretera que puja a l'ermita de Pallerols. Travessarem la carretera i continuarem descendint cap a la vall del riu Sénia. El poble sens amagarà una mica, però veurem el campanar i bones panoràmiques de pobles com Rossell o Traiguera entre d'altres. L'últim tram de baixada és una mica més pedregós i amb algun solc, però aviat haurem acabat de baixar i en una última corba, ja damunt d'un canal d'aigua recuperarem l'asfalt.

En aquest punt podem deixar la pista per agafar un caminet a mà dreta per visitar el Partidor, una presa construïda per alimentar dues sèquies d'aigua una a cada cantó del riu Sénia. Tornant al camí i ja en direcció a la Sénia trobarem un indicador i un camí a la dreta per anar al Toll dels Arenals on podrem banyar-nos a les fredes aigües del riu Sénia.

Tornarem altre cop al camí i encararem algunes pujades, deixarem una ermitera a mà esquerra, creuarem la carretera de la Sénia a l'embassament d'Ulldecona i continuarem per una pista de terra que al cap d'un quilòmetre entrarà al poble. Continuarem recte primer en baixada i després en pujada per acabar altre cop a la plaça Major del poble.

Més informació:

7.8.07

L'Ambicia't de Terrassa fa balanç i tanca per vacances fins al setembre

Avui he mig vist a TV3 una notícia on s'explicava el funcionament del servei de bicis compartides Ambicia't de Terrassa. Fent una petita cerca he trobat a e-news Terrassa aquest balanç del funcionament. Ara el servei tanca per vacances i torna a arrencar al setembre.

Atenció mèdica en bicicleta

Fa uns mesos vaig llegir que l'Institut Català de la Salut havia comprat diversos cotxes per a les urgències domicilàries. Llavors ja en vaig fer un apunt criticant que no s'hagués pensat en la bicicleta. Ara llegeixo al Ciclo Times que a Vitòria si que hi han pensat, diuen que ha sortit d'una iniciativa dels propis treballadors.

6.8.07

Canvis al bicing

L'altre dia us ho comentava, però no estic molt segur de que us hagi passat la notícia. El Bicing farà canvis per evitar l'ús per a oci de les bicicletes. Així caldrà esperar 10 minuts en deixar una bicicleta per agafar-ne una altra i també s'elimina l'abonament setmanal per evitar-ne l'ús per part de turistes.

Aquí teniu la notícia d'Europa Press 6/8/2007 que ho ven com un acord entre les empreses de lloguer i l'ajuntament, però també ho han parlat molts mitjans de comunicació les últimes setmanes.

Aparcament per a bicicletes fet amb plàstics reciclats

L'altre dia al Cosmocaixa hi havia una exposició de diversos utensilis realitzats amb material reciclat, entre ells, aquest aparcament fabricat amb plàstics reciclats. Com a avantatges d'aquest model el panell informatiu explicava que es pot utilitzar com a pilona per a que els cotxes no aparquin i també permet aparcar en bateria o en línia optimitzant l'espai urbà. Els inconvenients d'aquest model són la poca estabilitat que dóna a les bicicletes i la dificultat de lligar les bicicletes amb seguretat. Vegeu el recull fotogràfic d'aparcaments que vaig fer fa uns mesos.



Record de vendes de bicicletes Dahon

Segons llegeixo en un apunt d'en Marc Belzunces la casa de bicicletes plegables Dahon ha obtingut el primer semestre d'aquest any un record de vendes de les seves bicicletes, n'ha venut 180.000, un 27% més! És la principal empresa de bicicletes plegables del món.

Vocabulari anglès-català-castellà


Recull de termes en anglès amb les seves respectives traduccions al català i al castellà. Ho trobareu ordenat alfabèticament pel terme en anglès dins de cada una de les seccions:

Tipus de bicicletes | Parts de la bici i accessoris | Reparacions | Vestimenta i accessoris | Altres.

Tipus de bicicletes:
  • ATB (all terrain bike) – BTT bicicleta tot terreny - BTT
  • Balance bike - bicicleta d'equilibri
  • Bicycle – bicicleta - bicicleta
  • Bike – bici/moto- bici/moto
  • Cargo bike - bicicleta de transport o de càrrega - bicicleta de transporte o carga
  • Children's bike - bicicleta de nens
  • City bike - bicicleta de ciutat - bicicleta de ciudad
  • Electric bike (ebike) - bicicleta elèctrica - bicicleta eléctrica
  • Gravel bike - bicicleta de grava o d'aventura - bicicleta de aventura o de grava
  • Folding bike – bicicleta plegable - bicicleta plegable
  • Long John delivery bike - bicicleta de càrrega (de dues rodes) - bicicleta de carga (de 2 ruedas)
  • Mountain bike (MTB) – bicicleta de muntanya - bicicleta de montaña
  • Pedalec (pedal electric cycle) - bicicleta de pedaleig assistit o bicicleta elèctrica (totes les bicicletes elèctriques a Europa són de pedaleig assistit)
  • Racing bike – bicicleta de carreres o competició - bicicleta de competición
  • Randonée – de passeig - de paseo
  • Recumbent bicycle - bicicleta inclinada - bicicleta reclinada
  • Recumbent tandem - tàndem inclinat - tándem reclinado
  • Road bicycle – bicicleta de carretera - bicicleta de carretera
  • Service bike - bicicleta de servei - bicicleta de servicio
  • Stationary bicycle - bicicleta estàtica o bicicleta de sala - bicicleta estática
  • Tandem – tàndem - tándem
  • Three-wheel delivery cycle - tricicle de càrrega
  • Touring bike – bici de cicloturisme - bici de cicloturismo
  • Tricycle - tricicle - triciclo
  • Unicycle - monocicle - monociclo
  • Velomobile - velomòbil - velomóvil
Parts, peces i accessoris més comuns:
  • Adjusting barrel – regulador del fre o del canvi - regulador del freno o del cambio
  • Axle – eix - eje
  • Ball bearing – coixinet - cojinete de bolas
  • Bar end extension – banyes del manillar - cuerno del manillar
  • Bearing – rodament - rodamiento
  • Bell – timbre - timbre
  • Blinker - llum intermitent
  • Bolt – cargol / pern (cargol amb una part sense rosca o cargol amb cap de clau allen)
  • Bottle – bidó - bidón
  • Bottle cage – portabidó - portabidón
  • Bottom bracket – rodament del pedalier - rodamiento de pedalier
  • Bottom bracket (shell) – caixa del pedalier - caja del pedalier
  • Brake – fre - freno
  • Brake cable – cable de fre - cable del freno
  • Brake lever – maneta de fre - manecilla del freno
  • Brake pads o blocks – pastilles de fre - zapatas del freno
  • Brake shoe – sabata de fre - zapata del freno
  • Cable (gear cable / brake cable) - cable - cable
  • Cable casing – fundes del cable - fundas de cable
  • Caliper brake - estrep de fre (fre de pinça o de carretera) - estribo de freno
  • Carrier straps – pop - pulpo
  • Cassette / cogset -  pinyons (conjunt de pinyons)
  • Chain – cadena - cadena
  • Chainguard - protector de la cadena - protector de la cadena
  • Chaing guide - desviador (la peça que guia la cadena)
  • Chain link - baula - eslabón
  • Chainring – plat (plats del pedalier) - platos del pedalier
  • Chain stays – beines - vainas
  • Chain wheel – plat - plato 
  • Clamp - abraçadora
  • Cleat (shoe cleat or shoe plate) - serreta - cuña (peça que es colla sota la sabata), popularment la gent li diu cala.
  • Clipless pedals - pedals automàtics (el terme anglès bé de que no tenen corretges) també clip o calçapeu (que servirien també per als pedals clàssics antics amb corretja de clip).
  • Crank pin – passador - perno / chaveta
  • Crank (crank arm/ crank lever) – biela - biela
  • Derailleur – canvi (vegeu front and rear derailleur)  -canvi
  • Derailleur pullays – rodetes - ruletas / poleas (superior, inferior)
  • Dynamo (or generator) – dinamo - dinamo
  • Down tube – tub diagonal - tubo oblícuo o diagonal
  • Eyelet - foradets en el quadre que permeten fixar amb cargols accessoris com portaequipatges...
  • Foot pegs - suport pels peus a l'eix de la roda del darrere
  • Fork – forquilla - horquilla delantera
  • Fork tips/end - punteres - pivote/puntera
  • Frame - quadre - cuadro / caballo (variants sud-americanes)
  • Freewheel (rear) – pinyó (també coixinet)- piñón
  • Front derailleur – desviador del plat - desviador delantero del cambio
  • Gear - canvi de marxes/velocitats - cambio de marchas/velocidades
  • Handlebar – manillar - manillar
  • Handlebar grip – puny - puño
  • Head tube – pipa de direcció (tub frontal) - tubo frontal
  • Headset – rodaments de la potència - rodamiento de la potencia
  • Horn - botzina - boina
  • Hub – boixa - buje o carrete
  • Kickstand – pota de cabra - caballete o pata de cabra
  • Knee pads – genolleres - rodilleras
  • Knee shin guards – genolleres - espinilleras-rodilleras
  • Light (front or rear light)– llum (de davant o posterior) - luz (delantera o trasera) -> en català és masculi, per exemple: el llum fa una llum groga
  • Link - baula - eslabón
  • Lock / chain lock – tanca - cadena anti-robo
  • Low rider - portaequipatge davanter baix
  • Luggage carrier – portaequipatge - portaequipajes
  • Mudguard (or fender)– parafang - guardabarros
  • Nipple – cap del radi - cabezal del radio
  • Nut – femella - tuerca
  • Patches – pegats - parches
  • Pedal – pedal - pedal
  • Pinion - pinyó - piñón
  • Pump – manxa - bomba
  • Quick release – tanca ràpida - cierre rápido
  • Rack – Portaequipatge (també pot ser un porta-bicis) - transportín
  • Rear derailleur – desviador del pinyó - desviador trasero del cambio
  • Rear hub – eix posterior - buje trasero
  • Rear light – llum posterior - luz trasera
  • Rear view mirror – retrovisor - retrovisor
  • Recumbent – bicicleta inclinada - bicicleta reclinada
  • Reflector (front, rear, spoke-mounted) – catadiòptric (davanter, de darrere, de roda) - catadióptrico 
  • Rim – llanta/llanda - llanta o aro
  • Roof bike rack - portabicicletes a la baca del cotxe 
  • Saddle – seient (preferible, opcionalment selló) - sillín
  • Saddle rails - raïls del seient
  • Screw – cargol - tornillo
  • Seat clamp - abraçadora del seient
  • Seat binder –abraçadora de la tija - abrazadera de la tija
  • Seat stay – tirants (forquilla posterior) - horquilla trasera o tirante
  • Seat tube – tub vertical - tubo vertical
  • Seatpost – tija del seient - tija del sillín
  • Seatpost clamp – abraçadora de tija
  • Sidewall – lateral de la coberta - flanco de la cubierta
  • Shackle Lock - Tanca en forma d'U
  • Shifter – canvi de marxes (maneta de canvi) - cambio de marchas
  • Shifter cable – cable del canvi - cable del cambio
  • Shocks (Fork Shock Guards) - esmorteïdor/molles de suspensió - suspensión
  • Steering damper - estabilitzador - estabilizador
  • Stem – potència - potencia
  • Spokes – radis - radios
  • Sprocket / sprocket wheel /chainwheel - pinyó o roda dentada
  • Thread – rosca - rosca
  • Tire (US) / tyre (UK) – pneumàtic o coberta - neumático o cubierta
  • Toe clip / strap – clip/calçapeu - calapié / rastral – puntera acoblada al pedal amb o sense corretja
  • Top tube (crossbar) – tub horitzontal - tubo horizontal
  • Tread – gravat o dibuix de la coberta - dibujo de la cubierta
  • Thru axle - eix passant - eje pasante
  • Tube / inner tube – càmbra d'aire - cámara
  • Valve – vàlvula - válvula
  • Wheel – roda - rueda
Reparacions:
  • Adjustable spanner [wrench] – clau anglesa - llave inglesa
  • Allen keys - claus allen - llaves allen
  • Bike repairer – taller de bicicletes - taller de bicicletas
  • Bycicle Shop - Botiga de bicicletes - Tienda de bicicletas
  • Cable puller - estirador de cable
  • Chain splitter / Chain tool – desmuntacadenes - troncha-cadenas
  • Chain lube - lubrificant de cadena (oli de cadena)
  • Chain whip - clau de cadena - llave de cadena / latiguillo de cadena
  • Flat tire – punxada - pinchazo
  • Grease – greix - grasa
  • Oil – oli - aceite
  • Pin wrench - clau - llave
  • Pliers - alicates - alicates
  • Pump (floor pump) - manxa (manxa de peu)
  • Puncture – forat, orifici, punxada - agujero, orificio
  • Screwdriver - tornavís - destornillador
  • Snakebite / pinch flat - punxada - llantazo
  • Spanner – clau de tub - llave de tubo
  • Spoke wrench – clau de radis - llave de radios
  • Tire level – palanca de desmuntatge - palanca de desmontaje
  • Torque wrench 
  • Wax - cera
  • Workstand - suport de taller
  • Wrench – clau - llave
  • Zip ties - brides- bridas
Vestimenta i altres accessoris:
  • Adjustable luggage strap - pop, corretja elàstica - pulpo, correa elástica
  • Arm warmer - maniguet/maneguí - manguito
  • Basket - cistella - cesto, canasto
  • Bicycle bags - bosses/alforges - alforjas
  • Bib shorts - culot amb tirants 
  • Bib tights - culot de camal llarg amb tirants
  • Bib knickers - culot pirata (fins per sota el genoll) amb tirants
  • Cable lock - tanca amb cable
  • Chaing lock - tanca amb cadena 
  • Chamois (cycling chamois) - culot 
  • Elbow pads – colzera - coderas
  • Gilet (UK), high visibility gilet, cycling gilet) - armilla (armilla reflectora, armilla ciclista)- chaleco
  • Gloves – guants - guantes
  • Jersey – mallot - maillot
  • Handlebar bag – bossa davantera - bolsa delantera
  • Helmet – casc - casco
  • Leg warmer - camal(s) - pernera
  • Lock - tanca
  • Overtrousers - sobre-pantalons
  • Panniers (Cycle-panniers) - alforges - alforjas
  • Safety jacket - armilla reflectant - chaleco reflectante
  • Shoes - sabates - zapatos
  • Shorts (cycling shorts) - culot
  • Sockets - mitjons baixos – calcetines bajos / encajes
  • Socks – mitjons - calcetines
  • Tights - malles - mallas
  • Trouser clip - clip per als pantalons
  • Under seat bag – bossa de seient - bolsa de sillín
  • Vest (US) (UK Gilet) - armilla (armilla reflectora, armilla ciclista) - chaleco
  • Wind stopper – paravents - para-vientos

Altres
  • Bicycle train / cycling school bus - bicibús / bus en bici - bicibús
  • Indoor cycling - ciclisme de sala
  • off-road section - tram de terra - tramo de tierra - sterrato (italià)

Vegeu també el vocabulari sobre mobilitat i infraestructura on trobareu més vocabulari ciclista.

Última revisió: juny de 2026.

Si voleu fer alguna esmena, deixeu un comentari.

Si teniu dubtes, en català, podeu fer cerques al DIEC i al TermCAT. També trobareu diccionaris i correctors per als vostres programes preferits a Softcatalà.

4.8.07

Volta pel nord dels ports

En Carles ens ressenya una ruta de 241 Km en 5 etapes que ha realitzat aquests dies pel nord dels Ports entre Catalunya i Aragó per les comarques de la Terra Alta, el Baix Ebre, la Ribera d'Ebre, el Baix Aragó-Casp i el Matarranya. Com que la ruta la realitzat en tàndem en dóna més detalls a Tándem total: fotos, mapes i un vídeo.

La ruta combina trams de via verda amb carreteres secundàries per una zona força despoblada i desconeguda. Quina enveja que em feu!!!
  1. Arnes-Benissanet , 55 km.
  2. Benissanet-La Fatarella , 49 km.
  3. La Fatarella-Favara , 68 km.
  4. Favara-Torre del Compte , 43 km.
  5. Torre del Compte-Arnes , 26 km.

31.7.07

Bicicletes de lloguer per a turistes

Ara que el Bicing ja ha posat traves als turistes i als bicingclistes que acaparaven bicings les empreses de lloguer de bicicletes no s'haurien de queixar. De fet aquest era l'acord inicial de l'Ajuntament amb aquestes empreses, però les eleccions locals i la por de que el bicing no triomfés van fer que l'Ajuntament obrís el bicing a tothom.
L'altra dia per Barcelona vaig fotografiar aquests 3 turistes que anaven en bicicletes taronges de lloguer. Vaig veure que portaven un cadenat en forma de fre V-brake, però en canvi no vaig saber veure els frens... serien pedalejant cap enrera com en les bicis holandeses?

Un transformador damunt del carril bici del carrer Provença

L'altre dia vaig veure aquest transformador al carrer Provença de Barcelona prop de la Sagrada Família. Els responsables d'aquest artefacte van considerar que el carril bici era un bon lloc per situar-lo. Un altre exemple de la poca consideració que es té pels ciclistes i per la mobilitat en bicicleta. A més a més, m'hi jugo el que sigui que no hi havia cap senyal, ni molt menys, cap ruta alternativa senyalitzada... Si el transformador hagués estat en un carril per a cotxes segur que tindria una senyalització!

27.7.07

Motxilla de BTT amb protecció

L'altre dia vaig llegir en una revista una ressenya d'una motxilla per a bicicleta que ofereix protecció per a l'esquena en cas de caiguda. Es tracta el model Attack de Deuter i el sistema de protecció l'anomenen Shield System. Sembla que està homologat, a l'explicació diu alguna cosa així:
"La forma en V del sistema Shield cobreix les zones sensibles de l'esquena sense impedir la llibertat de moviments dels usuaris..."
Si en voleu més informació ho podeu cercar al Google.

23.7.07

El web de les Vies Verdes de Girona renovat

El web de les Vies Verdes gironines s'ha renovat i conté més informació i és més interactiu. Hi pots aportar la teva opinió sobre un dels trams o fer arribar incidències. També podeu descarregar un fulletó informatiu de les vies verdes en PDF.

Ciclo Times de juliol/agost de 2007

Veig que ha sortit el Ciclo Times d'aquest estiu (juliol-agost), amb un recull de notícies d'aquest últims dies i com que aquest últimes setmanes jo n'he comentat poques en el Ciclotimes teniu les més significatives.

Ha destacar un article de Ramon Folch al Periódico sobre les mesures contra la contaminació (els 80 Km/h), jo ja vaig donar la meva opinió i sembla que no sóc l'únic empipat amb la demagògia i les mentides que s'han dit al respecte. Actualització: veig que també hi ha l'article a Sostenible 19/7/2007.

20.7.07

Enquesta de la mobilitat quotidiana de Catalunya

Ja fa un dies es va donat a conèixer una de les eines essencials per planificar la mobilitat de les ciutats. L'enquesta de la mobilitat quotidiana de Catalunya ens permet saber com, quan i per què en movem. En volia fer una anàlisi, però com que no he tingut temps com a mínim us deixo l'informe i una parell de notícies que van aparèixer a la premsa:

17.7.07

Ruta en BTT de Vic a Sant Pere de Caserres

Un suplement especial de vacances de la revista Descobrir Catalunya proposa una ruta de 18,3 Km i 450 m de desnivell entre Vic i el monestir de Sant Pere de Casserres seguint el sender de petit recorregut C-40. Cercant més informació sobre el sender he vist que al web Osona Turisme proposen una ruta similar, però amb una tornada diferent i una ciclabilitat del 90%.

El punt de sortida és la catedral de Vic i passarem per Sant Jordi de Puigselloses, el Banús, Tavèrnoles, Sant Pere de Savassona, Sant Feliuet i Fussimanya. Un cop arribats al monestir de Sant Pere de Casserres podrem triar si volem tornar pel mateix camí o continuar per la vora del pantà de Sau, o per què no? podem continuar per la ruta del Ter!

16.7.07

La posició de la PTP respecte el límit de 80 Km/h

L'Associació per a la Promoció del Transport Públic ha fet pública una nota de premsa (PDF) respecte el límit de 80 Km/h, us en recomano la lectura, comença així:
"L’escàndol generat per una de les 73 mesures del pla de descontaminació, consistent en baixar la velocitat màxima dels 120 a 80 km/h, és desmesurat tenint en compte que, en el pitjor dels casos, només s’incrementa en 3 minuts el temps de viatge..."

14.7.07

Nou límit de 80 Km/h a 16 municipis de l'àrea metropolitana

Finalment, a la tardor, hi haurà nou límit de velocitat de 80 Km/h a 16 municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Molts mitjans de comunicació, institucions i tertúlies radiofòniques se n'han fet ressò i han expressat les seves opinions, jo també vull donar la meva opinió:
  • Per començar, desmentir allò de que a 80 Km/h estarem més estona contaminant, no és veritat, estarem més estona, però tot i així contaminarem menys. Tots els manuals de conduir/manuals de cotxe des de fa molts anys expliquen clarament que a 80 o 90 es consumeix molt menys que a 100 o 120 Km/h, es fan més quilòmetres amb menys litres de combustible.
  • Desmentir a mitges allò de que a 80 es pot contaminar més que a 120, si anem amb 3a segur, si anem en 4a no ho sé, però a 80 podem anar perfectament amb 5a! A menys revolucions, menys consum!
  • Un altre argument que s'ha donat en contra, és que una mesura així s'havia de consensuar més. La magnitud del problema és prou important com per prendre aquesta mesura i unes quantes més. A més a més, aquesta és una de les mesures menys impopulars, altres ciutats han optat per aplicar peatges urbans o prohibir circular segons el número de la matrícula...
  • L'argument de que a 80 es faran més caravanes tampoc em convenç. Quan s'arriba a una densitat determinada l'embús és inevitable, però abans el que causa l'embús prematur són les diferències de velocitat i les frenades, el límit de 80 pot uniformitzar la velocitat de circulació, evitar frenades i accelerades que genera tanta contaminació.
  • El RACC, entre d'altres, ha dit que el que s'ha de fer és acabar amb els embussos que és el que genera més contaminació, proposen fer més carrils i millorar el transport públic. Aquestes mesures no es fan d'un dia per l'altre i necessitem mesures urgents per no sobrepassar els límits europeus de contaminació. Millorar el transport públic? Evidenment. Més carrils? No, està comprovat que es col·lapsaríen també, hauríem de fer també nous carrils dins de Barcelona per evitar el col·lapse?
  • Carrils VAO? El Pla d'Infraestructures de Catalunya els preveu, però trigaran a fer-se, jo no faria carrils nous, convertiria algun dels actuals i deixaria passar transport públic i vehicles amb més de 2 ocupants!
  • Com podeu endevinar, sóc un defensor del límit de 80 com una mesura més de mobilitat, salut ambiental i contra el canvi climàtic.
  • Pels ciclistes aquest límit ens dóna més seguretat, també de salut!
  • Per últim recordar que la mobilitat és la principal causant dels gasos que provoquen el canvi climàtic i que cada any moren més persones a causa de la contaminació que per accidents de trànsit i que per accidents de trànsit ja en moren moltes!

11.7.07

El Bicing, transport funcional o servei deficient?

Vilaweb TV publica un vídeo sobre el bicing:
"El nou transport públic en bicicleta de Barcelona, el Bicing, ja té més de vuitanta mil abonats des que es va posar en marxa, el passat mes de març. Per alguns és un èxit rotund. Per altres és un servei deficient que arrossega problemes des del principi".

10.7.07

Nishki Oxford, l'altra Brompton

En Marc Belzunces ha trobat en una botiga de Barcelona (Bikeland) una bicicleta amb el sistema de plegat de la Brompton, però més barata i feta d'alumini, us adjunto una fotografia i us remeto al seu apunt: Nishiki Oxford, l'altra Brompton

Robant bicicletes. Vídeos didàctics.

Vídeo de com una persona es roba la seva pròpia bici diverses vegades amb diversos mètodes a Nova York:



Alguns vídeos més on es mostra diverses tècniques més per obrir cadenats:
Espero que serveixi a nivell de prevenció!

5.7.07

La Gran Via de l'Hospitalet

Fins ara podíem anar en bicicleta per bona part de la Gran Via de Barcelona i pel cantó occidental podíem anar des de la plaça Espanya fins a la Campana. A final d'any podrem continuar (amb algunes dificultats) pel terme municipal de l'Hospitalet de Llobregat fins casi a l'altura de la Rambla Marina de l'Hospitalet.

Anem per pams, el nou tram remodelat de la Gran Via hospitalenca tindrà 2 carrils bidireccionals, una a cada vorera, la segregació del carril es realitza amb arbrat i mobiliari urbà. Quan finalitzi l'obra aquest important carril quedarà una mica aïllat. Pel cantó de Barcelona faltarà connectar-lo a través de la perillosa plaça Cerdà, la solució sembla que seria pujar una mica pel carrer Badal per creuar i continuar. Per l'altre extrem la remodelació i soterrament de la Gran Via finalitza a l'altura de l'avinguda Vilanova (on actualment hi ha les vies del tren que s'estan soterrant). Seria interessant poder continuar per la Gran Via fins al riu Llobregat o el Prat, però per això haurem d'esperar anys o cercar itineraris alternatius. El que sí sembla que serà possible és la connexió amb la Rambla Marina un dels eixos principals de l'Hospitalet que a més disposa de carril bici. La connexió amb la Rambla Marina sembla que es realitzarà amb un itinerari provisional amb una passarel·la per damunt de les vies del tren.

Bona part de la Gran Via hospitalenca i la Rambla Marina formen part de la Ronda Verda, que com ja he comentat en altres ocasions porta un retard important.

Finalment, només comentar-vos que com sol ser habitual en època electoral la inauguració de part de les obres ja es va fer el passat mes d'abril, en concret es va inaugurar la inacabada plaça Europa, un tram de la Gran Via on les bicicletes hauran fer ziga-zagues ja que en aquest tram el carril bici desapareixerà per donar pas a una plaça-rotonda de grans dimensions que serà zona de convivència de vianants i bicicletes.

La fotografia és del tram de carril bici just davant del centre comercial Gran Via 2 i dóna una idea de com quedarà un cop pintat el carril.

4.7.07

Seguiu la línia blanca!

Pitjor que les gallines! No diuen que les gallines si els hi dibuixes una línia blanca no la creuen? Si no és així que algú em corregeixi, no he tingut mai gallines a casa! Les persones sí que creuem la línia blanca, és més, la seguim! Per què aquesta atracció dels vianants pels carril bici? No ho sé, però si no fem sonar el timbre no aconseguirem fer valdre els nostres drets.

El Bicing a principis de juliol

Recull de notícies i apunts sobre el Bicing d'aquests dies:

2.7.07

Demana a la DGT que et regali una bicicleta

La gent d'Ecologistas en Acción de Salamanca ha iniciat la campanya Pide a la DGT que te regale una bicicleta. Com segurament heu llegit o escoltat als mitjans de comunicació la Direcció General de Trànsit ha iniciat una campanya de finançament de permisos de conduir als joves que facin almenys 10 hores de seguretat vial.
En sentir aquesta notícia de seguida vaig pensar el mateix que la gent de Ecologistas, per què hem d'incentivar aquest model de mobilitat? D'altra banda, penso que tenir el carnet de conduir ajuda a circular millor en bicicleta i que la seguretat vial hauria de ser una matèria obligatòria de l'ensenyament obligatori.

Aprofito per comentar-vos els cursos que organitza el BACC per a usuaris del Bicing: El Punt 29/6/2007

Novetats a la Via Verda del Baix Ebre

Si fa unes setmanes us explicava l'estat de la Via Verda de la Val de Zafán, la continuació de la Via Verda de la Terra Alta, ara he llegit que ha Tortosa, després de l'estiu, començaran les obres de prolongació de la via verda del Baix Ebre cap al mar. De fet, les obres que començaran seran l'adequació de l'antic pont de la Renfe, la construcció de rampes des del pont fins al passeig fluvial, però també l'adequació dels marges del riu i la recuperació del bosc de ribera. De l'arribada definitiva al mar no en sé terminis, però per altra banda he llegit que es vol recuperar el camí de sirga per poder anar del mar fins a Saragossa a peu quan comenci l'Expo Zaragoza 2008, però no n'he trobat gaire informació. També us havia comentat en altres ocasions el projecte de construcció d'un pont sobre l'Ebre a la zona de Deltebre i la millora dels camins fluvials:

Canvis a l'impost de matriculació

Ja fa temps que es parla de gravar amb impostos els cotxes més contaminants, de fet a França ja fa cert temps que es va impulsar una mesura d'aquest tipus. Ara sembla que finalment la mesura ha arribat aquí i gràcies a una nova llei es modificarà l'impost de circulació per tal de que sigui gratuït pels cotxes que emetin menys de 120 gr/Km de CO2 (cotxes híbrids, però també cotxes de baixa cilindrada) i en canvi hi haurà un augment del 12% pels cotxes que emetin més de 200 gr/Km de CO2 (cotxes 4x4, esportius...). La llei també farà arribar l'impost a dos vehicles que n'estaven exempts els quads i les motos d'aigua.

És un canvi petit, però important. Pel que entenc a la notícia l'impost pot arribar a ser de 1.200 Euros, un preu insignificant en la compra d'un tot terreny o un esportiu, però tindrà repercussions en el consum i potser sobretot a la indústria. Aquesta llei, més el carnet per punts, més la limitació de l'aparcament a les ciutats poden fer canviar unes quantes coses, tornar-les al seu lloc i començar a acabar amb la cultura del cotxe que domina la nostra societat. Un cotxe és un cotxe, una eina de mobilitat, ni una prolongació del nostre caràcter, ni un dret per ocupar l'espai públic, ni una joguina per córrer, ni un dret per emetre indiscriminadament gasos contaminants! Esperem començar a veure aquest canvi en la publicitat, que no se'ns vengui més potència i velocitat, que se'ns vengui motors nets i seguretat.

El Periódico 28/6/2007

27.6.07

Remuntadors per a bicicletes

N'havia sentit a parlar, però no els havia vist fins que en Marc Belzunces ha publicat un vídeo del YouTube:

25.6.07

Ciclo Times de juny de 2007

Fa dies que no visitava la web del BACC i avui he vist que ja hi ha el Ciclo Times corresponent al mes de juny. Alguns del continguts que he trobat:
  • Revista promocional del BACC i les seves activitats
  • Web de bandaderodadura.com, fan productes amb càmeres d'aire de bici reciclades
  • La revista de la DGT promociona la bicicleta

Trixies de Barcelona a Madrid

Al bloc trixi.com/blog podeu trobar fotos del viatge que han fet els trixis de Barcelona fins a Madrid aquest mes per promocionar l'obertura d'una botiga a aquesta ciutat.

Tàndem total

Tàndem total és un nou bloc sobre tàndems, neix de la mà d'en Carles Soler que també edita el bloc carles-bici.blogspot.com. Ell mateix ho explica.

21.6.07

Bicicleta i fotografia

Com portem la càmera?

Als que ens agrada la fotografia, a vegades, per por de malmetre la càmera, la deixem a casa quan sortim en bicicleta. Tot i així, cada cop es fabriquen càmeres més petites que són més fàcils de portar, i quan volem portar una càmera més gran també hi ha maneres de portar-la amb certa seguretat.

Les bosses que es posen damunt del portaequipatges són força segures en cas de caiguda i normalment tenen certa rigidesa. Les bosses que es pengen al manillar són també força segures i a més a més tenim l'avantatge que la càmera està molt més accessible. Les alforges laterals acostumen a rebre més patacades i la càmera està menys accessible, però si la portem en una funda i l'emboliquem amb alguna peça de roba tampoc hauria de passar res. Segons la mida de la càmera les butxaques posteriors del maillot o les bossetes que es pengen del seient poden ser un bon lloc per desar la càmera. També podeu provar de lligar i subjectar la funda de la càmera entre la tija del seient i el portaequipatges, només haureu de parar i obrir la funda per treure la càmera!

Fotografiant en bicicleta

Si anem en bicicleta per carretera i veiem una bona instantània, no perdeu el cap! Primer és la seguretat i després la foto!

I és que si us agrada la natura la bicicleta ens dóna molt bones perspectives. D'entrada l'altura sobre el terra i la velocitat a que ens movem ens dóna una visió del paisatge que des d'un cotxe no tindríem. D'altra banda, la bicicleta és silenciosa i això ens permet observar la natura de molt a prop. Darrera de qualsevol corba ens podem trobar una au rapinyaire que en veure'ns alça el vol o un mamífer que creua la carretera... De fet, la meva recomanació és controlar molt la velocitat en els descensos, ja que podrem gaudir molt més de l'entorn i evitarem obrir-nos perillosament en corbes que hàgim agafat massa ràpid...

Si voleu fotografiar ocells, us aconsello que no atureu la bicicleta de cop, ja que això normalment els espanta, millor una desacceleració suau i tenir la càmera llesta!

20.6.07

El Camí Verd del Vallès i el Vial Interpolar

Diverses notícies aparegudes a El Punt (l'última avui, 20/6/2007) expliquen que el traçat del Vial Interpolar afecta un bon tram del Camí Verd, per això des de la plataforma ciutadana ja s'ha demanat als Ajuntament de Sant Cugat i Cerdanyola que facin valdre els acords dels respectius plens municipals donant suport al camí verd. La plataforma ciutadana va recollir 18.000 signatures a favor del Camí Verd del Vallès.

Bicicleta plegable Brompton

En Marc Belzunces publica un parell d'apunts sobre les Brompton, primer un vídeo de 5 minuts sobre el seu model de negoci, l'altre parla del temps d'espera per obtenir una bici plegable Brompton a la carta i d'alguns rumors sobre els propers models:

La bicicleta com eina de mobilitat a l'empresa

Potser els bici-missatgers són l'exemple més clar de la integració de la bicicleta en la lògica de negoci d'una empresa, però la bicicleta també pot servir per cobrir certes necessitats de mobilitat d'una empresa i estalviar costos.

He pensat en escriure sobre això perquè sovint veig un repartidor de pizzes (d'una coneguda cadena que cotitza a la borsa) que reparteix per la ciutat amb una bicicleta. M'hi he fixat entre d'altres coses perquè sempre és la mateixa bicicleta vermella amb les rodes desinflades, una cadència de pedaleig exagerada i per la falta dels llums (i el timbre) reglamentaris. Aquesta cadena de pizzaries té diversos establiments en aquesta ciutat i per tant els desplaçaments que han de fer els repartidors són bastant curts. La bicicleta en aquest negoci estalvia costos.
Desconec de totes maneres el model de negoci d'aquestes empreses, recordo que en una època el repartidor era un autònom-precari amb ciclomotor que a més a més anava a comissió segons les pizzes repartides: en definitiva un perill ja que el repartidor solia saltar-se semàfors i anar a tota píndola per guanyar-se un sou digne!

Tornant al tema de la mobilitat a l'empresa. Hi ha molts negocis que no es basen tant en la mobilitat (com els bici-missatgers o els repartidors), però que tenen necessitats de mobilitat puntuals o habituals a les ciutats: reunions, gestions etc. Conec empreses adherides al Car Sharing i algunes organitzacions disposen de bicicletes d'empresa. Per quan un abonament de bicing per empreses i organitzacions?

18.6.07

Mapa del bicing

A través d'un comentari de l'Edi (gràcies!) em fa arribar el Mapa bicing que ha elaborat. Si cliqueu a l'enllaç veureu l'apunt del seu bloc i un enllaç per descarregar un fitxer PDF. La gràcia d'aquest plànol és que és imprimible i per tant útil per portar a la butxaca.

14.6.07

Caminant per Barcelona... no vaig tenir problemes amb les bicicletes.

Després de llegir tantes notícies als diaris sobre els conflictes entre vianants i bicicletes ahir caminant pel centre de Barcelona vaig anar predisposat a viure de prop el conflicte i no el vaig trobar. Una moto va creuar per davant meu per la vorera i vaig haver d'aturar-me i alguns cotxes no em van cedir el pas en els passos de vianants, però amb les bicicletes no vaig tenir problemes, me'n vaig trobar alguna per la vorera i circulaven molt a poc a poc a l'espera de poder passar amb seguretat.

Casualitat? No ho sé, però no serà que s'està exagerant des de la premsa? El veritable conflicte està amb els cotxes, vianant-cotxe i bici-cotxe: el no respecte del codi de circulació, els atropellaments mortals, els accidents, la contaminació i la gran mortalitat associada, l'ocupació de l'espai públic en detriment dels vianants, la contaminació acústica...

13.6.07

Entrevista a Ole Thorson. Expert en mobilitat.

He trobat aquesta entrevista (eldebat.cat) a Ole Thorson. Es fa una bona repassada a les polítiques de mobilitat de l'àrea metropolitana i sobretot de Barcelona. Molt recomanble!!! Us en deixo unes quantes frases interessants:
"Hi ha un punt interessant, que normalment no surt a les estadístiques, que és que el fum dels tubs d'escapament dels cotxes mata més gent que els accidents de trànsit"
"El cost que un motor hagi de moure una tona per a una persona sola, això ens ho hauríem de pensar. Pot ser que vostè pugui pagar-lo, però la societat, no. El cost extra per a la societat s'hauria de traslladar, d'alguna manera, a la persona que finalment decideix moure's amb tants kilos extra de metall al voltant."

11.6.07

Actualitat del Bicing i de la bicicleta a Barcelona: noves xifres, usuaris inexperts...

Mentre el bicing arriba als 40.000 abonats (Bicing.com 6/6/2007) i s'amplia la xarxa amb 4 estacions més (Bicing.com 7/6/2007) continuen apareixen nous problemes, segons el titular sensacionalista d'El Periódico (10/6/2007) "Els usuaris del Bicing causen temor i queixes entre els vianants". El Periódico destaca que la major part d'usuaris de bicing no havien circulat mai abans per la ciutat en bicicleta i que per això i per por als cotxes la vorera es converteix en la ruta preferent quan s'acaba el carril bici, en la mateixa notícia Ole Thorson (President de la Federació Internacional de Vianants) diu que dels 11.000 ferits en accidents a Barcelona l'any passat no n'hi havia cap que fos a causa d'una bicicleta. La notícia té més declaracions interessants d'altres persones i també recorda que la nova ordenança de circulació entrarà en vigor a finals d'agost.

D'altra banda, a través del bloc d'en Marc Belzunces, m'assabento d'una notícia de la Vanguardia i trobo aquest gràfic de l'evolució del Bicing que reprodueixo (vegeu autoria i llicència).

La notícia de la Vanguardia (7/6/2007) parla dels punts negres de la circulació en bicicleta per Barcelona i a més a més l'autor ha elaborat un mapa de Google amb el punts negres.

Finalment, només comentar que també gràcies en Marc Belzunces, ja tenim el Bicing a la Viquipèdia.


7.6.07

Zones 30 i sociologia de la bicicleta a la ciutat

Llegint l'apunt d'en Marc Belzunces Zones 30: quan els 30 Km/h es transformen en 15 Km/h (o menys) penso que el problema no és que es vengui les zones 30 com a zones on es podrà anar a 30, ja que aquest només és el límit de velocitat, el problema és sociològic i cultural, el cotxe sempre haurà d'esperar darrera la bicicleta tant si és una zona 30 com si no. L'exemple del carro de cavalls de la Rambla és molt clar, si te'l trobes aniràs a poc a poc i et resignaràs, amb la bicicleta no passa el mateix els cotxes acaben pressionant al ciclista. Un altra exemple que se m'acudeix és el camió de les escombraries, si te'l trobes t'hauràs d'aturar, et pot fer més o menys ràbia, però ho assumiràs.

Per què amb la bicicleta no passa el mateix? Per què el cotxes fan sonar el clàxon i s'acosten perillosament a les bicicletes com si les volguessin empènyer? Primer de tot crec que el tema a poc a poc està canviant i que l'augment de ciclistes a les ciutats forçarà encara més aquest canvi. El problema de fons és que les bicicletes s'aparten massa sovint per deixar passar els cotxes i que els conductors hi estan acostumats. Pel ciclista aquesta maniobra és molt perillosa si no hi ha amplada suficient i quan ha de tornar a incorporar-se a la circulació. D'altra banda encara hi ha masses ciclistes que circulen arrambats a la dreta, amb el conseqüent perill de que algun cotxe aparcat obri la porta, i és clar els cotxes quan veuen un ciclista que circula molt a la dreta s'ho prenen com una invitació a avançar.

El meu consell és circular pel centre del carril, aguantar i no perdre el temps en discussions amb el conductors. Penseu que molts cotxes no tenen el costum de mantenir la distància de seguretat amb el vehicle de davant i no ho fan per pressionar-vos, senzillament perquè condueixen malament.

Setmana de la bicicleta a Barcelona, del 4 al 10 de juny de 2007

Al web de l'Ajuntament de Barcelona, a la secció Moure's amb bici per Barcelona, podem trobar el programa d'actes (PDF) de la setmana de la bicicleta de Barcelona.

En aquesta mateixa web tenim accés al Bicing, al registre de bicicletes, a les modificacions de l'article 14 de l'ordenança de circulació (PDF)o un nou fulletó amb un mapa de carrils bici actualitzat a maig de 2007: BICIutat (PDF).

5.6.07

Dissabte arriba la 4a Marxa Ciclonudista Munidal

Dissabte arriba la 4a Marxa Ciclonudista Munidal que serà la 3a Marxa Ciclonudista de Barcelona. El punt de sortida és la Plaça Universitat a les 18h (sotida anti-mirones, això suposo que vol dir que se surt vestit...) per a més informació podeu contactar amb Amics de la Bici.

Com ja he explicat altres vegades aquesta reivindicació va néixer a Saragossa i s'ha anant estenent arreu del món. Aquest any hi ha 12 ciutats de l'estat espanyol que han convocat marxes i la llista a nivell mundial és molt llarga, la podeu trobar a Ciclonudista.net o a World Naked Bike Ride.

Per acabar, us deixo amb el clàssic lema de "Despullats davant el trànsit, justícia als carrers!" i amb aquest nou lema en anglès que m'ha agradat força "Indecent Exposure To Vehicle Emissions".

4.6.07

Web de Montcada en Bici renovat

La gent de Montcada En Bici ha renovat el seu web amb nous continguts. Descripcions i galeries fotogràfiques dels espais naturals del seu voltant, rutes per la zona i pel que fa a l'apartat "Ciutat" no han pogut afegir cap carril bici nou, ja que sembla que Montcada no en té cap!

31.5.07

Tres i l'ós!

Quan ho vaig veure em vaig fer un tip de riure, vaig treure la càmera i vaig disparar, però ja s'havien aturat!

Us asseguro que tots tres anaven dalt de la bicicleta amb l'ós!


29.5.07

Cotxes nous per a urgències domiciliàries

Llegeixo per casualitat al web de la Generalitat que l'Institut Català de la Salut ha comprat 111 cotxes nous per a les urgències domiciliàries. El model escollit és el Pegeot 107 (79 vehicles) i per a les zones rurals el Fiat Panda 4x4 (32 vehicles). Em sembla bé que siguin cotxes petits i de poca cilindrada, però no puc deixar de pensar en la notícia que apareixia fa pocs dies dient que a Nova York en 5 anys tots els taxis hauran de ser híbrids i llavors em pregunto per què l'administració catalana no es posa les piles i comença a apostar també per vehicles híbrids. Després he continuat pensant i veig que per a entorns urbans amb distàncies curtes i amb dificultats d'aparcament hi ha motos i bicicletes elèctriques que farien més bon servei. Penseu que estem parlant d'urgències domiciliàries no d'un servei d'urgències o d'ambulàncies.
Gencat.net 24/5/2007

28.5.07

Augment sostingut de ciclistes a les ciutats

Sembla que ja és una tònica dels últims anys, quan ve el bon temps i les hores de sol augmenten comencen a aparèixer més i més ciclistes a les ciutat! Molts m'atreviria a dir que són nouvinguts al món del ciclisme urbà, es veuen bicicletes lluents, parelles amb bicicletes noves iguals, ciclistes poc avesats que pugen a la vorera per fugir de la pressió dels cotxes i que finalment no saben per on continuar...
Sigui com sigui, cada any per aquesta època es veuen més ciclistes i el millor de tot és que quan a la tardor les hores de llum disminueixen i el fred arriba molts d'aquests ciclistes continuen pedalant, i és que han descobert els avantatges d'anar en bici!
Sembla que aquesta percepció que tenim de veure més i més bicicletes es va confirmant any rera any amb les estadístiques i l'èxit del bicing ho posa de manifest. Ara falta que els polítics, sempre lents de reacció, es posin les piles.

25.5.07

El Camí Verd, la via verda del Vallès un any després

M'ha arribat aquesta presentació (en Power Point) de la gent del Camí Verd del Vallès. És una crítica directa als alcaldes de Cerdanyola i Sant Cugat per no haver demanat a la Generalitat la cessió dels terrenys per on ha de passar aquesta via verda, en definitiva no haver donat un suport real al projecte.

22.5.07

Un parell d'esdeveniment ciclistes que em vaig oblidar d'anunciar-vos

Aquest cap de setmana es van celebrar un parell d'actes que se em passar de comentar. Per una banda la Festa de la bicicleta i dels patins a Barcelona que va aplegar unes 17.000 persones segons l'Ajuntament i d'altra banda la pedalada Cabrerès BTT que aquest any arribava a la 15a edició i segons vaig sentir a TV3 sembla que és la marxa en BTT més multitudinària d'Europa, segons TVC sembla que va reunir 4.000 ciclistes i 15.000 visitants.

Per les veus que m'han arribat d'altres edicions del Cabrerès BTT sembla que has de fer moltes cues durant el recorregut a causa de la massificació... Pel que fa a les pedalades populars és freqüent patir embussos a l'inici, en pujades i en trams més estrets...

21.5.07

L'èxit del Bicing accelera la seva implantació

Una article d'El Periódico del 18/5/2007 fa una bona radiografia a l'estat actual del Bicing: 22.000 usuaris abonats, fins a 7 utilitzacions diàries de les bicis, problemes de proveïment, per aparcar, de manteniment...
Les solucions als problemes actuals sembla que seran accelerar l'entrada en funcionament en les properes setmanes de noves estacions i també afegir noves barres d'aparcament en les estacions més utilitzades.

17.5.07

Interessant entrevista amb el president de la PTP

El Periódico del 16/5/2007 publica una entrevista al president de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). L'entrevista desgrana tota la visió de la mobilitat d'aquesta associació. Molt recomanable!

Unes quantes frases per anar fent boca:
...El que més afecta el canvi climàtic a Catalunya és la mobilitat, que aporta el 40% de les emissions, metre que la indústria genera el 25% i el consum domèstic, la resta...


...A l'àrea metropolitana cada any moren 2.000 persones pels efectes de la contaminació. Limitar la velocitat a 80 Km/h és una mesura sanitària...


...en un mes els trens de rodalies porten tants usuaris com l'AVE portarà, amb sort, en un any...


..El problema de la congestió ve de l'àrea metropolitana. Tenim una xarxa de metro bona, el que s'ha de fet és millorar el transport de rodalies...

Plànol actualitzat de la xarxa integrada de ferrocarril: tren, metro, FGC i tramvia

He considerat interessant fer-vos arribar aquest plànol actualitzat de la primera corona de la xarxa integrada de ferrocarril que inclou trens de Renfe, metro, Ferrocarrils de la Generalitat i els tramvies: plànol (PDF).

16.5.07

Comparitva de la combinació tren+bici en trens de llarg recorregut europeus

La Federació Europea de Ciclistes (ECF) acaba de publicar un estudi comparatiu de la possibilitat de transportar bicicletes en trens de llarg recorregut dins la Unió Europea.

Renfe, com no, es situa en l'últim lloc, bé en l'últim no ja que en el seu web informa en castellà de la prohibició de transportar bicicletes en trens de llarg recorregut i suposo que les dues darreres companyies ferroviàries, una belga i l'altra grega no deuen donar cap explicació als seus webs.

L'anàlisi posa de manifest grans diferències i incongruències, ja que mentre el Regne Unit, França i Txèquia tenen trens d'alta velocitat on es permet el transport de bicis a la resta de trens d'alta velocitat no es permet. La posada en marxa de noves línies d'alta velocitat està fent fora la bicicleta dels trajectes de llarg recorregut. També s'ha estudiat el factor de càrrega i es posa de manifest la necessitat de fer dissenys flexibles d'interiors com ho fa actualment la indústria de l'automòbil.

Podeu veure l'estudi complet en anglès aquí: Bicycle Carriage on Long-Distance Trains in the European Union (PDF)

15.5.07

La ruta de les fonts entre Terrassa i Matadepera

Gràcies al Ciclotimes d'aquest mes descobreixo aquesta ruta promocionada pels ajuntaments de Terrassa i Matadepera. És una ruta per a BTT d'uns 42 Km entre els termes municipals d'aquests 2 municipis, passant per 12 fonts i amb vistes a Sant Llorenç del Munt i Montserrat.

La informació més completa la podeu trobar al web de l'ajuntament de Terrassa que inclou tríptics, mapes, roadbooks, tracks GPS i fotografies:

Pla director de la Bicicleta de Sant Feliu de Llobregat

A través del Ciclotimes d'aquest mes he trobat aquest opuscle amb informació sobre el Pla Director de la Bicicleta de Sant Feliu de Llobregat on podem trobar, a part de l'explicació del procés participatiu i dels objectius, els plànols amb la planificació dels carrils bici per fases. En els plànols també podem trobar informació dels carrers de prioritat invertida i d'altres tipologies que preveu el pla.

Ciclo Times de maig de 2007

Ja s'ha publicat el Ciclo Times del mes de maig. Hi ha diversos articles interessants i sobretot si no heu seguit les notícies del bici-vici us en volia recomanar uns quants, però el millor és que aneu llegint la llista i cliqueu en els que us interessin.

10.5.07

Noves utilitats dels aparcaments de bicicleta

noves utilitats del aparcaments de bicicletaAvui no m'he pogut estar de fer aquesta foto que dóna una nova utilitat a un tradicional aparcament de bicicletes en forma d'U invertida, tot i que dubto de la comoditat de l'invent.
Aprofito per recordar que parlar pel mòbil anant en bicicleta a part de difícil, és perillós, per tant millor fer-ho abans o després, i si ha de ser durant, aturem-nos una estona.

El Baix Llobregat vol convertir la C-245 en un passeig d'11 km

Fa uns dies us comentava la necessitat que hi hagi diversos carrils bici al Delta del Llobregat i avui veig una proposta electoral dels alcadables del PSC (de Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi i Cornellà) que entre d'altres proposa convertir la carretera C-245 en un passeig amb carril bus i carrils bici. No m'agrada comentar les notícies/propostes electorals, em sembla bé la proposta, però també haig de ser crític ja que fins ara no han fet gaire per la bicicleta, potser Sant Boi i Cornellà són els més endarrerits... se'm fa difícil de dir.

9.5.07

Ciclistes i retirada de punts?

Els ciclistes últimament rebem de totes bandes. Ho dic perquè d'entrada som els que ens emportem la pitjor part a la carretera, també per la nova campanya dels Mossos i el Servei Català del Trànsit, però sobretot per les notícies que ens van arribant de ciclistes multats i amb retirada de punts del carnet de conduir.

Ja ho vaig preveure quan va sortir el carnet per punts, té sentit retirar punts del carnet de conduir a un ciclista que per circular no el necessita? Jo crec que no. Si us para la policia anant en bicicleta ensenyeu com a molt el DNI!!! Tampoc té sentit aplicar les mateixes multes als ciclistes, les multes han de ser proporcionals a la falta comesa!

Llegiu aquesta notícia que sembla que ha passat a Gijón, un ciclista ha estat multat amb 552 Euros i 9 punts del carnet de conduir per conduir en sentit contrari i amb auriculars en una zona de vianants.

Amb la nova campanya dels Mossos i el Servei Català del Trànsit deixeu-me preveure que també tindrem problemes i no solament amb els remolcs per a bicicletes, que per cert, pobres cicloturistes guiris!

Per últim, només recordar que si la grua se us emporta la bicicleta al dipòsit municipal a part de pagar la mateixa multa que una moto, haureu de demostrar que aquella bicicleta es vostra!

7.5.07

El bicing supera els 10.000 abonats

10.000 abonats i 50 estacions són les noves dades de principi de maig. Les altres dades interessants són les 750 bicicletes, les 1.500 utilitzacions diàries i que el 91% dels usuaris la fa servir durant menys de 30 minuts.

La notícia d'El Periódico dóna opinions d'usuaris i en destapa alguns problemes a millorar i problemes lògics: estacions sense bicicletes i estacions plenes on no es pot aparcar, sempre depenent de l'hora. L'article d'El País explica el funcionament del bicing com a narració de l'experiència del periodista.

6.5.07

Encara es pot aparcar la bicicleta al carrer sense lligar

Almenys en molts pobles de Catalunya pots deixar la bicicleta sense lligar i ningú te la pren. No sé si us hi heu fixat, però a mesura que t'allunyes de Barcelona es veuen bicicletes més mal lligades (sense tantes mesures de seguretat) o senzillament sense lligar.

També és veritat que no ens arriben dades de robatoris de bicicletes de pobles i ciutats més petits i per tant tampoc podem afirmar que sigui prou segur deixar-la sense lligar.

Recordo haver llegit que les bicicletes robades a Barcelona es venien a les ciutats de les rodalies, recordo el nom de Sitges, i em sembla que també passava a l'inversa, les robades a rodalies o a llocs turístics de costa es portaven a Barcelona.

4.5.07

Carrils bici al Delta del Llobregat

Aquests dies ja us he comentat les notícies aparegudes referents a un pla de mobilitat pel delta del Llobregat. En la última notícia que he llegit, la de la Vanguardia (1/5/2007) ja es parlava de carrils bici (bona notícia!) però en aquesta notícia i en les altres es feia molta referència a la Zona Franca i al Polígon Pratenc i no es tenia en compte la resta de delta. Tot i que aquest sector genera molts desplaçaments, l'origen d'aquests és en molt casos els municipis del delta.

En aquesta última notícia es proposava un carril bici (1), però crec indispensables almenys 2 línies de carrils bici més amb certes interconnexions:
  1. Gran Via/Polígon Pedrosa - Zona Franca - Polígon Pratenc - Nucli del Prat
  2. Gran Via - Riu Llobregat - Parc Agrari (per Viladecans i Gavà) - Castelldefels
  3. Cornellà - Sant Boi - Viladecans - Gavà - Castelldefels
Algunes connexions:
  • Els camins de la llera del riu Llobregat connectarien els itineraris 1, 2 i 3. Cornellà té un bon accés al riu amb una passarel·la que el creua, el Prat hi té planificat un accés amb les obres del Tren d'Alta Velocitat, falta l'Hospitalet i Sant Boi.
  • Les carreteres d'accés a la platja de Gavà i Viladecans (en construcció) haurien de permetre connectar els itineraris 2 i 3
En el mapa adjunt he dibuixat ràpidament els 3 carrils amb algunes connexions. Hi ha trams que ja existeixen i segurament hi hauria traçats més pràctics/factibles.

2.5.07

Bicicletada popular per la llera recuperada del riu Besòs

Diumenge 6 de maig es celebra la 5a bicicletada popular per la llera "recuperada" del riu Besòs. La sortida és a les 9:30 de del Parc Firal de Granollers, però hi ha punts de trobada des d'on es pot sortir a Montornès del Vallès, Montcada i Reixac i Santa Coloma de Gramenet. L'arribada és a Sant Adrià de Besòs després de recórrer 24 Km si hem sortit de Granollers.

Més informació al web de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona.

Si en 2 caps de setmana voleu conèixer 2 dels rius de Catalunya aneu el dia 6 a aquesta bicicletada i el 13 a la 15a Marxa Ciclista Ribera del Llobregat.

Els ciclistes amb remolcs seran sancionats

Fa menys d'una setmana us comentava la notícia de que Els ciclistes seran sancionats amb més duresa "per la seva pròpia seguretat". Amb l'entrada en funcionament d'aquesta campanya dels Mossos i el Servei Català del Trànsit, TV3 va informar de la notícia i sembla que un de les infraccions que els mossos sancionaran serà la de portar un remolc a la bicicleta.

Fins ara, l'ús de remolcs en bicicletes, tot i que no estava explícitament contemplats pel codi de circulació es permetia i no es sancionava. Aquests tipus de remolcs estan permesos a diversos països europeus i des de fa temps els col·lectius ciclistes demanen que la llei els contempli. Ara sembla que fem un pas enrera.

Actualització: També en parla en Carles amb alguns enllaços, El ciclista amb remolc = sanció.

Terrassa posa en funcionament un servei de préstec de bicicletes gratuït

L'Ajuntament de Terrassa amb la col·laboració de l'Institut Català de l'Energia han posat en funcionament un servei de préstec de bicicletes gratuït. El sistema consta de 100 bicicletes (5 elèctriques) repartides en 4 punts de la ciutat. Per agafar les bicicletes cal omplir un full d'inscripció (que es pot descarregar aquí) i després amb el DNI n'hi ha prou per agafar-les fins a 4 hores. El servei funciona de dilluns a divendres de 7:30 a 19:30 i els punts són a:
  • Estació del Nord de Renfe
  • Estació de FGC
  • Edifici consitorial
  • Campus universitari de la UPC
El servei s'anomena Ambicia't i ha estat promogut també per associacions ciclistes i la UPC que fa temps ja van crear el BiciZoom. D'altra banda l'ICAEN té intenció de portar aquest servei a altres municipis, un dels primers serà Granollers.

Més informació: